Ford Fiesta i Motorradioen
Begrebet ”familiebil” inkluderer typisk meget plads,
gode beskæftigelsesmuligheder for børnene på
bagsædet og praktiske funktionelle løsninger. Ofte
er disse ”familieakvarier” ikke præcis kendetegnet
ved ultra attraktiv formgivning, for nu at sige det
mildt. Hvis familiebegrebet derimod udvides til, at
omfatte familier med voksne børn (eller i hvert fald
børn på mindst 18 år…) melder der sig nye spillere
på banen. En af dem er Ford Fiesta.
Én af en række egenskaber ved den nye frækt
designede Fiesta er den såkaldte ”My Key”. Baseret
på enhver nybagt 18-årig bilists drøm om, at kunne
praktisere sine nye færdigheder bag rattet i sin
egen bil. Den største hindring er som regel
økonomien og er man som ung derefter forfalden til
at kaste sig over det familieejede køretøj, er
hindringen ofte mor og fars måske begrundede tro på,
at et førerbevis ikke automatisk er udtryk for moden
og sikker kørsel i trafikken.
My Key
Nøglen til en god familieoplevelse hedder måske ”My
Key”. Det er i hvert fald intensionen med Fords
kodede tændingsnøgle. Den unge bilist får sin egen
nøgle til familiens nye Fiesta, men nøglen er kodet,
så bilen ikke kan køre mere end 110, 120, 130 eller
140 km/t, afhængig af hvad man vælger. Det rækker jo
fint til danske kørselsforhold og er en udmærket
sikkerhed for, at den unge bilist ikke i kådhed
eller presset af kammeraterne, eller i et
uigennemtænkt udlån til en af vennerne bringer sig
ud, hvor kørerutinen ikke kan bære. Fart er ofte en
medvirkende faktor, når det er gået galt i
trafikken. Jo hurtigere der køres, jo større er
risikoen især for den urutinerede bilist for at det
går galt.
Undervejs op i hastighed, får fører og passagerer
også lige en venlig påmindelse om, at man måske lige
burde tænke over sikkerheden: Et lille lydsignal og
et prik på skulderen fra det lille display i
midterkonsollen. My Key kan desuden kodes, så
stereoanlægget ikke spiller højere end man stadig
kan høre lyde udenfor bilen.
Problematikken er ikke løst alene ved hjælp af My
Key, men idéen er god, og den går hånd i hånd med
andre sikkerhedsfeatures, som dog skal tilkøbes. My
Key følger i Danmark med i enhver ny Fiesta og
tilkøbet er ikke så rasende dyrt: 9000 kroner for
Active City Stop (der bremser bilen, når den er for
tæt på en forankørende måske nedbremsende bil, hvis
føreren f.eks. i uagtsomhed ikke lige får det
gjort), varme i forruden (så man ikke uagtsomt
vælger at køre med delvist dugget/tiliset forrude),
p-sensor (så man ikke bakker ind i noget, man ikke
lige har set, fordi det befinder sig bag bilen – for
udsynet bagud kunne være bedre), og foldbare
sidespejle med indstigningslys, så man hjælpes til
ikke at stå på næsen på vej ind i kabinen.
Hjælp til downsizing
De mange hjælpemidler underbygger også den nye
Fiesta i forsøget på at tilgodese de mange
bilkøbere, som for tiden vælger at down-size fra de
lidt større mellemklassebiler. Det er prisværdige
egenskaber, men det skal tilføjes, at selvom Ford
Fiesta kører godt og komfortabelt, kan den ikke helt
erstatte de lidt større bilers mere komfortable
køreegenskaber. Træerne er ikke vokset ind i himlen.
Hvad køreegenskaberne angår, er den nye Fiesta dog i
forhold til sin størrelse bemærkelsesværdigt
komfortabelt affjedret og samtidig er den både
stabil og velstyrende. Ofte vil en blød absorbering
af ujævnheder i kørebanen, kombineret med relativt
kort akselafstand, give ustabil kørsel og nedsat
styrepræcision. Det er blot ikke tilfældet i en
Fiesta, som virkelig gør det muligt at praktisere
begrebet køreglæde.
Appellerende design
Det sidste underbygges så af det smarte, moderne
design, som givet vis appellerer mere til den
nybagte bilist end familieakvariet. Måske er det
ikke det allerbedste argument for, at gøre en Fiesta
til familiens nye familiebil – hvis mor og far har
den skjulte dagsorden, helst at ville have bilen
stående derhjemme. Men det må det enkelte
familiemønster lægge rammerne for…
En Fiesta køber man ikke desto mindre bl.a. af
designmæssige grunde. Og man kan som nævnt også købe
den, fordi den kører godt. Fiesta er noget mere
støjende end typiske mellemklassebiler, men den er
også både billigere at anskaffe og mere
driftsøkonomisk.
Lige langt på literen
Den billigste Ford Fiesta på det danske marked er
1,0 ”Trend”, prissat til 120.000 kroner. Den
genererer op til beskedne 65 hestekræfter (og her
vil behovet for en My Key nok være mindst – bilen
lægger ligesom sine egne begrænsninger).
Den prøvekørte udgave havde 100 hestekræfter,
frembragte af en anden 1-liters motor - med
turbolader. Den er baseret på det ofte roste
EcoBoost princip, som gør det muligt at køre ligeså
langt på en liter benzin, som man kan med 65-hestes
maskinen. 23,3 km/l siger det officielle tal. Den
koster små 140.000 kroner og for 20.000 kroner oven
i får man den Titanium udgave, vi hér har prøvekørt.
Titanium udstyret inkluderer 15” alufælge, som er en
medvirkende faktor bag god styrepræcision, læderrat
og aircondition – det er absolut merprisen værd. Og
1-liters EcoBoost motoren findes også i en
125-hestes udgave, imponerende nok med samme
benzinforbrug, den koster i øvrigt blot 6000 kroner
mere end 100-hestes udgaven.
Også en Sports-variant er på programmet med
anderledes udstyr og Trend-udgaven kan desuden
leveres med 95-hestes dieselmaskineri, der får
Fiesta’en til at køre over 30 km/l. |