Den nye Ford Fiesta skal man købe med hjertet. Som
bil er den ikke så meget forskellig fra
konkurrenterne, men designet gør den unik og hvorfor
ikke lade bilens udtryk, dens udstråling afgør
bilkøbet.
Med den nye generation Ford Fiesta har Ford nemlig
for alvor overført tidligere tiders banebrydende
designmæssig nytænkning til de mindste bilkategorier.
Med al respekt for, at smag og behag er forskellig,
er Ford Fiesta en af de smukkeste, friskeste og
visuelt mest moderne biler på markedet. Den er ikke
banebrydende i sine designelementer men i den måde,
hvorpå designerne har fået lov at boltre sig.
Bil for alle
Der er leget med parallelogrammer, romber,
trekanter, med skæve vinkler og rette linjer.
Udvendigt er bilen på én gang stram i sin
aerodynamiske kileform og samtidig skarp, soft og
imødekommende.
Den
er en bil, man får lyst til at køre i – og selvom
den måske er skabt med det unge publikum for øje, er
der næppe nogen bilkøber oppe i årene, som ikke vil
kunne fascineres af den nye Fiesta.
Det gælder også det indvendige design. Ford siger,
at man har ladet sig inspirere af mobiltelefonernes
design. Ser man isoleret på midterkonsollen, er det
let at se, men naturligvis ligger der også en
åbenlys marketingstrategi bag den måde at udtrykke
sig: Mobiltelefonerne er om noget en del af unge
menneskers identitet. Alene derigennem håber Ford
på, at kunne tilegne sig større opmærksomhed. Fair
nok – især fordi Ford lever op til niveauet.
Brændstofdæksel der ikke er der
Når det så er sagt, er der ikke skabt en revolution
af en bil. Den er, trods en længde på blot 3,95
meter, ret rummelig, men ikke mere rummelig end
andre biler i samme størrelse. De funktionelle
revolutioner er begrænset til f.eks. et
brændstofdæksel, som ikke er der, fordi en sindrig
lukkemekanisme sikrer, at brændstoffet bliver hvor
det skal være. Man åbner blot klappen og så er der
direkte adgang til dysen. Derved slipper man for
benzin- eller i det konkrete tilfælde: dieselfingre.
Bagagekapaciteten er udmærket (næsten 300 liter,
hvis man vil give afkald på et reservehjul) – men
den er opnået på bekostning af bagsædepassagerernes
benplads, som mildest talt er elendig. Synd, fordi
oplevelsen på bagsædet er ret positiv,
|