Ford har været hurtig til at adoptere hightech på
højt niveau, pakke det ind i et smart design og
lancere det i kategorien for kompakte familiebiler.
Bilmodellen hedder såmænd Ford Focus!
Den nye Focus er den anden modelserie, fremstillet
på Fords nye globale ”C-platform”, der blev lanceret
sidste efterår som basis for Ford C-Max (First
World Testdrive af Ford C-Max >>>). Den sikrer fine
dynamiske køreegenskaber og er dermed blevet præcis,
hvad Ford ønskede, en teknisk platform, som er
tilstrækkelig fleksibel til at kunne håndtere flere
forskellige modeller.
Køredynamik og miljø
Brugen af Torque Vectoring Control spiller en stor
rolle for en bils køredynamik, især hvis man ønsker
en køredynamisk bil skabt på forholdsvis beskeden
effekt, som tilfældet er med den prøvekørte 1,6 TDCi
med 115 dieselheste under motorhjelmen.
Accelerationen er glimrende, men det er især, når
man skal hurtigt ud af kurverne, at man oplever den
brede momentkurve, som præsterer 270 Nm, når den er
på sit højeste, men ellers først og fremmest er
skabt – formoder vi – til at være det miljørigtige
alternativ til de kraftigere maskiner, som Focus’en
også kan købes med.
Ford har dermed formået at få en fin
brændstoføkonomi (23,8 km/l) og dermed også et lavt
CO2 tal (109 g/km) til at gå hånd i hånd med en
dynamisk køreoplevelse. Det er ganske godt gjort og
en del af forklaringen ligger i, at kræfterne ikke
går til spilde. Torque Vectoring Control er et
elektronisk system, der hindrer at motorkræfterne
via det mekaniske differentiale føres over til det
hjul, som har lettest ved at slippe af med dem (dvs.
har det dårligste vejgreb) og i stedet overfører dem
til hjulet med bedst vejgreb, som er det yderste
hjul i en kurve.
Masser af udstyr
Teknikken er med andre ord helt i top – og endnu er
det ikke mange af konkurrenterne, der har forstået
værdien af Torque Vectoring Control, men det varer
næppe længe. Og så er basisteknikken parret med et
utal af udstyrsoptioner, både i form af
udstyrspakker, der følger med udstyrsbetegnelserne
(den prøvekørte model havde topudstyret Titanium) og
i form af ekstraudstyr. Der er typisk tale om
hightech, der sjældent findes i Focus’ens
bilkategori, og som er med til at presse hele
niveau’et i vejret – inklusive prisniveauet.
Den billigste Focus har benzinmotor og basisudstyret
”Trend”. Den koster godt 250.000 kroner. Den
prøvekørte variant koster knap 315.000 og det
begynder så småt at blive mange penge for en bil,
der trods alt ikke har bevæget sig op i
luksusklassen.
Sporty design
Men den gør nu sit bedste. Et yderst smart og sporty
design, som på den ene side bevarer slægtskabet til
de tidligere Focus generationer og på den anden side
bryder grænser som f.eks. det næsten brutale
baglygte parti og på den prøvekørte bil også den
iøjefaldende grøn/gule farve. Ford Focus vækker
opsigt.
Kabinepladsen er OK, men heller ikke mere. Der er en
vis hulefølelse, og vælger man at sidde på bagsædet,
skal passagererne foran ikke være for langbenede.
Hulrum i forsædernes ryglæn øger bagsædebenpladsen,
men indstigningen er ikke den letteste.
Flycockpit
Fortil går det en del lettere. Man mødes af et
batteri af knapper, lamper og instrumenter, så det
er lige før man tror, at trækker man i rattet,
letter Focus’en for enden af tilkørselsrampen. Det
sker heldigvis ikke, for den klæber sig ganske
udmærket til vejen, om end sidevindspåvirkningen ved
dansk motorvejsfart er mærkbar. Måske skyldes det
forventningerne og måske kan det klares med
lavprofildæk. Vi husker i hvert fald ikke den samme
uro hos C-Max på de lavprofildæk, der var monteret
under de første testkørsler i Sydfrankrig.
Usædvanligt udstyr
Udstyrsniveauet er som antydet helt i top. 2-zone
klimaanlæg, Lane Departure Warning (som vibrerer
rattet, hvis man skifter bane på motorvejen),
Anti-kollisionshjælp (advarer og i sidste instans
reducerer konsekvenserne af påkørsel), aflæsning af
færdselstavler og visning af disse på
instrumentpanelet, parkeringshjælp ved
parallelparkering, Driver-alert (som holder øje med
at man ikke falder i søvn bag rattet), adaptiv
fartpilot (som holder afstanden til bilen foran ved
kolonnekørsel) osv., osv. Noget indgår i
udstyrsniveauet, andet er ekstraudstyr, men alt
sammen er udmærkede hjælpemidler, som man nok skal
få glæde af, hvis man vælger af tilkøbe dem.
|