Ford har erklæret krig: Det sportslige image skal
tilbageerobres. Ikke bare gennem halvgjorte,
halvhurtige serieproducerede biler, eller over dyre
specialmodeller – men gennem en helhjertet indsats.
Det handler om at vinde Verdensmesterskabet i Rally.
Og verdensmesterskabet skal – eller er allerede
blevet – omsættes til hverdagsbrug for dem, der ikke
bare køber bil med fornuften men også med hjertet.
Et hurtigt slående hjerte, vel at mærke. For det
klare signal til landevejsbrug sendes via Focus ST.
noget af det nærmeste man kan komme en WRC-bil (WRC=World
Rally Championship).
Den lille forskel
Der er forskel. Naturligvis, for en WRC bil kan ikke
køre meget mere end 1000 kilometer, så skal den have
fornyet kræfterne under motorhjelmen. En Focus ST
kan formentlig køre hundrede tusindvis af kilometer,
hvis man er lidt nænsom iblandt. Desuden er en
WRC-bil total uegnet til landevejsbrug. Selv når
den er opsat til rallykørsel på asfaltvej, vil WRC-bilen ryste, larme og regere, så man efter få
timers kørsel ønsker sig fri af det fart-apparat.
For det eneste, WRC-bilen kan, er at køre stærkt.
Focus ST kan også køre komfortabelt. OK, effekten er
ikke helt den samme og kørekomforten er heller ikke
helt som i en ordinær Focus. Men den kan gå rigtig
stærkt, sådan en ST. Stærkere end de fleste kan
magte og stærkere end de fleste har lyst til.
Specifikationerne taler deres eget sprog: 0-100 km/t
på 6,8 sekunder, over 240 km/t på toppen og ikke
mindst en formidabel evne til at suge sig til
asfalten – både i snævre sving, der mest af alt
hører til i Alperne, som gennem lange hurtige
autobahn-kurver, hvor den sunde fornuft sætter
grænserne før teknikken gør det.
Snævre danske grusveje og hurtige svenske dito er
heller intet problem. Men lad være med at køre dér,
hvor rallybilerne ofte boltre sig. Det egner den sig
ikke til. Trods alt.
Velafstemt
En stram og yderst velafstemt undervogn, 225 mm
brede 40 procent lavprofildæk monteret på 18”
alufælge og en meget fin balance gør flere bilister
i stand til at køre stærkt end mange af dem måske
selv troede. Om de så bør gøre det alligevel er en
anden sag, men Ford har gjort deres.
Har man fart i blodet, er man solgt til Focus ST.
Den dybe buldren fra den 5-cylindrede 2,5 liters
turbomotor, der yder 225 hestekræfter, kombineret
med et enestående drejningsmoment, der får én til at
tro, at mange flere heste sparker løs i
maskinrummet. Og ikke mindst prisen. For en Focus ST
kan handles omkring 400.000 kroner afhængig af
modelvariant og handelstalent.
Focus ST er fremragende omkring
skarpe hjørner - også hpå snævre danske grusveje.
|