Der er fokus på Fiat Grande Punto dette forår, men
den ældre bror Stilo må ikke overses. Stilo lever
nemlig op til sit navn og er en stilfuld, stilren og
god bil, ikke mindst til den pris, Fiat forlanger.
Den billigste Stilo koster 170.000 kroner og vil man
have egen indgang til bagsædepassagererne er
merprisen sølle 6.000 kroner. Dvs. 176.000 kroner
for en bil, næsten på størrelse med Ford Focus og
Peugeot 307, der koster noget mere.
Eget look
Men det handler om andet end pris. Stilos markerede
front kileformede linieføring giver den sit helt
eget look. Mange vil givet vis finde den elegant og
vælge den netop på grund af dens udseende. Fiat har
imidlertid altid bygget biler, der kørte godt, og
Stilo er ingen undtagelse.
Den italienske fabrik har undgået den faste
affjedring, som kendetegner konkurrenterne, der
bygges nord for Alperne. Det er sket uden at
køreegenskaberne har lidt derunder. Den har brede
lavprofildæk selv i basisudgaven og styrer præcist –
og har samtidig en formidabel evne til klare ujævnt
terræn og de hastighedsbegrænsende vejbump, der er
stadig mere almindelige.
City-styring
Den slags findes jo mest i byerne og Fiat har også
haft byboerne i tankerne, da man konstruerede det
variable servostyringssystem. Som den eneste kan man
simpelthen vælge en særlig ”City-indstilling”, hvor
ratbevægelserne bliver så lette, at førerens
overarme må trænes et andet sted end bag rattet af
en Stilo. Det er en fryd under parkering – og da
systemet er fartafhængigt behøver man ikke være
bange for at huske at slå det fra, når hastigheden
går i vejret.
En Fiat ser anderledes ud i kabinen end andre biler
og det gælder også Stilo. Bagsæderne er delt op i
tre, men bagsæderyglænet er dog kun asymetrisk
deleligt. Nakkestøtter er der til alle tre på
bagsædet, elegant nedfældede i ryglænene, når de
ikke er i brug.
Valg
Hvis man ønsker det, kan man mod merpris få et højre
forsæderyglæn, som kan lægges helt ned, så man kan
have lange genstande med igennem kabinen. I det hele
taget handler køb af Fiat Stilo meget om at vælge
til eller vælge fra. Til gengæld får man en bil, som
passer til ens ønsker og/eller bankkonto.
Panoramavindue i taget er en af mulighederne, cruise
control og ekstra airbags to andre. Fiat Stilo har i
grundmodellen ”Ciao” blot fire airbags, de større
modeller har seks og to ekstra kan tilvælges, men så
stiger prisen også. ESP kan til gengæld ikke
tilvælges grundmodellen – da skal man et trin højere
op, og så er man nødt til også at tage en større
motor med. På dette område er Fiat Stilo nok et
spejlbillede af sydeuropæisk mentalitet, hvor
sikkerhedsfaktoren ikke spiller så stor en rolle som
i Danmark.
Basis modellen Ciao leveres med 1,4 liters motor,
der yder 95 hk og den er en behagelig oplevelse.
Effekten giver bilen udmærkede præstationer og en
brændstoføkonomi på 14,9 km/l er på niveau med mange
af konkurrenterne. Der findes en række
motor-alternativer til Fiat Stilo og vil man have
det helt vilde kan man få anbragt en 2,4 liters
maskine, der yder 231 hestekræfter under
motorhjelmen. Men da er prisen også 300.000 kroner.
Basismodel: |
Fiat Stilo 1,4 Ciao 5 d. |
Pris: |
Kr. 175.990 |
Motor: |
4 cyl. 1,4 l. 95 hk. |
Præstationer
0-100 km/t/topfart
/benzinøk: |
12 sek/180 km/t/14,9 km/l |
Længde: |
4,23 m |
Bagagerum: |
305 liter |
Div. udstyr: |
ABS med EBD. 4 airbags. 5 justerbare
nakkestøtter. Stereoradio med CD-spiller og
6 højtalere. Elruder for. City-servostyring.
Multijusterbart rat. |
|