- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Fiat Panda 1,3 Multijet II 16V 4X4

Den eneste af sin art


Af Søren Clauding – maj 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat Panda 4X4 i Motorradioen


Fiat er eksperter i at bygge småbiler. Og de er heller ikke uden erfaring, når det gælder firehjulstrukne biler. Når man koger de to færdigheder sammen, får man markedets eneste mini-SUV med firehjulstræk, Fiat Panda 4X4.

 

Den ER ikke særlig stor. Den måler blot 3,68 meter i længden og byder i det store hele på egenskaber som den almindelige forhjulstrukne Panda (læs testen af Fiat Panda 1,2 Easy her >>>). Frihøjden er en anelse (= 1 cm) større end den tohjulstrukne bil, i hvert fald i den udgave med 1,3 liters dieselmotor, som vi har prøvet. Den store forskel er altså firehjulstrækket og ikke mindst prisen.

 

I Schweiz har de bjerge - vi har afgifter

250.000 kroner for den sjove lille ting. Så er den også betalt, men som altid må man jo som køber glæde sig over, at man har vist samfundssind og bidraget med et klækkeligt beløb til den danske statskasse…

 

Fiat ved godt, at der ikke vil blive købt mange af den slags biler i Danmark. I Schweiz derimod køber halvdelen af de kunder, der gerne vil have en helt lille bil, en Panda 4X4. Man kan sige det på den måde: I Schweiz har de bjerge, i Danmark har vi afgifter. De to helt grundliggende forhold gør hele forskellen.

 

Off-road på Sjællandsringen

Vi kunne i sagens natur ikke prøve den lille Panda i de danske bjergegne – i så tilfælde skulle vi til tage et smut til Grønland. Så vi gjorde det næstbedste: På FDM Sjællandsringen findes et mini off-road anlæg, som man dårligt lægger mærke til, hvis ikke man ved det er der. Det er ligeså lille af sin art som Panda’en af sin art. Og det var egentlig en udmærket mulighed for under hjemlige breddegrader at afprøve dens fortræffeligheder.

 

For det er en fin lille bil. Den støjer godt nok en del, men i blæsevejret på vej til Sjællandsringen viste den sig fra sin bedste side: Den er temmelig retningsstabil – og det er ikke firehjulstrækkets skyld, det er nemlig af typen, som kun er der, når der er brug for det.

 

Frihøjden er største svaghed

Brug for det var der på off-road-anlægget, som også afslørede, at den største svaghed ubetinget var frihøjden. 16 cm er mere end normalt for småbiler, men det er ikke tilstrækkeligt til, at man kalde bilen for en off-road’er (hvad Fiat da heller ikke gør) – og den ligger på kanten til SUV-betegnelsen. Den er slet og ret en mini firehjulstrækker.



Anden svaghed var dækmonteringen. Selvom køretøjet var udrustet med en smule grovmønstrede dæk, så var det dækkene, der satte punktum for fremfærden. Motoren på 75 hestekræfter gav ikke op, og med elektronisk spærredifferentiale (ELD) var fremkommeligheden forbavsende god. Desuden har man sænket udvekslingen i 1. gear, så man har et rigtig stort moment på hjulene. Og helt klart: Ingen tohjulstrukken bil i denne PRIS-klasse og mindre ville kunne komme så langt som Panda 4X4 i det uvejsomme terræn.

 

Smal er et plus

En så lille bil med terrænegenskaber har ikke mindst en fordel i kraft af sin ringe bredde, så den kan sno sig mellem træer og store sten. Den måler blot 1,67 cm på tværs, men er til gengæld forholdsvis høj. Det kunne påvirke evnen til at køre med kraftig sidehældning – noget man også kunne afprøve på FDM-anlægget. Virkeligheden er, at Panda’en klarede det fortræffeligt.



Udstyret i den lille 4X4 inkluderer aircondition, el-sidespejle og tågeforlygter. Det skal man naturligvis have i baghovedet, når man vurderer forholdet mellem pris og produkt. Men den dyreste Panda med to-hjulstræk koster 150.000 kroner. Den pris inkluderer en økonomisk twin-air benzinmotor, som, hvad brændstoføkonomien angår, er meget tæt på Multijet-dieselen, så prisforskellen er markant.

 

Fiat får næppe mange danskere til at investere i en Panda 4X4. Men for de, der har behovet, og for hvem penge-spørgsmålet er sekundært, er den lille bil en glimrende mulighed. Og så er den som nævnt den eneste af sin art på markedet.


Model:

Fiat Panda 1,3 Multijet II 16 V 4X4

Listepris:

Kr. 249.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l dieselmotor. 75 hk. 190 Nm. 6 gear. Elektronisk diff.spær.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,5 sek./ 159 km/t/ 19,6 km/l /125 g CO2/km

Længde:

3,68 m

Bagagerum:

225-870 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hill-holder. City-servostyring. Tagræling. Tågeforlygter. 6 airbags. Aircon. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. Højdejusterbart rat. 2 X Isofix. Splitbagsæde.


 

 

Fiat Panda er en 5-personers bil.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt