Er der noget, danske bilkøbere er
blevet gode til, er det at købe økonomisk. Mere end
halvdelen af de biler, der for tiden sælges i
Danmark, er de ganske små biler. Hér passer en Ford
Focus ikke ind, heller ikke hvis den er udrustet med
en så lille motor, at den kan køre næsten ligeså
langt på literen som de små. Men der er god økonomi
i at anskaffe en større bil – og med størrelsen
vokser ikke bare rummelighed men også kørekomfort.
Den gode økonomi skaber Ford selv
bl.a. ved at være med på markedet med attraktive
priser. Den allerbilligste Focus koster 200.000
kroner, og Focus 1,0 med den lille 1-liters turbo
benzinmotor, som der her sættes focus (undskyld,
fokus) på, koster 220.000 kroner. Den pris er mere
end 30.000 kroner under introduktionsprisen, da
bilen kom på markedet i foråret.
100 hk passer
til flade Danmark
Vi var med ved de første globale
prøvekørsler af Ford Focus 1,0 EcoBoost, som det
rettelig hedder (læs
den første globale test af Ford 1,0 EcoBoost hér >>>)
og skal derfor ikke hér fortabe os i tekniske
detaljer. Men kan til gengæld konstatere, at hvor vi
dengang var mest tilbøjelig til at foretrække
udgaven med 125 hestekræfter, pga. af det kuperede
terræn i området omkring Barcelona, er 100-hestes
versionen ganske velegnet til det flade danske
landskab.
Focus’en kan også leveres med de
125 heste, det giver en smule ringere benzinøkonomi
og en merpris på 13.000 kroner – men trods beskedne
forskelle er det ikke noget, der huer mange danske
bilkøbere for tiden. Så 100 hestekræfter kan
udmærket gøre det.
21 km/l
benzin
Med 100 hestekræfter under
motorhjelmen kører man officielt små 21 km/l. Den
prøvekørte udgave var ikke basis versionen ”Trend”,
men derimod top-udstyrsversionen ”Titanium” (som i
dag er prissat til stort set den samme pris som
Trend var i introduktionsfasen). Top udstyret
inkluderer bl.a. 2-zone klimaanlæg, opvarmet forrude
og 16” alufælge. Med det hele i gang var
forbrugstallet i praksis omkring 19 km på en liter
benzin. Det er stadig ret overbevisende for en
mellemklassebil, der bruger kortere tid på at nå de
100 km/t end f.eks. en VW up!.
Anskaffelsesprisen for en Focus
1,0 EcoBoost er cirka det dobbelte af en up!, eller
en Seat Mii, eller en Skoda Citigo, eller en Toyota
Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, eller Kia Picanto
eller en af de andre ganske små biler. Og hvad man
får for bilerne, når de måske skal sælges igen som
brugt, er svært at spå om.
Meget mere
for pengene
Men prisen for at køre i bilen er
den samme. I Ford Focus får man mere udstyr og en
naturligt nok mere velkørende bil. Ford Focus kører
utrolig godt – og selvom den lille benzinturbomotor
er noget lettere end f.eks. udgaven med 1,6-liters
115 hestes dieselmotor (læs
testen af Ford Focus 1,6 TDCi hér >>>), er
forskellen i kørefærdigheder næsten umærkelige. Ved
bykørsel er forskellen mellem småbilerne mest
markant, når underlaget er ujævnt og Focus’en har
fordel af den længere akselafstand, der hør kørslen
mere komfortabel. Ved hurtig kørsel er forskellen
endnu mere udtalt gennem bedre retningsstabilitet,
større styrepræcision, en mere komfortabel
affjedring og et lavere støjniveau.
Og så får man meget mere plads…
Da en ny bil på danske
nummerplader er dyr, er en bil som Ford Focus
el.lign. vel i virkeligheden det bedste valg for i
hvert fald en almindelig dansk familie på mere end
1-2 personer, for man får utrolig meget anvendelse,
komfort og også køresikkerhed for pengene. Og
økonomien med et sådant brændstofforbrug hænger nu i
praksis ret godt sammen, også hér.
Varmetråde i forruden er Ford næsten ene om at
levere
|