Ford Fiesta 1,0 EcoBoost A6 i Motorradioen
Radioindslag vil kunne genhøres på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Derefter er linket
tomt.
For nogle mennesker er automatgear en nødvendighed.
For andre er det en luksus. I Ford Fiesta 1,0
EcoBoost med 100-hestes turbobenzinmotor i
maskinrummet er A6-udgaven, med 6-trins Powershift,
er automatgearet også en god portion køreglæde.
Vi har tidligere prøvekørt samme model med manuelt
gear (læs
vores prøvekørsel af Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk
Titanium hér >>>) og skal ikke komme dybere i de
egenskaber, som er ens ved de to biler. Hér gælder
det alene powershift gearet, som er en regulær
dobbeltkoblings automatgearkasse.
To gearkasser
En dobbeltkoblingsgearkasse er i virkeligheden to
3-trins gearkasser, der er bygget sammen, hvor det
på skift er den ene gearkasse, der er koblet til
motoren, på skift den anden. Den ene gearkasse er
hele tiden et gear foran den anden, så når der er
brug for at skifte opad i gearene, kobler den
dobbelte kobling simpelthen motoren fra den ene
gearkasse over til den anden.
Det sker lynhurtigt og mens bilen så accelererer
yderligere, gør den gearkasse, der netop havde været
i brug, klar med et gear højere. Det giver en
acceleration stort set uden pauser i gearskiftene og
det giver lidt den samme følelse som man har i en
racerbil med sekventielt gearskifte.
En god oplevelse
I praksis betyder det for Fiesta’ens vedkommende, at
den når de 100 km/t 0,4 sekund hurtigere med
”Powershift” end med 5 trins manuelt gear. 10, 8
sekunder tager det korte sprint og det passer fint
til bilens temperament i øvrigt. En rigtig god
oplevelse.
Udfordringen for en dobbeltkoblingsgearkasse er
altid at håndtere nedgearingen, for i stedet for
næsten rutinemæssigt at gøre det højere gear klar,
skal der nu ske det modsatte, og elektronikken, som
på baggrund af bilens sensorsystem afgør
gearskiftene, har sværere ved at ”vide” hvor langt
ned i hastighed bilen nu skal, inden der skal kobles
til på ny og derved at vælge det rette gear.
Den udfordring klarer Fords Powershift gearkasse
udmærket og selvom den naturlige tøven kan variere
fra gang til gang, er man nu hurtigt i gear igen.
Benzinøkonomien
Ofte er der en brændstoføkonomisk fordel forbundet
med en dobbeltkoblingsgearkasse. Det er imidlertid
ikke tilfældet i Fiesta’en, i hvert fald ikke på
papiret, hvor man kører 20,4 km/l med A6-gear og
23,3 km/l med 5-trins manuelt gear.
Den store forskel på manuelt gearskifte og
automatgearskifte hvad brændstoføkonomi angår, er
dog
også, at automatgearskiftet sker optimalt, både med
hensyn taget til kørselsforholdene og
brændstoføkonomien. Manuelt gearskift stille store
krav til førerens evne til at få mest muligt ud af
brændstoffet. Det kræver stor opmærksomhed og
dygtighed og ofte vil man i praksis opleve, at
automatikken klarer opgaven bedre end man selv er i
stand til. Derfor skal man ikke lægge for stor vægt
på forskellen i forbrugstallene.
Moderat merpris
På ét punkt er forskellen dog ikke til at komme uden
om: Merprisen for Fiesta’en med A6-gear er 22.000
kroner. Hvis automatgear er en nødvendighed, er det
en beskeden merpris i forhold til de 30-35.000
kroner et automatgear typisk fordyrer en salgspris.
Hvis automatgear er en luksus, er det tilsvarende en
luksus, der ikke er så dyr som den kunne være.
Men handler det alene om mere-værdien af den
køreglæde, som A6-gearer giver, så er det svært at
opnå på anden måde til de samme penge. 22.000 kroner
er ikke mere end mange mennesker gerne giver for 20
hestekræfter oveni dem, man i forvejen har…
|