- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta Red & Black Edition 1,0 TI-VTC EcoBoost

Rød, sort og rekord megen power


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Billederne taler deres eget sprog. Ford Fiesta i den særlig Red & Black Edition ser fantastisk ud. Hvad der er sort kunne også være rødt og omvendt. Dertil kommer en anden kosmetik. Men det mest skelsættende findes under motorhjelmen.

 

I maskinrummet findes intet mindre end verdens kraftigste serieproducerede 1-liters benzinmotor – nogensinde, oven i købet. Og det er da noget i sig selv. Det er det også i praksis, for det er ikke bare 140 hestekræfter men også en forbilledlig fleksibilitet. I tørre tal udtrykt derved, at det maksimale drejningsmoment (180 Nm) på den lille turbomotor nås allerede ved 1400 omdr./min. Det er ganske enkelt ret godt.



Hurtigere turbo end i Formel 1

Hemmeligheden er ikke bare den kompakte 3-cyindrede EcoBoost maskine, som er baseret på 125-hestes udgaven, men også den exceptionelle turbolader, hvor skovlbladet roterer 4000 omdrejninger pr. sekund. Det er næsten den dobbelte rotationshastighed af turboladeren på en Formel 1 motor i 2014. Ford anvender også det avancerede TI-VTC styringssystem af motorens dobbelte knastakseler – TI-VTC står for Twin Independent Variable Cam Timing. Tingene er virkelig bragt op på et højere niveau.



Det bliver de også af de medfølgende fartpræstationer: 100 km/t nås på 9 sekunder, den flotte lille raket kan køre over 200 km/t. Og holder man omvendt speederfoden i ro, kan man iht. det officielle forbrugstal køre 22,2 kilometer på hver liter benzin. Det er opnået ved målrettet at reducere energi-misbrug – eksempelvis ved en specialbelægning på stemplerne, som nedsætter gnidningsmodstanden. Som sådan havner Fiesta’en også den laveste afgiftskategori – man slipper med 310 kroner pr. halvår til den danske stat, når man altså har betalt de 187.330 kroner, som listeprisen er.

 

Sportslig bil

Den pris er i øvrigt ikke skræmmende. For selvom der findes hurtigere biler på markedet, er de som regel også temmelig dyre. Da Ford har taget skridtet fuldt ud og ikke bare har sørget for gode motorpræstationer men også et fornemt udstyr og en mere sportslig køreoplevelse gennem eksempelvis 17” alufælge (ekstraudstyr) med tilhørende lavprofildæk, får man alt i alt en noget anderledes og meget mere sportslig bil end den almindelige Fiesta.



I forvejen er den almindelige Fiesta velkørende og ser også ret godt ud. Det er bestemt ikke blevet ringere i Fiesta Red & Black. De kosmetiske tilføjelser inkluderer farve-kombinationerne, mørktonede ruder, dørtrinsbeskyttere, stafferinger og spoilere – bl.a. en markant bagspoiler, som vi ikke skal udelukke har en vis effekt, hvis man udnytter bilens fartpotentiale på de godt 200 km/t.



Udstyr iøvrigt

Dertil kommer sportssæder med røde designelementer, læderrat, automatisk aircondition, infotainmentsystemet SYNC med bl.a. automatisk nødopkald (hvis man har tilsluttet en mobiltelefon), regnsensor og ret nødvendige parkerings-sensorer bagtil, for udsynet bagud er Fiesta’ens svage punkt.

 

Helhedsoplevelsen er derimod ikke svag: Red & Black edition er en helt igennem forfriskende, sportslig oplevelse. At Ford kan få det til at gå hånd i hånd med en god brændstoføkonomi er mere end prisværdigt – det er faktisk ret godt!


Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>


Ford Fiesta Red & Black i Motorradioen >>>


Klik på billedet og tag med på en kort køretur i Ford Fiesta med 1-liters 140 hestes benzinmotor - den kraftigste 1-liters motor i serieproduktion nogensinde.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Ford Fiesta Red & Black Edition 1,0 TI-VTC EcoBoost

Listepris:

Kr. 187.330

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbobenzinmotor. 140 hk. 180 Nm/1400- omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,0 sek./ 201 km/t/ 22,2 km/l / 104 g/km

Længde:

3,97 m

Bagagerum:

290 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. 16” alufælge (testbilen: 17"). 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med -begrænser. P-sensor. Ford SYNC med aut. nødopkald.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt