Valgmulighederne er næsten uendelige, når det
handler om Fords nye bestseller, Ford Fiesta. Den
vakse lille bil findes i 41 varianter – alene i
prislisten. Dertil kommer en alenlang udstyrsliste,
som indebærer, at bilen helt kan tilrettes køberens
personlige behov og pengepung. Faktisk er det ikke
så let at være Fiesta køber – det er i hvert fald
ikke et valg, der tages på et øjeblik.
For at få en idé om, hvad man egentlig står overfor
som bilkøber, supplerede vi vores test af Fiesta 1,6
TDCi Titanium med en af de små brødre i
dieselrækken, 1,4 TDCi med Trend udstyr og vi ville
da også lige prøve en benzinudgave. Valget faldt på
1,6 udgaven med 120 hestekræfter.
Stor prisforskel mellem benzin og diesel
Testen af Fiesta 1,6 TDCi
kan læses hér>>>. Det interessante er som
udgangspunkt prisforskellene. 90-hestes
dieseludgaven med 5 døre og Titanium udstyr er
prissat til 215.000 kroner inkl.
dieselpartikelfilter – hvorimod 120-hestes
benzinversionen med eksakt samme udstyr koster
193.000 kroner. En ikke uvæsentlig prisforskel!
1,4 liters dieselversionen yder 68 hestekræfter og
koster stort set det samme som 120 hestes
benzinvarianten – med Titanium udstyr. Hvorimod
Trend versionen er 25.000 kroner billigere! De to
dieselvarianter på hhv. 68 og 90 hk kører i øvrigt
eksakt lige langt på literen.
Motor og udstyr
Udstyrsvarianterne er én ting. Hér må man se på,
hvad man reelt har brug for. Hvad der kan være
vanskeligere at forholde sig til, er
motorvarianterne – og, viste det sig, kombinationen
med udstyrsvarianterne. For udstyrsforskellene
findes ikke alene på komfortudstyret men også på
fælgene.
Den lille diesel med Trend udstyret er udstyret med
14” fælge og har dermed mere komfortable
køreegenskaber end den større diesel med Titanium
udstyr, som inkluderer
15”.
Simpelthen fordi de større dæksider supplerer
affjedringen i hjulophængene. Oplevelsen af den
større diesel var, at den var mere fast og ikke
mindst, at mere støj blev forplantet op i
karrosseriet (men den styrede bedre).
I
den lille diesel var det intet problem. Den er mere
komfortabel og motoren støjer så meget, at man stort
set ikke registrerer lyden gennem hjulophængene.
Benzin giver fordele
Og så var der alternativet i form af
benzinversionen:
1,6 liters benzinmotoren er for det første langt
mindre støjende. For det andet har man langt flere
hestekræfter og dermed bedre fartpræstationer. Det
passer fint til 15” fælgene. Hér har de virkelig
deres berettigelse. Samtidig er benzinudgaven ca. 50
kg lettere end dieselbilerne. Vægtbesparelsen ligger
først og fremmest i motorrummet og derfor er der
ikke alene tale om en vægtbesparelse, men også en
ændring af tyngdepunktet, som giver en bedre balance
og totalt set bedre |