Fiat Panda 4X4 i Motorradioen
Fiat er eksperter i at bygge småbiler. Og de er
heller ikke uden erfaring, når det gælder
firehjulstrukne biler. Når man koger de to
færdigheder sammen, får man markedets eneste
mini-SUV med firehjulstræk, Fiat Panda 4X4.
Den ER ikke særlig stor. Den måler blot 3,68
meter i længden og byder i det store hele på
egenskaber som den almindelige forhjulstrukne Panda
(læs
testen af Fiat Panda 1,2 Easy her >>>).
Frihøjden er en anelse (= 1 cm) større end den
tohjulstrukne bil, i hvert fald i den udgave med 1,3
liters dieselmotor, som vi har prøvet. Den store
forskel er altså firehjulstrækket og ikke mindst
prisen.
I Schweiz har de bjerge - vi har afgifter
250.000 kroner for den sjove lille ting. Så er den
også betalt, men som altid må man jo som køber glæde
sig over, at man har vist samfundssind og bidraget
med et klækkeligt beløb til den danske statskasse…
Fiat ved godt, at der ikke vil blive købt mange af
den slags biler i Danmark. I Schweiz derimod køber
halvdelen af de kunder, der gerne vil have en helt
lille bil, en Panda 4X4. Man kan sige det på den
måde: I Schweiz har de bjerge, i Danmark har vi
afgifter. De to helt grundliggende forhold gør hele
forskellen.
Off-road på Sjællandsringen
Vi kunne i sagens natur ikke prøve den lille Panda i
de danske bjergegne – i så tilfælde skulle vi til
tage et smut til Grønland. Så vi gjorde det
næstbedste: På FDM Sjællandsringen findes et mini
off-road anlæg, som man dårligt lægger mærke til,
hvis ikke man ved det er der. Det er ligeså lille af
sin art som Panda’en af sin art. Og det var
egentlig en udmærket mulighed for under hjemlige
breddegrader at afprøve dens fortræffeligheder.
For det er en fin lille bil. Den støjer godt nok en
del, men i blæsevejret på vej til Sjællandsringen
viste den sig fra sin bedste side: Den er temmelig
retningsstabil – og det er ikke firehjulstrækkets
skyld, det er nemlig af typen, som kun er der, når
der er brug for det.
Frihøjden er største svaghed
Brug for det var der på off-road-anlægget, som også
afslørede, at den største svaghed ubetinget var
frihøjden. 16 cm er mere end normalt for småbiler,
men det er ikke tilstrækkeligt til, at man kalde
bilen for en off-road’er (hvad Fiat da heller ikke
gør) – og den ligger på kanten til SUV-betegnelsen.
Den er slet og ret en mini firehjulstrækker.
Anden svaghed var dækmonteringen. Selvom køretøjet
var udrustet med en smule grovmønstrede dæk, så var
det dækkene, der satte punktum for fremfærden.
Motoren på 75 hestekræfter gav ikke op, og med
elektronisk spærredifferentiale (ELD) var
fremkommeligheden forbavsende god. Desuden har man
sænket udvekslingen i 1. gear, så man har et rigtig
stort moment på hjulene. Og helt klart: Ingen
tohjulstrukken bil i denne PRIS-klasse og mindre
ville kunne komme så langt som Panda 4X4 i det
uvejsomme terræn.
Smal er et plus
En så lille bil med terrænegenskaber har ikke mindst
en fordel i kraft af sin ringe bredde, så den kan
sno sig mellem træer og store sten. Den måler blot
1,67 cm på tværs, men er til gengæld forholdsvis
høj. Det kunne påvirke evnen til at køre med kraftig
sidehældning – noget man også kunne afprøve på
FDM-anlægget. Virkeligheden er, at Panda’en klarede
det fortræffeligt.
Udstyret i den lille 4X4 inkluderer aircondition,
el-sidespejle og tågeforlygter. Det skal man
naturligvis have i baghovedet, når man vurderer
forholdet mellem pris og produkt. Men den dyreste
Panda med to-hjulstræk koster 150.000 kroner. Den
pris inkluderer en økonomisk twin-air benzinmotor,
som, hvad brændstoføkonomien angår, er meget tæt på
Multijet-dieselen, så prisforskellen er markant.
Fiat får næppe mange danskere til at investere i en
Panda 4X4. Men for de, der har behovet, og for hvem
penge-spørgsmålet er sekundært, er den lille bil en
glimrende mulighed. Og så er den som nævnt den
eneste af sin art på markedet.
|