Et nyt dørkoncept, hvor B-stolpen er indbygget i
for- og bagdøre og hvor bagdøren er en skydedør er
en ny måde at tænke bil på. Hvordan fungerer det i
praksis og i Danmark? Efter at have prøvekørt den
nye Ford B-Max på tyske landeveje (læs
First World Test af Ford B-Max hér >>>), var det
spørgsmålet, der naturligt blev stillet efter at den
usædvanlige og kompakte multibil var landet i
Danmark.
Det viste sig hurtigt, at dansk tænkning egner sig
glimrende til den nye bil. Hvis man for det første
har brug for mere plads end den Ford Fiesta, som
B-Max har under sig, kan tilbyde, så er B-Max et
glimrende alternativ. Det passer fint i et land,
hvor det trods alt fortsat er de færreste, der har
mulighed for at have flere biler, hvad dansk
afgiftstænkning effektivt begrænser.
Akrobatiske evner overflødige
Dertil kommer, at danske parkeringspladser er
beregnet til biler, der er mindre end de rent
faktisk er. Ja, bilerne kan godt være der, men
indstigning og udstigning af en bil, vinkelparkeret
med andre køretøjer på begge sider, kræver visse
akrobatiske evner. Det slipper man helt for i Ford
B-Max.
Det sidste har intet at gøre med, om bilen har fast
B-stolpe eller ej. Og dog, for ind- og udstigning
til og fra førersædet er lettere, når man ikke skal
klemme sig ud mellem dørkanten på en fordør, der kun
kan åbne minimalt og en fast B-stolpe. Sidder man på
bagsædet er det endnu lettere.
Ude på parkeringspladsen...
Vi parkerede foran et af de store møbelhuse, som
almindeligt tænkende danskere sætter pris på at
handle i, nu de har brugt familiens indtægt på den
nye bil, nå nej, på afgifter til staten, undskyld
Ford. Hér er der altid fyldt godt op og p-pladserne
er ikke beregnet til andet småbiler, endnu mindre
end Fiesta og B-Max.
Ikke bare var ind- og udstigning under de vanskelige
forhold markant bedre i en B-Max end i en hvilken
som helst anden bil, betjeningen af kabinen udefra,
hvad der er en naturlig del af det, at manøvrere
usamlede møbler på plads i en bil, er utrolig meget
lettere, fordi B-stolpen ikke er i vejen. At
passagerforsædets ryglæn kan slås ned i vandret
position er også en stor fordel.
Dansk udstyrstænkning
En Ford B-Max er med andre ord en rigtig brugsbil.
Og sandt at sige er Ford kommet ret godt i mål med
den forvoksede Fiesta, som i basisudgaven kan
erhverves for blot 190.000 kroner. Når det så er
sagt, skal vi skynde os at tilføje, at man får så
meget mere for pengene ved at betale de 243.400
kroner, som den prøvekørte variant er prissat til.
Det er også god dansk tænkning.
For det første inkluderer prisen da den nye højt
roste – også af os (læs
om Ford 1,0 Ecoboost hér >>>) – Ecoboost turbo
benzinmotor. Den præsterer 120 hestekræfter (eller
125 hk, sådan lidt afhængigt af hvor man læser – men
det er nok deromkring) og et godt turbo-moment på
200 N, som i øvrigt reducerer effekttallets
betydning. Turbomotoren er nemlig smidig, blød,
trækvillig og forholdsvis lydløs. Den muliggør, at
100 km/t kan nås på 11,2 sekunder og topfarten er
189 km/t. Samtidig med at det officielle forbrugstal
er angivet til 20,4 km/l. Det holder ikke helt i
praksis, hvis man kører B-Max som den og motoren
lægger op til.
Titanium udstyret
For det andet er Titanium udstyrsniveauet markant
bedre. Aircondition er hér standard ligesom
fartpilot, tripcomputer, hill-startassist,
stop/start (som foruden det økonomiske aspekt og
hensynet til miljøet er ganske komfortabelt),
tågeforlygter, 16” alufælge, opvarmet forrude, LED
forlygter og regnsensor. Basis-udgaven, Ambiente,
byder bl.a. på sædevarme, dæktryksovervågning,
fjernbetjent centrallås, el-sideruder for og bag og
det udstyr er naturligvis også inkluderet i en
Titanium-variant.
Ford Fiesta kører godt og det gør B-Max trods et
højere tyngdepunkt også. Vi afprøvede den især ud
fra det faktum, at de danske landeveje ofte er ret
ujævne og det håndterede den udmærket. Ford B-Max er
i det hele taget en bil, som det er vanskeligt at
tale dårligt om. På minussiden tæller dog netop den
bageste skydedør. Ikke idéen i sig selv, for den er
som nævnt ganske god, men en sådan dør er tung og
derfor ikke i sig selv så let at håndtere. Træerne
vokser ikke ind i himlen.
|