Da Ford oprindelig
lancerede Focus modellen var designet banebrydende.
Selvom modellen er blevet shinet en del op siden den
første Focus tog over efter Escort modellen, skiller
den sig ikke længere så markant ud i trafikbilledet.
Det gør bestemt
ingenting, for Ford har alligevel stille og roligt
udviklet på bilen. Den er stadig en ganske nydelig
og moderne bil, men det er især det, at den er
gedigen, gennemarbejdet, virker temmelig robust og
fungerer som en rigtig brugsbil, der fortsat gør den
til et attraktivt køb.
Fantastisk
brændstoføkonomi
Den prøvekørte udgave
var en stationcar i Trend udstyrsversionen, udstyret
med en 1,6 liters turbodiesel motor og det gør Focus
til en rigtig slider. Maskineriet er smidigt og
letkørt. Støjniveauet er medium mens
brændstoføkonomien er moget af det bedste man kan
opnå med 20,8 km/l. Det er ekstra pænt taget i
betragtning, at motoren præsterer 109 hestekræfter
og gearkassen kun har fem gear. Mange konkurrenter
opnår fine forbrugstal ved at montere et sjette
gear, som i praksis kun har betydning for den, der
kører lange ture med motorvejsfart.
Derfor er forbrugs
tallet for Ford Focus også helt reelt. Motoren er i
øvrigt udstyret med partikelfilter og en fin detalje
er adgangen til motorrummet. Det er ikke nok, at man
har adgang til kabinen, man skal bruge
tændingsnøglen til at låse låsen under Ford emblemet
på kølergitteret op. En enkel og effektiv
tyverisikring.
Kører europæisk
Køreegenskaberne er
typisk europæiske. Faste, præcise og tilforladelige.
En hurtig tur omkring hjørnerne klarer den fint –
men nogen racer er den ikke og det skal den bestemt
heller ikke være.
Pladsforholdene er
gode, men benpladsen på bagsædet er kun
tilstrækkelig – ikke overvældende. Det betyder til
gengæld noget for bagagekapaciteten. 482 liter under
bagagerumsdækkenet er pænt og pladsen er regulær.
Bagsæderyglænet er asymmetrisk deleligt og
bagklappens lås udløses elektrisk. Det lyder som en
ligegyldig ting, men er faktisk ret behageligt i
brug. Den løfter i øvrigt højt, så man er helt fri
for buler i panden, når bagagerummet skal læsses.
Det indvendige design
er neutralt og funktionelt. Man skal ikke lede efter
greb og knapper og bortset fra, at dør lommerne er
lidt besværlige at komme til, trives man. Sæderne er
ret flade, så alle kan finde sig til rette i dem
næsten uanset kropsbygning. De kan justeres i højden
og 5-trins sædevarme er standard i Trend udgaven.
Dejligt når kabinen er kold!
Udstyr OK
Udstyrsniveauet er
udmærket. Prisen for køretøjet er små 320.000
kroner, så det har man da også en vis forventning
til, om end en del af betalingen skyldes
dieselmotoren (den billigste Focus Stationcar, med
1,4 liters benzinmotor, koster ca. 235.000).
Udstyrsdetaljer som forlygtevaskere, el-sidespejle
med varme, centrallås og aircondition tæller absolut
på plussiden.
Sikkerhedsmæssigt er
man godt stillet. Ford Focus har scoret fem stjerner
i EuroNCAP kollisionstesten og ikke færre end fire
stjerner for barnebeskyttelsen. Det gør den til en
rigtig sikker familiebil – men man skal huske, at
Isofix barnestols beslag til bagsædet skal bestilles
separat – det koster ikke ekstra, men bilen kan også
leveres uden Isofix til dem, der ønsker det.
ESP – Elektronisk
Stabilitets Program – er standard, det samme er
elektronisk bremsekraftfordeling og otte airbags (2
front, 2 side og airbaggardin der dækker både for-
og bagsæde) er en medvirkende årsag til den fine
score i crashtesten.
|