Med sine blot 3meter og 58 cm er Fiat Panda en af
de mindste biler på markedet. Iklædt sportsdress og
udstyret med en 100 hestes maskine under den lille
motorhjelm er den forvandlet til en lille sportsvogn
– eller måske en regulær go-kart blot med
forhjulstræk og karrosseri.
Fiat Panda 100 hp er nemlig mest for sjov. Er man
parat til at spendere 175.000 kroner for en bil,
hvor køreglæde, skæg og ballade har højeste
prioritet, er Panda 100 hp sagen. Købsprisen lyder
høj, og set i forhold til, at den billigste Panda
koster lige på den anden side af de 100.000 kroner,
lyder det voldsomt.
Men der er en verden til forskel på de to.
Ændret overalt
Panda 100 hp er ændret næsten overalt. 15” alufælge
med 45 procent 195 mm brede super lavprofildæk. 2 cm
sænket undervogn. Opstrammet affjedring. En række
anderledes karosseri detaljer. Et gennemgribende
ændret interiør med sportssæder, læderrat osv. Og
ikke mindst kørehjælpemidler af den mere usædvanlige
slags:
ESP er standard, men derudover kan man påvirke
speeder responsen og styre dæmpningen ved at trykke
på en såkaldt ”Sports-knap”. Fiat Panda er udstyret
med variabel servostyring, der ved stilstand er
ultra let – så let, at man kan parkere bilen og
betjene rattet, regulært ved hjælp af en
lillefinger.
Så snart man kører, strammes servostyringen og når
man sætter den i sports-mode, strammes den
yderligere – det virker lidt som en styredæmper på
en motorcykel.
Speederrespons
Samtidig ændres speederresponsen. I
motoromdrejningsområdet op til 3000 omdr./min.
bliver motor reaktionen meget mere direkte. Sagt på
en anden måde: Et udsving på 1 cm på
speederbevægelsen giver kraftigere motorreaktion end
det tilsvarende udsving uden Sports-indstillingen
aktiveret. Når man lige har opdaget, hvordan det
fungerer og kan bruges, er det faktisk en sjov
gimmick. Der kommer lidt mere gang i sagerne…men det
bliver også vanskeligere at opnå en benzinøkonomi på
de specificerede 15,4 km/l. Noget for noget.
Selve maskineriet er en 1,4 liters motor med et pænt
drejningsmoment og det, kombineret med en lav
gearing, er med til at Panda’en kan nå 100 km/t på
9,5 sekunder. Et sjette gear sikrer, at topfarten
også er OK: 185 km/t. Hurtigere end det er det nok
også kun de færreste, der har lyst til at køre.
Følsom
Go-kart fornemmelsen skyldes kombinationen af den
kort akselafstand og den faste undervogn. Ujævnheder
i kørebanen genspejles i bilens bevægelser. De små
forplantes op igennem karrosseriet og de store giver
vuggende kørsel. Men stabiliteten er forbavsende
god. Kørekomforten er heller ikke helt umulig – men
en langtur i en Panda 100 hp står ikke øverst på
ønskelisten. Måske hvis man er helt ung og blot er
to, der skal af sted – men har man så mulighed for
at betale 175.000 kroner for fornøjelsen?
Fiat Panda 100 hp er ikke andet end hvad den giver
sig ud for. Derfor er det heller ikke på sin plads
at kritisere. Især fordi Fiat midt i al det
|