Vi har tidligere prøvet den nye Ford Fiesta i flere
afskygninger (Ford
Fiesta 1,6 TDCi>>>,
Ford Fiesta sammenligning>>>) og sidste kapitel
i Fiesta føljetonen indtil videre er den særlige
ECOnetic version, som i øvrigt også findes både på
hvide nummerplader og papegøje nummerplader.
Hvor de øvrige Fiesta modeller er mange og
eksisterer i mange motor- og udstyrs varianter, er
det meget nemt med ECOnetic: Der findes en 3-dørs
til 192.399 kroner, en 5-dørs til 197.402 kroner,
begge er de udstyret med en 90-hestes TDCi motor, de
kører 27 kilometer på en liter diesel og slipper ved
samme lejlighed 98 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt
kilometer. Den tilsvarende van (findes kun med fem
døre) koster 127.369 kroner, hvoraf de 24.435 kroner
er moms. Så er det på plads.
Øko optimering
Grundliggende er ECOnetic udgaven optimeret med
henblik på brændstofbesparelse. Der findes en
tilsvarende 1,6 liters
TDCi
motor, men motor styringen
er ændret på ECOnetic, man har gearet bilen højere,
så har den side effekt, at topfarten er blevet
højere – men accelerationen tager også længere tid,
12,3 sekunder i stedet for 11,9. Der er monteret
dæk
med lav rullemodstand (som isoleret giver en
forbedring i brændstof økonomien på 6-8 procent) og
undervognen er sænket, hvorved luftmodstanden er
blevet ringere. Desuden har man hældt forbedrede
smøremidler i motor og transmission.
Det giver en forbedring i brændstoføkonomien,
officielt fra 23,8 til de nævnte 27 km/l. Penge, der
er værd at tage med, hvis tallet var til at opnå i
praksis. Men ved hjælp af Fiesta’ens kørecomputer må
vi fastslå, at selv med meget let speederfod og
bevidst økonomisk kørsel, var det umuligt at køre
længere end 20.
Topgear – ej i byen
En del af forklaringen er måske den danske
hastighedsgrænse i byerne. Den høje gearing
umuliggør, at man kan køre 50 km/t i topgearet. Ved
den fart roterer motoren med 1000 omdr./min, det er
næsten tomgangsfart og det fornemmes som en
rungende, uudholdelig lyd i kabinen – og efterlader
ingen chancer for øjeblikkelige hastighedsændringer
uden gearskifte, hvilket umuliggør brug af femte
gear i byerne.
Øko optimeringen af Fiesta ECOnetic gør bilen mindre
præcis i styringen og der forplantes mere vejstøj
gennem hjulophængene i den sænkede undervogn. Men
pga. højere dæksider opleves Fiesta ECOnetic mere
komfortabel. Derfor er det lidt et temperament
spørgsmål og en virkelig bevidst holdning til, at
ville lære at benytte bilen øko-optimalt, som skal
være købs grundlaget. Den almindelige Fiesta er
sjovere og hurtigere…
|