- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Grand C-Max TDCi 115 hk Titanium

Teknologisk brugsrigtig familiebil


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Ford Grand C-Max er ikke bare en brugsrigtig familiebil, den byder også på high-tech, som gør den ultra moderne og en rigtig positiv køreoplevelse. Vi har tidligere prøvekørt Grand C-Max inden den kom på markedet (læs hér>>>) og konklusionerne herfra kan selvsagt lægges oven i denne test.

 

Som udgangspunkt er der tale om en temmelig kompakt multibil, selvom den er 14 cm længere end den almindelige C-Max. Kompakt, fordi den indenfor en længde på blot 4,52 meter tilbyder plads til ikke færre end syv personer. Selvsagt vil det nok være en umulig opgave at placere syv velvoksne 180 cm høje personer i bilen, men det er ikke mange multibiler, hvor det er muligt og slet ikke i biler af samme længde.

 

Rigtig multibil

Ford har ellers gjort sit til at gøre både ind- og udstigningsforhold acceptable. Det er ikke umiddelbart det enkleste i den verden, at stige ind på de to bagsæder. Men store skydedøre i begge sider gør det let at komme ind. Og siden kan man alternativt folde det midterste sæde på den mellemste sæderække ned i højre sæde. Derved opstår der en lille midtergang og gennem den er det meget lettere at stige ind bagi.

 

Betjeningen af de bageste sæder er særdeles let, et træk i en strop og så er det 439 liter store bagagerum omformet til passagertransport. Og faktisk er siddeforholdene bagest slet ikke så dårlige, når den midterste siddeplads på mellemste sæderække er væk. Så er bilen naturligvis ikke 7-sædet, men 6-sædet. Men 6 sæder og stor kørekomfort. Det er præcis som en multibil skal være.

 

Mulighederne er med andre ord talrige, og når sæderne er foldet væk, disponerer man over regulære rum, som kan øges helt op til 1,7 kubikmeter, når man alene benytter de to forreste siddepladser.


 

 


Økonomisk overboost

Ude i motorrummet lå der på den prøvekørte version en 1,6 liters TDCi motor, der yder 115 hestekræfter. Men den præsterer også et drejningsmoment på 270 NM, som i 15 sekunder kan forøges til 285 Nm som overboost i accelerationsfasen. Det gør det muligt at nå 100 km/t på blot 12,3 sekunder og det er flot på en stor bil med en beskeden dieselmotor. Og siden kan man så køre over 20 kilometer på en liter dieselolie (hvilket giver et CO2 udslip på 129 g/km). Motoren er stilfærdig og oplevelsen underbygger den komfortable køreoplevelse, som bilen i øvrigt byder på.


 


Køreegenskaberne er nemlig baseret på den nye platform, som også benyttes til Ford Focus. Det er genialt, fordi den forener fine stabile køreegenskaber med dynamiske kurveegenskaber. Det sidste underbygges af Ford unikke Vectoring Control System, som vha. elektronikken formår at kanalisere drivkraften over på det forhjul, som har bedst vejgreb, hvilket vil sige det yderste hjul i en kurve. Med andre ord: Drejer man til højre, ledes motorkræfterne over på det venstre forhjul, som der det, der har bedst vejgreb og derfor bedst kan omsætte motorkræfterne til acceleration. Uden det elektroniske indgreb vi kræfterne i et traditionelt differentiale føres over til det højre hjul og her er der ikke meget at bruge dem til.

 

Køredynamisk og komfortabel

Resultatet er ikke bare effektiv udnyttelse af motorkræfterne men også en køredynamisk oplevelse, som sætter Grand C-Max i en klasse for sig. Dertil kommer, at affjedringen er komfortabel og fuldstændig eliminerer små ujævnheder, mens større ujævnheder heller ikke i nævneværdigt omfang får lov til at forplante sig gennem hjulophængene.

 

Den prøvekørte variant var udstyret med det såkaldte Titanium udstyr, som inkluderer opvarmet forrude, 2-zone klimaanlæg, regnsensorer, automatisk nedblændeligt bakspejl, 12 V udtag for og bag samt ventilationskanal til 2. sæderække. Prisen er 350.000 kroner – små 50.000 dyrere end den billigste variant med en 125 hestes benzinmotor og det laveste udstyrsniveau.

 

Vil man have mere udstyr, kan elektrisk bagklap plus et par andre småting til i alt 11.000 kroner anbefales og måske også et reservehjul til 1250 kroner.

 

Punktering

Vi oplevede at punktere med Grand C-Max’en og må erkende, at det medfølgende lappesæt fungerede upåklageligt og meget enkelt. Det kræver ikke nær så stor fysisk indsats at benytte som at skifte et hjul. Da bilen har dæktryksovervågning fik vi et signal i tide og kunne skåne dækket.

 

Det havde imidlertid ikke stor betydning, for efter at det mousse, som sprøjtes ind i dækket og dels udfylder hullet (efter en skrue) og dels fylder dækket op, har været der, forgår indersiden i dækket og man skal derpå investere i et nyt dæk plus en ny flaske mousse. En samlet udgift i nabolaget af 1500 kroner. Og efter at ”lapningen” har fundet sted er man begrænset til 80 km/t og et begrænset antal kilometer. Konklusion: Det er ikke billigt at punktere i en moderne bil.

 

 

 


Model:

Ford Grand C-Max TDCi 115 hk Titanium

Listepris:

Kr. 349.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 115 hk. 270-285 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 manuelle gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 180 km/t/ 20,4 km/l /129 g/km

Længde:

4,52 m

Bagagerum:

439-1742 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 8 airbags. 7 siddepladser (ekstraudstyr). 16” alufælge. Hillholder. Opvarme forrude. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Skydedøre i begge sider. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Dæktryk overvågningssystem.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt