- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Kuga 2,0 TDCi Trend FWD

Skulpturel og funktionel


Tekst: Søren Clauding – oktober 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er bestemt det skulpturelle udtryk, den anderledes udstråling, der kendetegner den nye Ford Kuga. Skabt som en sportslig SUV, en cross-over om man vil, forsøger Ford, at forene moderne æstetisk design med praktiske egenskaber. Forsøget er lykkedes ret godt.

 

Prisen på 410.000 kroner ligger i den øvre ende, fordi der langt hen ad vejen er tale om traditionelle egenskaber. Ford Kuga er skabt til at have firehjulstræk, men har det ikke – ikke til denne pris i hvert fald. Med 67.000 kroner oveni får man et automatisk firehjulstræk, hvor føreren ikke har nogen indflydelse på funktionen.

 

Billigste

Den prøvekørte variant er med andre ord den billigste i programmet. Udstyret er moderat, men funktionelt er Kuga på toppen. Det skulpturelle udtryk har dog konsekvenser. F.eks. at bagagerummet kun er på 360 liter. Der er godt nok yderligere 50 liter under bagagerumsbunden, rum inddelt vha. et porøst flamingo-agtigt materiale. Men den plads er opnået på bekostning af et reservehjul.



Årsagen til den moderate bagagerumskapacitet skal netop findes i bilens udseende. Var den ikke af designmæssige årsager forsynet med ”skuldre”, ville pladsen kunne være blevet større. Det afrundede bagparti er smukt men plads-slugende. Til gengæld kan man jo så blot lægge bagsæderne ned, hvis der er brug for mere rummelighed – en proces, som er yderst nem, fordi man blot folder siddepartiet frem og lægger ryglænene ned. Ikke særlig sofistikeret, men langt mere effektivt end systemer med sammenfoldelige sædepartier.



To-delt bagklap

Bagklappen er genial. Todelt og med et øverste parti, der næsten er en bagklap i sig selv modsat konkurrerende løsninger med oplukkelig bagrude. Når hele klappen er åben, er der rigtig fin læsseplads. En forbilledlig løsning, som selvklart er en del af grunden til den halvhøje købspris. Den skulpturelle bagklap har dog krævet en ekstra indvendig afdækning, som supplerer bagagerums-rullegardinet, som i øvrigt er af de type, hvor man blot skal give kanten et vip med hånden – så ruller gardinet selv op.



Bagsædepladsen er formidabel og pladsforholdene indvendigt i passagerafsnittet bekvemme og funktionelle. Interiørdesignet er ikke det mest ophidsende ved en Ford Kuga, men det er gennemtænkt. Ingen irriterende reflekser og al betjening indenfor rækkevidde.

 


 

 

136 hestes diesel

I motorrummet ligger en 136 hestes common-rail turbodieselmotor. Den præsterer 136 hestekræfter og et moment på maks. 320 Nm. Bilens køreegenskaber lægger op til lidt mere spræl, men målt på stopuret er det nu ikke så ringe endda. Havde den nu bare kørt dårligere…

Men det gør den ikke. Køreegenskaberne er noget af det mest overbevisende ved Ford Kuga. Og støjniveauet. Man hører stort set ikke motoren, mens man med et forbrug på 15,9 km/l og svigende præcision styrer den komfortable bil med relativt højt tyngdepunkt igennem kurverne. Den er ingen racerbil, men den kombinerer på enestående vis kørekomfort med stabilitet, vejgreb og en god portion køreglæde. Stærkt!

 

Skelsættende design

Det visuelle er det dominerende element og årsagen til de kompromis’er Ford designerne har måttet indgå. Fronten er brutal, aerodynamisk frembrusende. Som om den har været igennem en vindtunnel og man har glemt at rette forlygterne på plads igen. Uden det skelsættende design, som er opnået i respekt for tilhørsforholdet til Ford-familien, havde en Ford Kuga været en udmærket og velkørende bil. Med det unikke design er den helt sin egen – en bil, der bliver lagt mærke til og det kan måske godt være alle pengene værd.



Modelnavn:

Ford Kuga 2,0 TDCi Trend FWD

Listepris:

Kr. 409.899

Motor/ transmission:

4 cyl. 2-l common-rail turbodieselmotor (136 hk, 320 Nm v. 2000 omdr./min.). 6-trins manuelt gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

10,6 sek/182 km/t/ 15,9 km/l 165 g/km.

Længde/ højde:

4,44 m/ 1,71

Bagagerums kapacitet:

360 +50/1355 +50 liter

Diverse:

ABS med EBD og EBA. ESP. TC. 8 airbags. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Isofix.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt