- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fiat Panda 1,2 MTA Ciao:

Danmarks billigste med automatgear


Tekst: Søren Clauding – juli 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat Panda er en af de billigste biler på markedet. Når det gælder automatgear, er den ganske enkelt billigst: 125.000 kroner for den prøvekørte Ciao-variant med den såkaldte MTA automatik.

 

Det er muligt, at Smart vil protestere, for en Smart-for-two sælges alene med en slags automatgear. Måske er det en kamp om ord, men det er et faktum, at der er en verden til forskel på de to bilers gearskifte – til Panda’ens fordel.

 

Genial automatik

I det hele taget har Panda mange fordele, men lad os tage automatikken først. Det er ikke det mest super hurtige gearskifte vi har prøvet. Men det er uhyre effektivt og har man fanget rytmen, kan bilen køres med stor præcision. Gearstangs konsollen til gengæld: Den er genial. Hvor man i andre biler altid og så vidt vi husker uden undtagelse mærker en vis fjedervirkning, når gearvælgeren skifter position, er præcisionen 100 procent i Panda MTA. Man vipper simpelthen på gearvælgeren, og så er man i Neutral, Fremad eller Bakgear. Og man kan også skifte manuelt sekventielt, hvis man vil det.



Man er på intet tidspunkt i tvivl om, hvor vidt der er skiftet gear eller ej. Formentlig fordi der i bund og grund er tale om at man påvirker en elektrisk kontakt. I stedet for at skifte position ved at trykke på en kontakt, benytter man en gearstangslignende gearvælger. Så ser tingene ud som de plejer…

 

4 cylindre

Den billigste Panda koster blot 95.000 kroner. Den er en af de mest tilgængelige biler i småbils segmentet, men den er druknet lidt i ”trillingernes” succes (Toyota Aygo, Peugeot 106 og Citroën C1). Den er måske heller ikke visuelt på niveau med de tre, den er også en anelse større. Men resultatet: Fiat Panda er både rummelig og lyder meget anderledes, fordi den er udstyret med en 1,2 liters 4-cylindret motor i stedet for trillingernes 3 cylindrede 1-liters maskiner.

 

Benzinøkonomien bærer da også præg af, at bilen er større. 18,5 km/l er dog stadig i den øvre ende af skalaen og faktisk er den 0,3 km/l bedre med MTA gearkassen end med en manuel gearkasse. 60 hestekræfter på forhjulene gør den heller ikke til en racer. Men præstationerne er endda forbavsende gode: 0-100 km/t på 14 sekunder og en topfart på 155 km/t.

 

Udstyret

Udstyrsniveauet på Ciao varianten inkluderer højderegulerbart rat, el-sideruder, ESP og ikke mindst Hill Holder som sikrer, at bilen ikke ruller baglæns, hvis man holder stille foran eksempelvis et lyskryds på en opadskrånende vej.

 

Pladsforholdene i Panda’en er ret gode: 200 liter bagagerumskapacitet, som kan øges til næsten 900, når bagsædernes ryglæn lægges ned og fin plads på forsæderne. Bagklappen er bred og man kan lægge f.eks. en vaskemaskine ind bagi – det kan man ikke hos mange af konkurrenterne. Oven i købet er der blevet plads til en reservehjul under bagagerumsbunden.


 


Betjeningsvenlig

På forsæderne er der god plads og gode fralægningsmuligheder. I Panda’en er der et regulært aflukkeligt handskerum, der er en hylde til småting under forruden. Den er virkelig betjeningsvenlig, hvilket også opleves ved at gearvælgeren er placeret blot en håndsbredde fra rattet. Bagsædepladsen er beskeden men acceptabel. Træerne er ikke vokset ind i himlen, heller ikke hos Fiat.



Panda’ens køreegenskaber er overbevisende. Med en kort akselafstand og en lidt kantet form burde den være lidt urolig på vejen. Men det er den ikke – samtidig med at den er ret komfortabel er den også præcis og sporsikker.

 

Dual Drive

De korte ydre mål gør selvsagt parkering meget let. Men parkeringsmanøvren lettes yderligere af at det såkaldte Dual Drive servostyring, som sikrer så meget servokraft, at bilen kan styres med en lille finger, så let er styringen. Systemet kan også benyttes ved lav fart i bykørsel, men det er ved parkering det virkelig har sin berettigelse.


Modelnavn:

Fiat Panda 1,2 MTA Ciao

Listepris:

Kr. 124.990

Motor/ transmission:

4 cyl. 1,2-l benzin motor. 60 hk, 102 Nm

Præstationer: topfart/ 0-100 km/t/ brændstoføk/ CO2:

14 sek. /155 km/t / 18,5 km/l / 129 g/km

Længde

3,54 m

Bagagerum

200 liter

Diverse:

ABS, ESP. EBD. Hill Holder. 6 airbags. Tonede ruder. Højdejusterbart rat. El sideruder. Indvendig justerbare forlygter. Indvendig justerbare sidespejle. Reservehjul.


Link til importøren>>>



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt