Det er sjældent, vi her på Motorsiden drager
menneskelige sammenligninger med de biler, vi
prøvekører. Men af en eller anden grund minder den
nye Ford Fiesta, i særdeleshed i den rappe ST2
udgave os om en skovtrold. Helt menneskelig er
sammenligningen dermed heller ikke.
Problemet med den slags sammenligninger er, at vi
mennesker lægger forskelligt i ordene. Så mere
konkret: Ford Fiesta ST2, som her prøvekørt, er ikke
særlig stor, den ser fræk ud og så er den præcis så
væver, som vi forestiller os en skovtrold – uden
nogensinde at have mødt en…
Dynamisk i hele sit væsen
I mere bilrelaterede termer er en Fiesta ST
usædvanlig dynamisk i hele sit væsen, i hele sin
optræden, når man kryber indenfor og hiver trolden i
ørene. Dynamisk, hov, hvad var det lige, der lå i
dét ord???
Lad os forklare: Styringen er meget direkte og
styreresponsen øjeblikkelig. I samme øjeblik, rattet
bevæges, bevæges de styrende hjul, med minimal
forsinkelse og nok så vigtigt: Bilen skifter retning
og holder den retning, man siden fastholder rattet
i. Fordi præcisionen er så stor, kan man styre bilen
med millimeter nøjagtighed. Det vil sige, at man kan
vælge, hvor bilen skal placeres på vejen foran. Og
er man som fører dygtig nok, vil bilen præcis køre
derhen, hvor man styrer den. Sådan er en Fiesta ST.
Tryghed giver fart
Men dynamiske køreegenskaber er meget mere end det.
For hvad nu, når kørebanen leger med, eller
vejrforholdene blander sig? Utroligt nok skal der
rigtig meget, for eksempel en skovlfuld efterårsløv
på asfalten, til at bringe Fiestaen væk fra dens
position på vejen. Det indebærer, at man føler sig
meget tryg ved at køre bilen, også når man udnytter
de 182 hestekræfter, 1,6 liters turbomotoren smider
ned på forhjulene, når omdrejningstallet er det
rette.
Tryghed giver afslappet kørsel, større
koncentrationsmulighed og er også en meget stor
sikkerhedsfaktor. Som sådan er en Fiesta ikke alene
den sporty køreoplevelse, men også den meget sikre
køreoplevelse. Det glemmes ofte, når man vurderer en
sportslig bil.
Motorrespons
En væsentlig faktor er også motorresponsen. Man skal
kunne tro på, at motorreaktionen følger
speederfodens bevægelser. Om man som fører så er god
nok til at forvalte effekten, er noget andet. Men en
forudsætning er, at motoren reagerer, som man
forventer, i hvert fald efter at have køre en smule
i bilen og lært den at kende.
Det gør den. Faktisk er Fiesta ST, til trods for
sine fænomenale præstationstal (0-100 km/t på 6,9
sekunder, hvis man har optimalt vejgreb og er
tilstrækkelig hurtig på gearskiftet og 220 km/t på
toppen), temmelig letkørt. Hestekræfter skal altid
omgærdes med respekt og det gælder også i Fiesta ST,
men man hjælpes godt på vej dertil af bilens
egenskaber.
Ren nydelse
Fiesta ST har også Torque Vectoring Control, hvor
ESC-systemet medvirker til at hindrer, at
motorkræfterne forsvinder ud i den blå luft via det
trækkende hjul, der har mindst vejgreb. Nogle kalder
systemet elektronisk spærredifferentiale, men da
hjulet med mindst vejgreb i praksis bremses, for at
kræfterne skal finde vej til hjulet med vejgreb,
bruges lidt af kræfterne til at overvinde
bremsningen. Det giver ikke optimal udnyttelse af
motorkræfterne til acceleration, men det giver en
fremragende fornemmelse af vejgreb og
styresikkerhed. Det er ren nydelse.
Og vil man have den ultimative nydelse, sætter man
elektronikken i Sports-indstillingen, så foregår alt
med endnu større præcision og endnu mere direkte.
Men spørg ikke hvad det koster i benzinforbrug - for
det gør det.
Affjedring og krængning, bilens stivhed og agile
bevægelser, når man kører den skarpt, er også med
til at skabe den tryghed, som gør at man kan angribe
kurverne med bevidsthed om, ikke at blive snydt – og
det behøver for så vidt ikke kun gælde ved hurtig
kørsel, men dér er det mest udpræget. Affjedringen
er i kombination med 17” alufælge og lavprofildæk
sådan defineret, at bilens bevægelser ikke tager
kontrollen fra føreren. Det er helt centralt for at
kunne definere en bil som dynamisk.
Rat og sæder
Dertil kommer en række mere emotionelle forhold, som
kun indirekte har betydning for bilens kørsel: Et
godt rat, en god siddeposition i sportssæder osv.
En Ford Fiesta ST er ikke alene en utrolig godt
kørende kompaktbil, som bringer liv i begrebet
”køreglæde”, den er også en bil, der visuelt og
udstyrsmæssigt trigger enhver med lidt race i
blodet. Den ser god ud med defuser og dobbelt
udstødning, den sænkede undervogn (15 mm) og de
store fælge.
ST2 udstyret
ST2 udstyret inkluderer automatisk aircondition,
Recarosæder i del-læder, sædevarme og smarte
detaljer som lys i dørtrinsbeskytteren og varme i
forruden er med til at give Fiesta ST2 sin helt egen
karakter. Den frække hækspoiler giver også ST'eren
karakter.
Prisen er forbavsende attraktiv: Godt 300.000 kroner
for ST2, 282.000 kroner for en ST. Kombineret med en
benzinøkonomi på 16,9 km/l gøres oplevelsen
overkommelig. Og samtidig disponerer man over en
udmærket husholdningsbil med alle de kvaliteter, som
kendetegner den nye Fiesta. Husk dog, at man hér må
nøjes med en enkelt dør i hver side. Men i praksis:
Udnytter føreren gerne bilens dynamiske
kørepotentiale, så er det ikke det fedeste i denne
verden at sidde på bagsædet, så det gør måske ikke
så meget, at bagsædet er svært at komme til. |