- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Grand C-Max Titanium 2,0 TDCi Powershift

4-sædet luksus MPV


Af Søren Clauding – oktober 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den har fire sæder, ja den har faktisk fem siddepladser. Og den kan fås med helt op til syv sæder. Dvs. masser af anvendelsesmuligheder og forklaringen er enkel: Masser af interiørplads og gennemtænkte opfindsomme sædesystemer. Bilen/erne er Ford Grand/C-Max.

 

Ford C-Max findes nemlig i to ret forskellige varianter. Vi har tidligere præsenteret bilerne her på Motorsiden.dk i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs om de første internationale prøvekørsler af Ford C-Max hér >>>). Dengang var vi meget inde på de mange fornyelser, de to biler byder på. Hér handler det om vores første møde med C-Max på dansk asfalt, og bilen er den store af de to, Grand C-Max. Den ”lille” vender vi tilbage til om ikke så lang tid.

 

Størrelsesforskellen er det mindste

Størrelsen er en af forskellene, men egentlig er de 14 cm, som Grand C-Max er længere end C-Max ikke den mest markante forskel. Funktionen dernede bagtil, til gengæld…

 

Grand C-Max har skyde-bagdøre i begge sider. Indenfor er der to bagsæder eller tre siddepladser, for det midterste sæde er ikke så komfortabelt som de to yderste, men det kan bruges, især hvis man ikke er så stor.

 

Foldes væk

I Grand C-Max kan midtersædet imidlertid helt fjernes, ikke fra jordens eller bilens overflade. Men den kan foldes ned i højre bagsæde og så en Grand C-Max en yderst komfortabel firesædet multibil med utrolig god plads.


 

 


Det sidste skal ses i lyset af, at den kun måler 4,52 meter i længden. Den er baseret på en Ford Focus undervogn (det er C-Max også), men vælger man den i den 4/5-sædede version, som vi hér har set nærmere på, får man i tilgift kolossal meget bagageplads. 600 liter, når bagsæderne bruges til at sidde på og op til 1,8 kubikmeter, når de foldes sammen og bagagerumsgulvet derved bliver helt plant.

 

Kræfter og trækmuligheder

Imellem de to indstillinger er der utallige variationer, som er med til indvendigt at skræddersy bilen til de formål, man som bruger måtte have. Hvis man da ikke har plads nok, kan man hænge op til 1800 kg bagpå. Det gør den ret velegnet til også at køre på campingtur, så ikke campingvognen indvendigt er et mobilt bagagerum – fordi der er så god plads ”up front”.

 

I maskinrummet på den prøvekørte bil lå 2-liters dieselmotoren, der yder 150 hk og et stort moment på 370 Nm over en bred omdrejningskurve. Den er rimelig økonomisk (20 km/l) og giver Grand C-Max fornuftige fartpræstationer – 0-100 km/t nås på 10,7 sek. og topfarten er 200 km/t. Det giver god smidighed i trafikken og dertil kommer, at Ford 6-trins Powershift dobbeltkoblingsgearkasse fungerer godt i dieselbilen.

 

Godt udstyr

Titanium er navnet på Fords øverste udstyrsniveau, men den prøvekørte bil var yderligere udrustet med forskelligt udstyr. I basisudgaven til 385.000 kroner er 16” letmetal-fælge standard. De var erstattet med 18” fælge (beskeden merpris på 10.000 kroner) og man kunne frygte at det ville gøre bilen for ukomfortabel.



Men det var slet ikke tilfældet. Hjulophænget fungerer fortræffeligt og måske netop med den valgte drivline er modellen særlig god. Kombinationen af dieselmotor (til trods for at den er en 100 procent aluminiumsmotor) og powershift gør Grand C-Max’en 112 kg tungere end 1-liters EcoBoost versionen. Den vægt ligger fortrinsvis på fronten, hvor de mindre ujævnheder bedst kan absorberes. Den er bestået, ganske enkelt!

 

Hvad ekstraudstyret angår, har det meste af det været beskrevet før. Vognbaneassistenten griber ikke fat i rattet og styrer bilen, men vibrerer til gengæld rattet, så man selv kan bringe bilen i den rigtige retning. Xenon forlygter med automatisk fjernlyskontrol fungerer forbilledligt. Og Fords Sync II infotainment med 8” skærm er glimrende.


Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Ford C-Max.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Ford Grand C-Max Titanium 2,0 TDCi Powershift

Listepris:

Kr. 384.350.

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. 150 hk. 370 Nm/ 2000-2500 omdr./min. 6T dobbeltkoblingsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 200 km/t/ 20,0 km/l / 129 g/km

Længde:

4,52 m

Bagagerum:

600/800/1784 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hillholder. 16” letmetal fælge (18” på testbilen). Tågeforlygter. El-justerbare sidespejle m. varme. 8 airbags. Varme i forruden og sprinklerdyser. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix. MyKey.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt