Når det gælder den lille Ford Ka, skulle man tro, at
Ford havde forudset finanskrisen. Da den oprindelige
udgave blev præsenteret for 13 år siden, var der
tale om et banebrydende design. Den nye generation
er på ingen måde banebrydende, men det gør den
bestemt ikke til en dårlig bil, skal vi skynde os at
tilføje.
Ford har nemlig denne gang valgt, at indgå et
samarbejde med Fiat, som har stor succes med
retrobilen, Fiat 500 (læs
bl.a. hér>>>). Resultatet er blevet, at
undervogn og motor er Fiat 500 – men designet er
helt igennem Fords eget. Ingen tvivl om, at det har
været en billigere måde at udvikle en ny Ka på og
fra vores side er der da heller intet odiøst i at
gøre det sådan. Måske endda tværtimod.
Kører anderledes
Ford har dog ikke helt adapteret Fiat 500
undervognen. Man har udstyret den med
krængningsstabilisatorer for og bag, hvilket næsten
pr. definition giver bedre kurveegenskaber og
reduceret sidevindsfølsomhed. Det sidste er nu svært
at mærke i praksis, det første er OK, men samtidig
bliver bilen lidt mere ukomfortabel.
I forvejen er en kort bil med kort akselafstand ret
levende og man bliver sendt ud i bølgegang, hvis man
passerer de så populære vejbump. Små ujævnheder
pareres ikke særlig godt, større går det bedre med.
En del af
forklaringen
ligger nok også i
15” hjul på den prøvekørte Titanium version i stedet
for de standard monterede 14”.
Sidstnævnte har vi prøvet ved den første
præsentation af Ka’en (læs
her>>>) og de højere dæksider klarer de små
ujævnheder bedre. Det sker en anelse på bekostning
af styrepræcisionen – men det er kun, hvis man leger
racerbil med Ka’en, at det fornemmes.
Funky og tidløs
Ford Ka er ingen racerbil, om end dens lidt funky
design nok appellerer til de unge købere. Men både
det udvendige og det indvendige design er så
tidløst, at alle aldersklasser burde kunne falde for
Ford Ka. Den er god og funktionel, ikke mindst i
lyset af sin beskedne størrelse (3,62
meter).
Der er f.eks. et rigtigt handskerum foran
forsædepassageren.
Men idéen med, kun at have én dør i hver side, gør
den ikke let at have med at gøre for
bagsædepassagerer. Synd, for i modsætning til andre
småbiler er bagsædepladsen acceptabel i en Ka. Det
er bare svært at komme derom.
Oven i købet er der også blevet plads til
224 liter
bagage, som kan forøges ved at lægge bagsæderyglænet
ned. Men det er ikke deleligt og dermed er det op
til brugeren at afgøre: 2 passagerer og god
bagageplads eller 4 passagerer og ringe bagageplads
– med mindre man vælger at benytte det ene bagsæde
til bagage og det andet til persontransport. Men da |