I skrivende stund har Fiat tilbud
på Fiat Punto med 69-hestes 1,2 liters benzin motor.
Listeprisen er kun 120.000 kroner og det er et
rigtig godt alternativ til de mange helt små biler,
der byder på mindre plads og ikke helt så gode
køreegenskaber. Den her prøvekørte version er den
noget dyrere, men benzin-økonomisk langt bedre
85-hestes TwinAir motor.
Det er vigtigt at nævne
tilbudsprisen, især fordi prisforskellen er så stor.
180.000 kroner for TwinAir modellen er i den
sammenligning mange penge, omend man også får noget
mere udstyr for pengene. Men er prisen den afgørende
faktor, er den billige version ikke at foragte.
23,8
kilometer pr. liter benzin
Fiat Punto er nemlig en bil med
mange gode egenskaber. Den ser godt ud, den er
rummelig, den kører komfortabelt og med den lille
men turbo-kraftfulde 85 hestes benzinmotor opnår man
rimelige fartpræstationer og ikke mindst en
enestående benzinøkonomi.
Fiat Punto 0,9 TwinAir Turbo kan
køre 23,8 kilometer på en liter benzin!
Det er ligeså godt som den langt
mindre Volkswagen up!. Det er bedre end
salgssucces’en, Toyota Aygo. Det er langt bedre end
Fiats egen Panda med førnævnte 69-hestes
benzinmotor. Det er med andre et ekstremt fint
forbrugstal. Husk, at det er benzin, vi taler om,
ikke diesel. Og dermed slipper man også med godt 500
kroner om året i ejerafgift.
Så når bilen er købt, er den
rigtig billig at eje og bruge.
Det får man
for pengene
Men man betaler 60.000 kroner mere
end for tilbudsmodellen til 120.000. Spørgsmålet er,
hvad man får for de penge, udover at to tredjedele
af beløbet opsluges af den danske statskasse.
For det første får man flere
kræfter. Det er mærkbart, giver større smidighed i
trafikken og er sjovere, simpelthen fordi den lille
2-cylindrede turbomotor er mere direkte og sprælsk
end den lidt halvkedelige 1,2’er.
For det andet får man mere udstyr
og det er nu ikke at foragte: Aircondition er her
standard. Elektriske opvarmede sidespejle er det
også. Og læderrat (samt gearknop) og tripcomputer.
15” alufælge hører med i købet.
Men så er det
stort set også sagt.
Muligheder
for tilkøb
Den største forskel er derudover,
at man kan tilkøbe ekstraudstyr som f.eks.
elektriske sideruder i bagdørene til 4000 kroner
(el-sideruder i fordørene er standard i alle Punto
varianter ligesom højdejusterbart førersæde, 40/60
splitbagsæde, fjernbetjent centrallås,
multijusterbart rat og det særlige dual-drive
system, som ændrer servovirkningen i rattet). Andre
tilkøbsmuligheder er fartpilot (kr. 2000), p-sensor
(kr. 4500) og ikke mindst en sænket undervogn (kr.
2000), som måske engang i mellem nok kunne være
tiltrængt.
Tilkøbspriserne er egentlig ikke
høje, men de reducerer jo ikke lige præcis
købsprisen.
Fiat Punto TwinAir er en fin bil.
Motoren harmonerer udmærket med bilens
køreegenskaber og de funktionelle egenskaber er ikke
meget forskellige fra den Punto 1,4 vi testede for
et par år siden (læs
test af Fiat Punto 1,4 Evo hér >>>).
Benzinøkonomien er forbilledlig og vi havde intet
besvær med at køre over 20 kilometer pr. liter
benzin i bytrafikken. Men den er dyr. Måske lidt for
dyr i sammenligning med f.eks. tilbudsmodellen til
120.000 kroner.
Punto'en vinder på bagagepladsen
mere end på bagsædepladsen.
|