Ford Kuga i Motorradioen
Ford Kuga er Ford mellemstore SUV. Den er bygget på
samme tekniske platform som Ford Focus og allerede
dér lægges der op til suveræn køredynamik. Det er da
også i svingene, at Kuga’en gør sig bedst. På
motorvej og ved ligeud kørsel ved lav fart er den
lidt for tilbøjelig til at følge sporrillerne i
vejen – hvis der altså er nogen. Den er på ingen
måde ustabil, den har bare mest lyst til at køre i
sving – og det får man så automatisk også som fører.
Det er da også en ting, som man givet vis vænner sig
til. Men bemærkelsesværdig, fordi de øvrige Ford
personbiler kører så forbilledligt. Sandt at sige er
det også lidt vel rigelig meget at forvente, at en
SUV kører som en personbil, men iblandt er man jo
lidt forvænt – og forventningerne netop til
køredynamik er altid store, når det gælder Ford.
Lagt op til skæg og ballade
Den prøvekørte udgave af Ford Kuga var desuden
udrustet, så der virkelig var lagt op til skæg og
ballade. Bilen har firehjulstræk efter behov – og på
en længere tur i fugtigt vejr var det ikke af vejen.
Desuden havde den Fords glimrende Powershift
gearkasse – dvs. en dobbeltkoblingsgearkasse – til
at sikre præcis aflevering af de 140 hestekræfter
assisteret af et moment på 320 Nm. Plus Titanium
udstyr. Dermed var prisen også krøbet fra 370.000
kroner op på 515.500 og til den pris har man vel lov
til at have forventninger.
Det unikke ved Kuga firehjulstrækket er, at
kræfterne fordeles uafhængigt til bilens fire hjul,
helt afhængig af behovet. Derved er man sikret godt
træk, uanset om man kører on-road eller off-road med
bilen. Det sidste er den slet ikke dårlig til, godt
hjulpet i øvrigt af, at Ford ikke leverer bilen med
irriterende kæmpefælge og lavprofildæk. 17” alufælge
hører med og dæk med god affjedring i dæksiderne er
også standard. Det gør sig godt både i lettere
terræn og på plan asfalt. Det er også med til at
sikre god affjedringskomfort.
Rumskib
Kabineindretningen fører tankerne hen på et rumskib.
I
hvert fald instrumentbordet og midterkonsollen. Det
ser godt ud og man finder hurtigt de forskellige
funktioner og siden kan man jo bare fornøje sig over
designet. Opholder man sig på bagsædet fornøjes med
garanti også over den gode plads. Der er rigtig
meget benplads og skulle man få en mistanke om, at
pladsen måske er overført fra bagagerummet, må man
tro om igen.
Ude bagtil disponerer man over 456 liter
bagageplads. Det er et udmærket bagagerum, og sættes
det i forhold til, at bilen måler 4,5 meter i
længden og der nede under gemmer sig et
differentiale til baghjulstrækket, kan det bestemt
kaldes stort. En herlig ting er Fords
sparke-åbner-system (redaktørens terminologi), hvor
et let, men velrettet spark i luften under bilen
under bag-kofangeren, får bagklappen til at åbne sig
– fuldt elektrisk.
Det er praktisk, hvis man kommer hen til bilen med
begge hænder fulde og gerne vil af med tingene i
bagagerummet – men hører dog kun med, hvis man
tilkøber den såkaldte ”Nøglefri pakke” til 12.500
kroner. Men så får man også nøglefri betjening af
bilens øvrige døre med i købet.
1,7 kubikmeter
Hvis man lægger bagsæderyglænene ned, kan man øge
bagagerumskapaciteten til op imod 1,7 kubikmeter. En
af hemmelighederne bag den mulighed for
pladsforøgelse er udnyttelsen af hver en centimeter.
Det indebærer dog, at man ikke får et helt plant
bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene er lagt ned. I
øvrigt kan bagagerumsdækkenet ikke helt dække af for
indsyn til bagagerummet, når bagsæderne er i brug
til at sidde på. Derved hindres ikke nysgerrigt
indkik.
Titanium udstyret er fint. Opvarmet forrude er
fortsat noget, som Ford gør det i som en af de få på
markedet. En kæmpe fordel på en fugtig og kølig
vinterdag, hvor det tager tid før motorvarmen kan
gøre kål på duggen. 2-zone klimaanlæg inklusive
ventilationskanaler til bagsædet følger med,
regnsensor og meget mere. Mange gode detaljer
inkluderer f.eks. kontakter til kabinebelysningen
ved B-stolperne. Og så er en Kuga temmelig sikker. I
EuroNCAP sikkerhedstesten opnår den ikke bare fem
stjerner men 88 procent af de mulige points – det
gær den til den bedste i klassen, oplyser Ford.
|