Billederne taler deres eget sprog. Ford Fiesta i den
særlig Red & Black Edition ser fantastisk ud. Hvad
der er sort kunne også være rødt og omvendt. Dertil
kommer en anden kosmetik. Men det mest skelsættende
findes under motorhjelmen.
I maskinrummet findes intet mindre end verdens
kraftigste serieproducerede 1-liters benzinmotor –
nogensinde, oven i købet. Og det er da noget i sig
selv. Det er det også i praksis, for det er ikke
bare 140 hestekræfter men også en forbilledlig
fleksibilitet. I tørre tal udtrykt derved, at det
maksimale drejningsmoment (180 Nm) på den lille
turbomotor nås allerede ved 1400 omdr./min. Det er
ganske enkelt ret godt.
Hurtigere turbo end i Formel 1
Hemmeligheden er ikke bare den kompakte 3-cyindrede
EcoBoost maskine, som er baseret på 125-hestes
udgaven, men også den exceptionelle turbolader, hvor
skovlbladet roterer 4000 omdrejninger pr. sekund.
Det er næsten den dobbelte rotationshastighed af
turboladeren på en Formel 1 motor i 2014. Ford
anvender også det avancerede TI-VTC styringssystem
af motorens dobbelte knastakseler – TI-VTC står for
Twin Independent Variable Cam Timing. Tingene er
virkelig bragt op på et højere niveau.
Det bliver de også af de medfølgende
fartpræstationer: 100 km/t nås på 9 sekunder, den
flotte lille raket kan køre over 200 km/t. Og holder
man omvendt speederfoden i ro, kan man iht. det
officielle forbrugstal køre 22,2 kilometer på hver
liter benzin. Det er opnået ved målrettet at
reducere energi-misbrug – eksempelvis ved en
specialbelægning på stemplerne, som nedsætter
gnidningsmodstanden. Som sådan havner Fiesta’en også
den laveste afgiftskategori – man slipper med 310
kroner pr. halvår til den danske stat, når man altså
har betalt de 187.330 kroner, som listeprisen er.
Sportslig bil
Den pris er i øvrigt ikke skræmmende. For selvom der
findes hurtigere biler på markedet, er de som regel
også temmelig dyre. Da Ford har taget skridtet fuldt
ud og ikke bare har sørget for gode
motorpræstationer men også et fornemt udstyr og en
mere sportslig køreoplevelse gennem eksempelvis 17”
alufælge (ekstraudstyr) med tilhørende lavprofildæk,
får man alt i alt en noget anderledes og meget mere
sportslig bil end den almindelige Fiesta.
I forvejen er den almindelige Fiesta velkørende og
ser også ret godt ud. Det er bestemt ikke blevet
ringere i Fiesta Red & Black. De kosmetiske
tilføjelser inkluderer farve-kombinationerne,
mørktonede ruder, dørtrinsbeskyttere, stafferinger
og spoilere – bl.a. en markant bagspoiler, som vi
ikke skal udelukke har en vis effekt, hvis man
udnytter bilens fartpotentiale på de godt 200 km/t.
Udstyr iøvrigt
Dertil kommer sportssæder med røde designelementer,
læderrat, automatisk aircondition,
infotainmentsystemet SYNC med bl.a. automatisk
nødopkald (hvis man har tilsluttet en mobiltelefon),
regnsensor og ret nødvendige parkerings-sensorer
bagtil, for udsynet bagud er Fiesta’ens svage punkt.
Helhedsoplevelsen er derimod ikke svag: Red & Black
edition er en helt igennem forfriskende, sportslig
oplevelse. At Ford kan få det til at gå hånd i hånd
med en god brændstoføkonomi er mere end prisværdigt
– det er faktisk ret godt!
|