Nogle mennesker kan
ikke få plads nok i deres bil. Andre kan ikke få
udstyr nok. Og så er der dem, der ikke kan få
hestekræfter nok. Men få har penge nok til det, de
ønsker!
Især hestekræfter er
dyre. Prisen for ”en hest” ligger typisk omkring
1750 kroner eller mere. Skal man have masser af
rabalder, skal man altså af med mindst 275.000
kroner og så følger der sjældent meget bil med. Det
kan give protester i familien…
Der findes dog et par
undtagelser. Seat Ibiza med 150 hestes turbomotor
koster 225.000 kroner – og så er der den aller
billigste: Ford Fiesta ST150, også med 150
hestekræfter, til 219.000 kroner.
Det betyder, at en
Fiesta-hest ”bare” koster 1460 kroner og spørgsmålet
er så: Kan heste overhovedet sammenlignes.
Teknisk er der ingen
forskel på hestekræfter. 150 hk er 150 hk. Det er
måden, de bruges på, der afgør værdien og hér har
Ford virkelig fat i den lange ende. Fiesta er bygget
som en lille familiebil med plads til to voksne og
et par børn på bagsædet, så den kan al det, man
forventer af en lille familiebil. Men samtidig kan
den, fordi den er lille og ikke vejer så meget og
fordi motoren også har et fint momentområde, køre
stærkt. Rigtig stærkt.
100 km/t når Fiesta
ST150 på 8,4 sekunder og hvis man vil, kan man køre
208 km/t. Man kan faktisk godt, for Fiesta ST
er forbavsende stabil. Det er dog ingen støjfri
oplevelse, men ”racerbiler” støjer nu engang.
Fornøjelsen ved den hurtige Fiesta er overraskende
stor. For med et par lette indgreb har
Ford-designerne fået omdannet de hyggelige
familie-køreegenskaber til sport og sjov. Hurtigt
omkring hjørnerne kan man ofte komme indenfor
færdselslovens rammer.
Og så er der det
sikkerhedsmæssige fornufts-argument, som må kunne
overtale ethvert tvivlende familiemedlem:
En lille bil med stor
motor som Fiesta ST150 er ikke bare lynhurtigt ude
af starthullerne, den er også lynhurtig under
overhaling. Det er en kolossal sikkerhed, især i den
moderne danske trafik, hvor medtrafikanterne i lange
slanger bugter sig ad landevejene med konstant fart,
et stykke under fartgrænserne med truslen om et klip
i kørekortet og kæmpemæssige girokort som de
afgørende årsager.
Hér skal man under
overhaling virkelig holde tungen lige i munden, hvis
ikke hastighedsgrænsen skal overskrides.
Det gælder om,
lynhurtigt at komme op i den nødvendige fart og ned
igen, når overhalingen er foretaget. Det giver
kortest mulig tid i overhalingsbanen og dermed er
risikoen mindst mulig.
Fiesta ST150 er som
skabt til den trafikkultur. Den er ikke bare hurtig
på aftrækkeren, fordi Ford ikke benytter turbolader
til at skabe effekten, men derimod traditionel
indsugningsteknik.
Derved er der ikke noget turbo-lag (den tid, det tager fra man har trykket på
speederen til turboladeren er kommet op i
omdrejninger og er begyndt at levere ekstra luft til
motoren), den er også hurtig på gearskiftet og
yderst præcis, når farten skal tøjles og igen
tilpasses den konstante trafik. Det er sikkerhed i
praksis!
Og så ser Fiesta ST150
i øvrigt rap ud med de brede amerikanske
motorsports-fartstriber henover motorhjelm og tag.
De er i øvrigt ikke et ”must”, men vil man have
opmærksomhed, hjælper de på sagen.
|