- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Focus 1,0 EcoBoost Edition Stationcar: Focus på udsalg


Af Søren Clauding – oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford er lige om hjørnet med en ny generation af den populære mellemklassemodel, Ford Focus. Det er en bil, vi for nylig havde lejlighed til at køre de første kilometer i (læs den første internationale prøvekørsel af den nye Ford Focus hér >>>), der er tale om et kraftigt facelift og der skal ikke herske tvivl om, at den nye Focus er bedre end forgængeren. Visuelt er den blevet kraftigt ændret, og så kører den endnu bedre end den bil, den afløser.

 

Men der er stadig ”gamle” Focus’er på lager og dem er Ford naturligvis interesseret i, at komme af med. Og da den hidtidige Focus stadig er en af de bedst kørende biler i sin klasse, er der ud fra den synsvinkel ingen grund til at holde sig tilbage, hvis man vil udnytte den prisfordel, det er at købe den hidtidige generation i den særlige Edition udgave. Da får man nemlig et flot udstyr for en meget lille merpris, hvis man sammenligner med basis-udgaven med det såkaldte Trend udstyr.

 

20.000 kroner sparet

Her på falderebet har vi taget et kik på den afgående generation i Edition-udgaven. Den er 20.000 kroner billigere end den såkaldte Titanium udgave, som er den, man bedst kan sammenligne Edition-bilen med, og kun 5000 kroner dyrere end Trend.

 

Edition udstyret inkluderer bl.a. 2-zone klimaanlæg, el-betjente sidespejle med varme, sædevarme, tågeforlygter, el-sideruder både for og bag, multijusterbart læderrat og 16” letmetalfælge. Og så får man det velfungerende SYNC infotainment system med i købet. Godt nok ikke i den nye SYNC 2 udgave, der er mere omfattende end, men basis egenskaberne er der – inklusive nødkaldesystemet via ens smartphone. Også den usædvanlige dørbeskyttelse (billedet), der mekanisk klapper ud og beskytter dørkanten, er en del af udstyret.

 

Konventionel kan være en fordel

Og så får man mange flere knapper på midterkonsollen. Der er ingen tvivl om, at mange er glade for at få antallet af knapper reduceret og funktionsstyringen flyttet over på den store skærm, der er standard i den nye Focus med SYNC 2. Men mange er nok også mere end tilfredse med, at styre bilens funktioner via mekaniske knapper, mere konventionelt, så man ikke først skal ind i en menu for at ændre på indstillingerne.

 

Hvad kørslen angår kører den hidtidige generation som nævnt fortsat knaldgodt (læs også væres seneste prøvekørsel af Ford Focus med 100-hestes EcoBoost motor >>>). Den nye kører bedre, men måske vil mange slet ikke registrere forskellen. Motoren i den prøvekørte Editon-udgave, som i øvrigt også var en stationcar, var den berømmede 1-liters EcoBoost motor på 125 hestekræfter. Den fungerer fortræffeligt og er i princippet magen til den, der leveres i den nye Focus.



Summa summarum:

Man skal vælge den hidtidige Focus i Edition-udgaven, hvis man sætter pris på meget udstyr til en moderat pris. De sparede cirka 20.000 kroner kan da bruges til andre ting. Man skal vælge den, hvis man har det bedre med den mekaniske betjening via knapper i midterkonsollen. Og man skal vælge den, hvis man synes den ser bedre ud.

 

Omvendt skal man afvente den nye generations ankomst, hvis man synes bedre om det nye design, hvis man gerne vil havde den allernyeste version af SYNC, hvis man sætter pris på endnu skarpere køreegenskaber – og er villig til at betale den lidt højere pris.


 

Andre Ford prøvekørsler – find dem her >>>


 

 


Model:

Ford Focus 1,0 EcoBoost Edition Stationcar

Listepris:

Kr. 249.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo-benzin, 125 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 193 km/t/ 19,6 km/l / 117 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

490 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Torque Vectoring. 16” letmetal fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Bluetooth. SYNC. Regnsensor. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt