Den hedder ikke Grand Punto, den nye Fiat Punto Evo.
Men bilen er i teknisk forstand identisk med Grande
Punto. Designet og det visuelle udtryk er anderledes
og så er Evo’en mere økorigtig.
Det var i få ord hvad der kendetegner den nye
modelvariant i Fiat programmet. Udvendigt er Evo’en
mere skarp i sit udtryk, men fornemmes ikke helt så
harmonisk som Grande Punto. Størrelsen er
fuldstændig den samme og det gælder også
funktionerne – derfor kan man udmærket overføre
ræsonnementerne fra tidligere test af Grand Punto (læs
hér>>>).
Der er forskelle
Forskellene ser man udvendigt men især indvendigt.
Hele interiøret er nyt og det er langt mere
harmonisk og dynamisk end de udvendige linjer. Der
er ikke meget plads på bagsædet. Men man stortrives
på forsæderne, fordi det hele er så tiltalende at se
på. Kombinationen af blåt og sort samt en fræk
linjeføring gør oplevelsen ret fancy. Der er et
enkelt minus i form af nogle lidt forstyrrende
reflekser fra den transparente plastic beskyttelse,
der er monteret foran instrumenterne. Det giver en
bølgende refleks, som følger hovedets bevægelser.
I
teknisk forstand er den store forskel på Grande
Punto, der fortsat indgår i modelprogrammet, at Evo
har en såkaldt start/stop funktion, som vel rettelig
burde hedde stop/start. For det går ud på, at
motoren går i stå, når man kobler fra f.eks. ved et
lyskryds. Siden starter maskineriet igen, når man
kobler til. Sådanne systemer findes hos flere af
konkurrenterne – det bemærkelsesværdige ved Fiats
system er, at det også fungerer ved lave
temperaturer – vi har prøvet det ned til 3-4
minusgrader.
Derved sparer man benzin. I kombination med
77-hestes 1,4 liters maskinen, som lå i den
prøvekørte Punto Evo, giver det en benzinøkonomi på
17,5 km/l – lidt mindre i praksis. Og det til trods
for, at man kun har fem gear.
|