- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium A6

Power på gearskiftet


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost A6 i Motorradioen


Radioindslag vil kunne genhøres på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Derefter er linket tomt.


For nogle mennesker er automatgear en nødvendighed. For andre er det en luksus. I Ford Fiesta 1,0 EcoBoost med 100-hestes turbobenzinmotor i maskinrummet er A6-udgaven, med 6-trins Powershift, er automatgearet også en god portion køreglæde.

 

Vi har tidligere prøvekørt samme model med manuelt gear (læs vores prøvekørsel af Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium hér >>>) og skal ikke komme dybere i de egenskaber, som er ens ved de to biler. Hér gælder det alene powershift gearet, som er en regulær dobbeltkoblings automatgearkasse.

 

To gearkasser

En dobbeltkoblingsgearkasse er i virkeligheden to 3-trins gearkasser, der er bygget sammen, hvor det på skift er den ene gearkasse, der er koblet til motoren, på skift den anden. Den ene gearkasse er hele tiden et gear foran den anden, så når der er brug for at skifte opad i gearene, kobler den dobbelte kobling simpelthen motoren fra den ene gearkasse over til den anden.

 

Det sker lynhurtigt og mens bilen så accelererer yderligere, gør den gearkasse, der netop havde været i brug, klar med et gear højere. Det giver en acceleration stort set uden pauser i gearskiftene og det giver lidt den samme følelse som man har i en racerbil med sekventielt gearskifte.

 

En god oplevelse

I praksis betyder det for Fiesta’ens vedkommende, at den når de 100 km/t 0,4 sekund hurtigere med ”Powershift” end med 5 trins manuelt gear. 10, 8 sekunder tager det korte sprint og det passer fint til bilens temperament i øvrigt. En rigtig god oplevelse.

 

Udfordringen for en dobbeltkoblingsgearkasse er altid at håndtere nedgearingen, for i stedet for næsten rutinemæssigt at gøre det højere gear klar, skal der nu ske det modsatte, og elektronikken, som på baggrund af bilens sensorsystem afgør gearskiftene, har sværere ved at ”vide” hvor langt ned i hastighed bilen nu skal, inden der skal kobles til på ny og derved at vælge det rette gear.

 

Den udfordring klarer Fords Powershift gearkasse udmærket og selvom den naturlige tøven kan variere fra gang til gang, er man nu hurtigt i gear igen.

 

Benzinøkonomien

Ofte er der en brændstoføkonomisk fordel forbundet med en dobbeltkoblingsgearkasse. Det er imidlertid ikke tilfældet i Fiesta’en, i hvert fald ikke på papiret, hvor man kører 20,4 km/l med A6-gear og 23,3 km/l med 5-trins manuelt gear.

 

Den store forskel på manuelt gearskifte og automatgearskifte hvad brændstoføkonomi angår, er dog også, at automatgearskiftet sker optimalt, både med hensyn taget til kørselsforholdene og brændstoføkonomien. Manuelt gearskift stille store krav til førerens evne til at få mest muligt ud af brændstoffet. Det kræver stor opmærksomhed og dygtighed og ofte vil man i praksis opleve, at automatikken klarer opgaven bedre end man selv er i stand til. Derfor skal man ikke lægge for stor vægt på forskellen i forbrugstallene.

 

Moderat merpris

På ét punkt er forskellen dog ikke til at komme uden om: Merprisen for Fiesta’en med A6-gear er 22.000 kroner. Hvis automatgear er en nødvendighed, er det en beskeden merpris i forhold til de 30-35.000 kroner et automatgear typisk fordyrer en salgspris. Hvis automatgear er en luksus, er det tilsvarende en luksus, der ikke er så dyr som den kunne være.

 

Men handler det alene om mere-værdien af den køreglæde, som A6-gearer giver, så er det svært at opnå på anden måde til de samme penge. 22.000 kroner er ikke mere end mange mennesker gerne giver for 20 hestekræfter oveni dem, man i forvejen har…


 

 

Den kompakte 1-liters EcoBoost motor passer godt til den effektive 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse.


Model:

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium A6

Listepris:

Kr. 187.900

Motor og transmission:

3 cyl. turbobenzin 1,0 l. 100 hk. 6-trins dobbeltkoblings automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 180 km/t/ 20,4 km/l /114 g/km

Længde:

3,97 m

Bagagerum:

290-960 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 7 airbags. 15” alufælge. Hillholder. Tændingsnøgle med kodning. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix.


Link til importøren


Bagagerummet er lidt tilgængeligt, bagklappen åbner højt og det er praktisk at bunden kan blive hængende i opret position når man skal betjene rummet under den.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt