Det er en dejlig indstilling, Ford har til sine
kraftfulde landevejsracere med ST-betegnelsen
påklæbet modelnavnet. De tilbyder dem ofte også som
stationcars, og dermed forener man sund fornuft med
muligheden for at opleve ægte motorsportskøreglæde
for fuld udblæsning. Den nyeste er Ford Focus ST
Stationcar med 250 hestekræfter på forhjulene.
Vi har for nylig prøvekørt 5-dørs versionen (læs
prøvekørslen af Ford Focus ST 2,0 EcoBoost hér >>>)
og virkeligheden er, at forskellen på
køreegenskaberne er beskeden. 5-dørs bilen blev
luftet på FDM Sjællandsringen, men dækmonteringen
var ikke optimal (vinterdæk under for varme
lufttemperaturer). Stationcarudgaven havde de rette
dæk – men vi valgte at køre ud i landskabet med den
og bruge den som hverdagsbil. For den eneste
begrundelse for at vælge en Focus ST med ekstra
plads derude bagtil er, at bilen også skal være
fornuftig. Derfor er sammenligning direkte mellem de
to versioner ikke mulig.
Ud på landevejen
Men man kan hurtig fastslå, at køreegenskaberne ER
meget ens. Ved at køre på ujævne danske landeveje og
en gang imellem fornemme hvor hurtigt en ST
Stationcar trækker ud af kurverne, konfronteres man
imidlertid hurtigt med spørgsmålet, om det er det,
man vil.
Affjedringen er fast, men såmænd ikke mere fast end
at den udmærket løser opgaven til hverdag, uden at
man bliver rystet i stykker som i en racerbil. Oven
i købet er det ikke utænkeligt at netop den stramme
undervogn er en fordel, hvis man læsser ST
stationcaren godt. Da vil køreegenskaberne ikke lide
så voldsomt og det er et stort plus.
Opmærksomhedskrævende
Men, og det fornemmede vi også ved hurtig kørsel i
5-dørs udgaven, om end det ikke er så udpræget på
plan asfalt som f.eks. på FDM Sjællandsringen: de
mange kræfter river godt i styringen. Hvis bilen
køres maksimalt på ujævn asfalt skal der slides i
det fra førerens side. Der er ikke plads til en
millimeters uopmærksomhed, hvad der måske dybest set
ikke gør noget, for især når man kører hurtigt, skal
man altid have fuld opmærksomhed.
Det er et forhold, man skal gøre op med sig selv om
man vil, ikke mindst fordi der findes andre kraftige
Focus Stationcars, som f.eks. 182-hestes udgaven (læs
prøvekørslen af Ford Focus Stationcar 1,6 EcoBoost
hér >>>), som både er temmelig meget billigere
og noget mere brændstoføkonomisk. Men indrømmet:
Køreoplevelsen ved en ST er ikke hele fornøjelsen
ved sådan en bil.
Ser rigtig godt ud
En Focus ST ser nemlig rigtig godt ud, noget mere
fræk og iøjefaldende end førnævnte 182-hestes
variant. Spoilere og skørter de rigtige steder,
store 18” alufælge påmonteret 235 mm brede 40
procent lavprofildæk, som maksimerer
styrefornemmelsen, røde bremsekalibre,
sportsinteriør bygget op omkring de kropsnære Recaro
sportssæder og meget andet. I iøjefaldende blå som
den prøvekørte bil vækker den også opmærksomhed.
Egentlig ret godt gået af en stationcar.
Og en stationcar er den: 490 bagagerumsliter, der
kan forøges til 1,5 kubikmeter, når bagsæderyglænene
lægges ned, en stor bagklap og regulær indretning
gør den til en rigtig fancy brugsbil. Listeprisen på
451.090 kroner er OK – i øvrigt er det 13.000 kroner
mere end for 5-dørs ST’eren. Og man får som nævnt
både masser af kræfter, masser af udstyr og masser
af fornuft i ST Stationcar pakken. Endnu mere
fornuft end i 5-dørs udgaven, som nu heller ikke er
dum, hvad det angår.
Klik på billederne og se dem større
Klik på billedet og se det større |