Fiat Panda er en af de billigste biler på markedet.
Når det gælder automatgear, er den ganske enkelt
billigst: 125.000 kroner for den prøvekørte
Ciao-variant med den såkaldte MTA automatik.
Det er muligt, at Smart vil protestere, for en
Smart-for-two sælges alene med en slags automatgear.
Måske er det en kamp om ord, men det er et faktum,
at der er en verden til forskel på de to bilers
gearskifte – til Panda’ens fordel.
Genial automatik
I det hele taget har Panda mange fordele, men lad os
tage automatikken først. Det er ikke det mest super
hurtige gearskifte vi har prøvet. Men det er uhyre
effektivt og har man fanget rytmen, kan bilen køres
med stor præcision. Gearstangs konsollen til
gengæld: Den er genial. Hvor man i andre biler altid
og så vidt vi husker uden undtagelse mærker en vis
fjedervirkning, når gearvælgeren skifter position,
er præcisionen 100 procent i Panda MTA. Man vipper
simpelthen på gearvælgeren, og så er man i Neutral,
Fremad eller Bakgear. Og man kan også skifte manuelt
sekventielt, hvis man vil det.
Man er på intet tidspunkt i tvivl om, hvor vidt der
er skiftet gear eller ej. Formentlig fordi der i
bund og grund er tale om at man påvirker en
elektrisk kontakt. I stedet for at skifte position
ved at trykke på en kontakt, benytter man en
gearstangslignende gearvælger. Så ser tingene ud som
de plejer…
4 cylindre
Den billigste Panda koster blot 95.000 kroner. Den
er en af de mest tilgængelige biler i småbils
segmentet, men den er druknet lidt i ”trillingernes”
succes (Toyota Aygo, Peugeot 106 og Citroën C1). Den
er måske heller ikke visuelt på niveau med de tre,
den er også en anelse større. Men resultatet: Fiat
Panda er både rummelig og lyder meget anderledes,
fordi den er udstyret med en 1,2 liters 4-cylindret
motor i stedet for trillingernes 3 cylindrede
1-liters maskiner.
Benzinøkonomien bærer da også præg af, at bilen er
større. 18,5 km/l er dog stadig i den øvre ende af
skalaen og faktisk er den 0,3 km/l bedre med MTA
gearkassen end med en manuel gearkasse. 60
hestekræfter på forhjulene gør den heller ikke til
en racer. Men præstationerne er endda forbavsende
gode: 0-100 km/t på 14 sekunder og en topfart på 155
km/t.
Udstyret
Udstyrsniveauet på Ciao varianten inkluderer
højderegulerbart rat, el-sideruder, ESP og ikke
mindst Hill Holder som sikrer, at bilen ikke ruller
baglæns, hvis man holder stille foran eksempelvis et
lyskryds på en opadskrånende vej.
Pladsforholdene i Panda’en er ret gode: 200 liter
bagagerumskapacitet, som kan øges til næsten 900,
når bagsædernes ryglæn lægges ned og fin plads på
forsæderne. Bagklappen er bred og man kan lægge
f.eks. en vaskemaskine ind bagi – det kan man ikke
hos mange af konkurrenterne. Oven i købet er der
blevet plads til en reservehjul under
bagagerumsbunden.
|