| 
							 
							Det er en dejlig indstilling, Ford har til sine 
							kraftfulde landevejsracere med ST-betegnelsen 
							påklæbet modelnavnet. De tilbyder dem ofte også som 
							stationcars, og dermed forener man sund fornuft med 
							muligheden for at opleve ægte motorsportskøreglæde 
							for fuld udblæsning. Den nyeste er Ford Focus ST 
							Stationcar med 250 hestekræfter på forhjulene. 
							
							  
							
							Vi har for nylig prøvekørt 5-dørs versionen (læs 
							prøvekørslen af Ford Focus ST 2,0 EcoBoost hér >>>) 
							og virkeligheden er, at forskellen på 
							køreegenskaberne er beskeden. 5-dørs bilen blev 
							luftet på FDM Sjællandsringen, men dækmonteringen 
							var ikke optimal (vinterdæk under for varme 
							lufttemperaturer). Stationcarudgaven havde de rette 
							dæk – men vi valgte at køre ud i landskabet med den 
							og bruge den som hverdagsbil. For den eneste 
							begrundelse for at vælge en Focus ST med ekstra 
							plads derude bagtil er, at bilen også skal være 
							fornuftig. Derfor er sammenligning direkte mellem de 
							to versioner ikke mulig. 
							
							  
							
							Ud på landevejen 
							
							Men man kan hurtig fastslå, at køreegenskaberne ER 
							meget ens. Ved at køre på ujævne danske landeveje og 
							en gang imellem fornemme hvor hurtigt en ST 
							Stationcar trækker ud af kurverne, konfronteres man 
							imidlertid hurtigt med spørgsmålet, om det er det, 
							man vil. 
							
							  
							
							Affjedringen er fast, men såmænd ikke mere fast end 
							at den udmærket løser opgaven til hverdag, uden at 
							man bliver rystet i stykker som i en racerbil. Oven 
							i købet er det ikke utænkeligt at netop den stramme 
							undervogn er en fordel, hvis man læsser ST 
							stationcaren godt. Da vil køreegenskaberne ikke lide 
							så voldsomt og det er et stort plus. 
							
							  
							
							Opmærksomhedskrævende 
							
							Men, og det fornemmede vi også ved hurtig kørsel i 
							5-dørs udgaven, om end det ikke er så udpræget på 
							plan asfalt som f.eks. på FDM Sjællandsringen: de 
							mange kræfter river godt i styringen. Hvis bilen 
							køres maksimalt på ujævn asfalt skal der slides i 
							det fra førerens side. Der er ikke plads til en 
							millimeters uopmærksomhed, hvad der måske dybest set 
							ikke gør noget, for især når man kører hurtigt, skal 
							man altid have fuld opmærksomhed. 
							
							  
							
							Det er et forhold, man skal gøre op med sig selv om 
							man vil, ikke mindst fordi der findes andre kraftige 
							Focus Stationcars, som f.eks. 182-hestes udgaven (læs 
							prøvekørslen af Ford Focus Stationcar 1,6 EcoBoost 
							hér >>>), som både er temmelig meget billigere 
							og noget mere brændstoføkonomisk. Men indrømmet: 
							Køreoplevelsen ved en ST er ikke hele fornøjelsen 
							ved sådan en bil. 
							
							  
							
							Ser rigtig godt ud 
							
							En Focus ST ser nemlig rigtig godt ud, noget mere 
							fræk og iøjefaldende end førnævnte 182-hestes 
							variant. Spoilere og skørter de rigtige steder, 
							store 18” alufælge påmonteret 235 mm brede 40 
							procent lavprofildæk, som maksimerer 
							styrefornemmelsen, røde bremsekalibre, 
							sportsinteriør bygget op omkring de kropsnære Recaro 
							sportssæder og meget andet. I iøjefaldende blå som 
							den prøvekørte bil vækker den også opmærksomhed. 
							Egentlig ret godt gået af en stationcar. 
							
							  
							
							Og en stationcar er den: 490 bagagerumsliter, der 
							kan forøges til 1,5 kubikmeter, når bagsæderyglænene 
							lægges ned, en stor bagklap og regulær indretning 
							gør den til en rigtig fancy brugsbil. Listeprisen på 
							451.090 kroner er OK – i øvrigt er det 13.000 kroner 
							mere end for 5-dørs ST’eren. Og man får som nævnt 
							både masser af kræfter, masser af udstyr og masser 
							af fornuft i ST Stationcar pakken. Endnu mere 
							fornuft end i 5-dørs udgaven, som nu heller ikke er 
							dum, hvad det angår. 
							 
							
							
							  
							
							Klik på billederne og se dem større 
							
							
							  
							
							  
							
							
							  
							
							Klik på billedet og se det større  |