- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Ford Focus ST Stationcar 2,0 EcoBoost ST1

Landevejsracer og sund fornuft


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en dejlig indstilling, Ford har til sine kraftfulde landevejsracere med ST-betegnelsen påklæbet modelnavnet. De tilbyder dem ofte også som stationcars, og dermed forener man sund fornuft med muligheden for at opleve ægte motorsportskøreglæde for fuld udblæsning. Den nyeste er Ford Focus ST Stationcar med 250 hestekræfter på forhjulene.

 

Vi har for nylig prøvekørt 5-dørs versionen (læs prøvekørslen af Ford Focus ST 2,0 EcoBoost hér >>>) og virkeligheden er, at forskellen på køreegenskaberne er beskeden. 5-dørs bilen blev luftet på FDM Sjællandsringen, men dækmonteringen var ikke optimal (vinterdæk under for varme lufttemperaturer). Stationcarudgaven havde de rette dæk – men vi valgte at køre ud i landskabet med den og bruge den som hverdagsbil. For den eneste begrundelse for at vælge en Focus ST med ekstra plads derude bagtil er, at bilen også skal være fornuftig. Derfor er sammenligning direkte mellem de to versioner ikke mulig.

 

Ud på landevejen

Men man kan hurtig fastslå, at køreegenskaberne ER meget ens. Ved at køre på ujævne danske landeveje og en gang imellem fornemme hvor hurtigt en ST Stationcar trækker ud af kurverne, konfronteres man imidlertid hurtigt med spørgsmålet, om det er det, man vil.

 

Affjedringen er fast, men såmænd ikke mere fast end at den udmærket løser opgaven til hverdag, uden at man bliver rystet i stykker som i en racerbil. Oven i købet er det ikke utænkeligt at netop den stramme undervogn er en fordel, hvis man læsser ST stationcaren godt. Da vil køreegenskaberne ikke lide så voldsomt og det er et stort plus.

 

Opmærksomhedskrævende

Men, og det fornemmede vi også ved hurtig kørsel i 5-dørs udgaven, om end det ikke er så udpræget på plan asfalt som f.eks. på FDM Sjællandsringen: de mange kræfter river godt i styringen. Hvis bilen køres maksimalt på ujævn asfalt skal der slides i det fra førerens side. Der er ikke plads til en millimeters uopmærksomhed, hvad der måske dybest set ikke gør noget, for især når man kører hurtigt, skal man altid have fuld opmærksomhed.

 

Det er et forhold, man skal gøre op med sig selv om man vil, ikke mindst fordi der findes andre kraftige Focus Stationcars, som f.eks. 182-hestes udgaven (læs prøvekørslen af Ford Focus Stationcar 1,6 EcoBoost hér >>>), som både er temmelig meget billigere og noget mere brændstoføkonomisk. Men indrømmet: Køreoplevelsen ved en ST er ikke hele fornøjelsen ved sådan en bil.

 

Ser rigtig godt ud

En Focus ST ser nemlig rigtig godt ud, noget mere fræk og iøjefaldende end førnævnte 182-hestes variant. Spoilere og skørter de rigtige steder, store 18” alufælge påmonteret 235 mm brede 40 procent lavprofildæk, som maksimerer styrefornemmelsen, røde bremsekalibre, sportsinteriør bygget op omkring de kropsnære Recaro sportssæder og meget andet. I iøjefaldende blå som den prøvekørte bil vækker den også opmærksomhed. Egentlig ret godt gået af en stationcar.

 

Og en stationcar er den: 490 bagagerumsliter, der kan forøges til 1,5 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned, en stor bagklap og regulær indretning gør den til en rigtig fancy brugsbil. Listeprisen på 451.090 kroner er OK – i øvrigt er det 13.000 kroner mere end for 5-dørs ST’eren. Og man får som nævnt både masser af kræfter, masser af udstyr og masser af fornuft i ST Stationcar pakken. Endnu mere fornuft end i 5-dørs udgaven, som nu heller ikke er dum, hvad det angår.


Klik på billederne og se dem større

 

Klik på billedet og se det større

Ford Focus ST Stationcar i Motorradioen


Klik på billederne og se dem større


Model:

Biltest: Ford Focus ST Stationcar 2,0 EcoBoost ST1

Listepris:

Kr. 451.090.

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbobenzinmotor. 250 hk. 360 Nm/1750 omdr./min. 6 trins man. Gear. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,5 sek./ 248 km/t/ 13,9 km/l /159 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

490-1502 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. TVC. 6 airbags. 18” alufælge. Sort tagræling. Varme i forruden. Multijusterbart læderrat. Recaro sæder i dellæder. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


Klik på billederne og se dem større

 

Klik på billedet og se det større

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt