- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta ST2 1,6 EcoBoost 182 hk

Skovtrold for fuld fart


Af Søren Clauding – November 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sjældent, vi her på Motorsiden drager menneskelige sammenligninger med de biler, vi prøvekører. Men af en eller anden grund minder den nye Ford Fiesta, i særdeleshed i den rappe ST2 udgave os om en skovtrold. Helt menneskelig er sammenligningen dermed heller ikke.

 

Problemet med den slags sammenligninger er, at vi mennesker lægger forskelligt i ordene. Så mere konkret: Ford Fiesta ST2, som her prøvekørt, er ikke særlig stor, den ser fræk ud og så er den præcis så væver, som vi forestiller os en skovtrold – uden nogensinde at have mødt en…

 

Dynamisk i hele sit væsen

I mere bilrelaterede termer er en Fiesta ST usædvanlig dynamisk i hele sit væsen, i hele sin optræden, når man kryber indenfor og hiver trolden i ørene. Dynamisk, hov, hvad var det lige, der lå i dét ord???

 

Lad os forklare: Styringen er meget direkte og styreresponsen øjeblikkelig. I samme øjeblik, rattet bevæges, bevæges de styrende hjul, med minimal forsinkelse og nok så vigtigt: Bilen skifter retning og holder den retning, man siden fastholder rattet i. Fordi præcisionen er så stor, kan man styre bilen med millimeter nøjagtighed. Det vil sige, at man kan vælge, hvor bilen skal placeres på vejen foran. Og er man som fører dygtig nok, vil bilen præcis køre derhen, hvor man styrer den. Sådan er en Fiesta ST.

 

Tryghed giver fart

Men dynamiske køreegenskaber er meget mere end det. For hvad nu, når kørebanen leger med, eller vejrforholdene blander sig? Utroligt nok skal der rigtig meget, for eksempel en skovlfuld efterårsløv på asfalten, til at bringe Fiestaen væk fra dens position på vejen. Det indebærer, at man føler sig meget tryg ved at køre bilen, også når man udnytter de 182 hestekræfter, 1,6 liters turbomotoren smider ned på forhjulene, når omdrejningstallet er det rette.

 

Tryghed giver afslappet kørsel, større koncentrationsmulighed og er også en meget stor sikkerhedsfaktor. Som sådan er en Fiesta ikke alene den sporty køreoplevelse, men også den meget sikre køreoplevelse. Det glemmes ofte, når man vurderer en sportslig bil.

 

Motorrespons

En væsentlig faktor er også motorresponsen. Man skal kunne tro på, at motorreaktionen følger speederfodens bevægelser. Om man som fører så er god nok til at forvalte effekten, er noget andet. Men en forudsætning er, at motoren reagerer, som man forventer, i hvert fald efter at have køre en smule i bilen og lært den at kende.



Det gør den. Faktisk er Fiesta ST, til trods for sine fænomenale præstationstal (0-100 km/t på 6,9 sekunder, hvis man har optimalt vejgreb og er tilstrækkelig hurtig på gearskiftet og 220 km/t på toppen), temmelig letkørt. Hestekræfter skal altid omgærdes med respekt og det gælder også i Fiesta ST, men man hjælpes godt på vej dertil af bilens egenskaber.

 

Ren nydelse

Fiesta ST har også Torque Vectoring Control, hvor ESC-systemet medvirker til at hindrer, at motorkræfterne forsvinder ud i den blå luft via det trækkende hjul, der har mindst vejgreb. Nogle kalder systemet elektronisk spærredifferentiale, men da hjulet med mindst vejgreb i praksis bremses, for at kræfterne skal finde vej til hjulet med vejgreb, bruges lidt af kræfterne til at overvinde bremsningen. Det giver ikke optimal udnyttelse af motorkræfterne til acceleration, men det giver en fremragende fornemmelse af vejgreb og styresikkerhed. Det er ren nydelse.

 

Og vil man have den ultimative nydelse, sætter man elektronikken i Sports-indstillingen, så foregår alt med endnu større præcision og endnu mere direkte. Men spørg ikke hvad det koster i benzinforbrug - for det gør det.



Affjedring og krængning, bilens stivhed og agile bevægelser, når man kører den skarpt, er også med til at skabe den tryghed, som gør at man kan angribe kurverne med bevidsthed om, ikke at blive snydt – og det behøver for så vidt ikke kun gælde ved hurtig kørsel, men dér er det mest udpræget. Affjedringen er i kombination med 17” alufælge og lavprofildæk sådan defineret, at bilens bevægelser ikke tager kontrollen fra føreren. Det er helt centralt for at kunne definere en bil som dynamisk.

 

Rat og sæder

Dertil kommer en række mere emotionelle forhold, som kun indirekte har betydning for bilens kørsel: Et godt rat, en god siddeposition i sportssæder osv.



En Ford Fiesta ST er ikke alene en utrolig godt kørende kompaktbil, som bringer liv i begrebet ”køreglæde”, den er også en bil, der visuelt og udstyrsmæssigt trigger enhver med lidt race i blodet. Den ser god ud med defuser og dobbelt udstødning, den sænkede undervogn (15 mm) og de store fælge.

 

ST2 udstyret

ST2 udstyret inkluderer automatisk aircondition, Recarosæder i del-læder, sædevarme og smarte detaljer som lys i dørtrinsbeskytteren og varme i forruden er med til at give Fiesta ST2 sin helt egen karakter. Den frække hækspoiler giver også ST'eren karakter.


 


Prisen er forbavsende attraktiv: Godt 300.000 kroner for ST2, 282.000 kroner for en ST. Kombineret med en benzinøkonomi på 16,9 km/l gøres oplevelsen overkommelig. Og samtidig disponerer man over en udmærket husholdningsbil med alle de kvaliteter, som kendetegner den nye Fiesta. Husk dog, at man hér må nøjes med en enkelt dør i hver side. Men i praksis: Udnytter føreren gerne bilens dynamiske kørepotentiale, så er det ikke det fedeste i denne verden at sidde på bagsædet, så det gør måske ikke så meget, at bagsædet er svært at komme til.

Ford Fiesta ST2 i Motorradioen



Model:

Ford Fiesta ST2 1,6 EcoBoost 182 hk 3d

Listepris:

Kr. 303.990.

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzin 1,6 l. 182 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,9 sek./ 220 km/t/ 16,9 km/l /138 g/km

Længde:

3,97 m

Bagagerum:

290-960 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 7 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. Recaro sportssæder i dellæder. Multijusterbart læderrat. Aut. aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix.


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt