Ford er lige om hjørnet med en ny generation af den
populære mellemklassemodel, Ford Focus. Det er en
bil, vi for nylig havde lejlighed til at køre de
første kilometer i (læs
den første internationale prøvekørsel af den nye
Ford Focus hér >>>), der er tale om et kraftigt
facelift og der skal ikke herske tvivl om, at den
nye Focus er bedre end forgængeren. Visuelt er den
blevet kraftigt ændret, og så kører den endnu bedre
end den bil, den afløser.
Men der er stadig ”gamle” Focus’er på lager og dem
er Ford naturligvis interesseret i, at komme af med.
Og da den hidtidige Focus stadig er en af de bedst
kørende biler i sin klasse, er der ud fra den
synsvinkel ingen grund til at holde sig tilbage,
hvis man vil udnytte den prisfordel, det er at købe
den hidtidige generation i den særlige Edition
udgave. Da får man nemlig et flot udstyr for en
meget lille merpris, hvis man sammenligner med
basis-udgaven med det såkaldte Trend udstyr.
20.000 kroner sparet
Her på falderebet har vi taget et kik på den
afgående generation i Edition-udgaven. Den er 20.000
kroner billigere end den såkaldte Titanium udgave,
som er den, man bedst kan sammenligne Edition-bilen
med, og kun 5000 kroner dyrere end Trend.
Edition udstyret inkluderer bl.a. 2-zone klimaanlæg,
el-betjente
sidespejle
med varme, sædevarme, tågeforlygter, el-sideruder
både for og bag, multijusterbart læderrat og 16”
letmetalfælge. Og så får man det velfungerende SYNC
infotainment system med i købet. Godt nok ikke i den
nye SYNC 2 udgave, der er mere omfattende end, men
basis egenskaberne er der – inklusive
nødkaldesystemet via ens smartphone. Også den
usædvanlige dørbeskyttelse (billedet), der mekanisk
klapper ud og beskytter dørkanten, er en del af
udstyret.
Konventionel kan være en fordel
Og så får man mange flere knapper på
midterkonsollen. Der er ingen tvivl om, at mange er
glade for at få antallet af knapper reduceret og
funktionsstyringen flyttet over på den store skærm,
der er standard i den nye Focus med SYNC 2. Men
mange er nok også mere end tilfredse med, at styre
bilens funktioner via mekaniske knapper, mere
konventionelt, så man ikke først skal ind i en menu
for at ændre på indstillingerne.
Hvad kørslen angår kører den hidtidige generation
som nævnt fortsat knaldgodt (læs
også væres seneste prøvekørsel af Ford Focus med
100-hestes EcoBoost motor >>>). Den nye kører
bedre, men måske vil mange slet ikke registrere
forskellen. Motoren i den prøvekørte Editon-udgave,
som i øvrigt også var en stationcar, var den
berømmede 1-liters EcoBoost motor på 125
hestekræfter. Den fungerer fortræffeligt og er i
princippet magen til den, der leveres i den nye
Focus.
Summa summarum:
Man skal vælge den hidtidige Focus i Edition-udgaven,
hvis man sætter pris på meget udstyr til en moderat
pris. De sparede cirka 20.000 kroner kan da bruges
til andre ting. Man skal vælge den, hvis man har det
bedre med den mekaniske betjening via knapper i
midterkonsollen. Og man skal vælge den, hvis man
synes den ser bedre ud.
Omvendt skal man afvente den nye generations
ankomst, hvis man synes bedre om det nye design,
hvis man gerne vil havde den allernyeste version af
SYNC, hvis man sætter pris på endnu skarpere
køreegenskaber – og er villig til at betale den lidt
højere pris.
|