Ford Galaxy navnet var tilbage i tiden ensbetydende
med store amerikanske flydere. Nu om dage genbruges
navnet, men i dag er der tale om en multibil hvoraf
den seneste generation for kort tid siden er sendt
ud på det danske marked.
Galaxy er en slags søstermodel til Ford S-Max. Men
hvor S-Max primært er tiltænkt de, der har behov for
persontransport, er Galaxy mere end eksklusiv Van –
i hvert fald i Danmark. For som Van kan eksempelvis
den prøvekørte Trend-model med 1,8 liters
Turbodieselmotor erhverves for godt 260.000 kroner
(inkl. afgifter).
Prisen
Prisen er ikke udpræget lav – det skyldes til dels
dieselmotoren. Man kan da også købe en Galaxy Van
til blot 212.000 kroner med en 2-liters benzinmotor
– men det er stadig mange penge for en gulpladebil.
Man får dog bestemt noget for pengene. Først og
fremmest et meget moderne design og en lang række
luksus-elementer på udstyrssiden.
Designet er skarpt, kantet og kileformet. Interiøret
er kendetegnet ved børstet krom og elegante detaljer
som eksempelvis det tværgående håndbremsegreb, der
måske nok ikke ligefrem er ergonomisk korrekt.
Meget plads
Det overraskende, så meget plads der findes bag
førerkabinen. Regulær plads, pænt pakket ind i
tæpper og paneler. Adgangen til de bageste gemakker
fås lettest gennem den store bagklap, der slår højt
op men er temmelig tung at lukke igen. Som sådan vil
Galaxy være ideel som erhvervsbil, hvor det
eksempelvis handler om at transportere tøj
kollektioner, lettere IT-udstyr o.lign. utvivlsomt
en bil, der vil blive valgt af mange mindre
erhvervsdrivende med stort kørselsbehov (her savnes
dog cruise-control, der dog kan leveres som
ekstraudstyr).
Det sidste understreges af dieselmotorens
brændstoføkonomi. En Galaxy kører små 16 kilometer
på en liter dieselolie – det er rigtig pænt, taget i
betragtning, at bilen vejer 1,7 ton. I det lys er
køregenskaberne også ganske glimrende. Bagvognen er
udstyret med en multilink aksel og trods de store
næsten lodrette sideflader er Galaxy svær at blæse
af sporet. Ved hurtig kurvekørsel opleves en vis
krængning og selvom bilen må læsse 800 kg, er de
personbilsagtige køreegenskaber bedre i harmoni med
lettere anvendelsesformål.
Det stemmer også med, at udstyret ikke omfatter
sædevarme (selvom det af brochuren fremgår at
sædevarme er
Det kantede bagparti er med til at give Ford Galaxy
karakter.
|