De fleste vil jo nok mene, at en cabriolet skal
testes i sommervarmen. Men når den nu har foldetag
og skal fungere i dansk helårsklima, er det ligeså
vigtigt at vide, hvordan den fungerer om vinteren.
Vi sætter fokus på Focus CC.
Ford Focus CC er en ægte coupé-cabriolet. Visuelt en
af de aller mest vellykkede af slagsen. Dens
proportioner er usædvanlig harmoniske – det er ingen
let opgave at lykkes med, for et foldetag fylder
godt i bagagerummet. Skal man have chancen for blot
en enkelt kuffert eller to på sommerturen med taget
nede, skal designerne udføre et mindre mirakel.
Måske derfor har Ford allieret sig med
design-troldmanden Pininfarina og tilsammen har de
skabt den meget smukke bil.
Ingen benplads – super bagageplads
De fleste CC’er har for høj hæk og er mere coupé af
navn end gavn. Problemet med pladsen på bagsædet har
Ford dog ikke været meget bedre til at løse end de
fleste af konkurrenterne. Der er to sæder, som kun
kan benyttes, hvis alle personer i bilen har korte
ben. Ellers er de ikke anvendelige til andet end som
en slags udvidet bagageplads.Hvad man ret beset ikke
har brug for – for det medfølgende bagagerum er
rummeligt. Når taget er i brug, disponerer man over
ikke mindre end 534 liter bagageplads. Men taget i
bagagerummet er pladsen reduceret til 248 liter –
det er nu ikke så dårligt endda.
Foldetaget benytter 25 sekunder til at folde sig i
eller ud. Vi gjorde ikke meget ud af at prøve
vindforholdene med åbent tag – det var det
simpelthen for koldt til. Men målet var jo også, at
fornemme coupé-funktionen ved vintertide.
Mere komfortabel
Sammenlignet med en hvilken som helst
kaleche-cabriolet er CC’en ubetinget at foretrække.
Den isolerer bedre – både imod kulde og imod lyd.
Desuden er der ikke nær så megen vindstøj, så
komfortoplevelsen er bestemt i top.
Men i en ægte CC er der ingen ”B-stolpe”, altså den
dør stolpe, der normalt holder sideruderne på plads
midt i bilen. Hér skal de to sideruder (i hver side)
støtte hinanden. Det gør de såmænd også, men når det
er koldt ændrer materialerne sig og vores oplevelse
var, at ruderne gned imod hinanden og afgav en
knirkelyd. Det virkede ikke særlig elegant og tog
lidt af oplevelsen. Hvis så bilen bare havde været
billig. Men det er den ikke: 400.000 kroner for den
billigste version med en 100-hestes benzinmotor og
små 500.000 kroner for den, vi prøvekørte, der havde
Titanium udstyr og en 136 hestes common-rail diesel
i maskinrummet.
Vellykket konstruktion
På plussiden tæller en meget fint brændstoføkonomi.
Et foldetag er tungt – CC’en vejer 230 kg mere end
den almindelige 5-dørs Focus, det koster energi –
alligevel er brændstofforbruget for CC blot 1,3 km/l
ringere. Og de 100 km/t nås på 10,3 sekunder – 1
sekund langsommere end 5-dørs versionen. |