- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Panda 100 hp: Gokart med forhjulstræk


Tekst: Søren Clauding - februar 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med sine blot 3meter og 58 cm er Fiat Panda en af de mindste biler på markedet. Iklædt sportsdress og udstyret med en 100 hestes maskine under den lille motorhjelm er den forvandlet til en lille sportsvogn – eller måske en regulær go-kart blot med forhjulstræk og karrosseri.

 

Fiat Panda 100 hp er nemlig mest for sjov. Er man parat til at spendere 175.000 kroner for en bil, hvor køreglæde, skæg og ballade har højeste prioritet, er Panda 100 hp sagen. Købsprisen lyder høj, og set i forhold til, at den billigste Panda koster lige på den anden side af de 100.000 kroner, lyder det voldsomt.

 

Men der er en verden til forskel på de to.

 

Ændret overalt

Panda 100 hp er ændret næsten overalt. 15” alufælge med 45 procent 195 mm brede super lavprofildæk. 2 cm sænket undervogn. Opstrammet affjedring. En række anderledes karosseri detaljer. Et gennemgribende ændret interiør med sportssæder, læderrat osv. Og ikke mindst kørehjælpemidler af den mere usædvanlige slags:

 

ESP er standard, men derudover kan man påvirke speeder responsen og styre dæmpningen ved at trykke på en såkaldt ”Sports-knap”. Fiat Panda er udstyret med variabel servostyring, der ved stilstand er ultra let – så let, at man kan parkere bilen og betjene rattet, regulært ved hjælp af en lillefinger.

 

Så snart man kører, strammes servostyringen og når man sætter den i sports-mode, strammes den yderligere – det virker lidt som en styredæmper på en motorcykel.

 

Speederrespons

Samtidig ændres speederresponsen. I motoromdrejningsområdet op til 3000 omdr./min. bliver motor reaktionen meget mere direkte. Sagt på en anden måde: Et udsving på 1 cm på speederbevægelsen giver kraftigere motorreaktion end det tilsvarende udsving uden Sports-indstillingen aktiveret. Når man lige har opdaget, hvordan det fungerer og kan bruges, er det faktisk en sjov gimmick. Der kommer lidt mere gang i sagerne…men det bliver også vanskeligere at opnå en benzinøkonomi på de specificerede 15,4 km/l. Noget for noget.

 

Selve maskineriet er en 1,4 liters motor med et pænt drejningsmoment og det, kombineret med en lav gearing, er med til at Panda’en kan nå 100 km/t på 9,5 sekunder. Et sjette gear sikrer, at topfarten også er OK: 185 km/t. Hurtigere end det er det nok også kun de færreste, der har lyst til at køre.

 

Følsom

Go-kart fornemmelsen skyldes kombinationen af den kort akselafstand og den faste undervogn. Ujævnheder i kørebanen genspejles i bilens bevægelser. De små forplantes op igennem karrosseriet og de store giver vuggende kørsel. Men stabiliteten er forbavsende god. Kørekomforten er heller ikke helt umulig – men en langtur i en Panda 100 hp står ikke øverst på ønskelisten. Måske hvis man er helt ung og blot er to, der skal af sted – men har man så mulighed for at betale 175.000 kroner for fornøjelsen?

 

Fiat Panda 100 hp er ikke andet end hvad den giver sig ud for. Derfor er det heller ikke på sin plads at kritisere. Især fordi Fiat midt i al det


 

Fiat Panda 100 hp er rap at se til - bredere skærme, ny front, større hjul osv.

 

Ideel førerplads - gearskiftet tæt ved læderrattet, godt overblik.

 

1,4 liters motoren er både kvik og økonomisk.

 

Bagagerummet på 200 liter er i harmoni med bilens størrelse - eller mangel på samme.


 

sjove har forholdt sig særdeles fornuftigt eksempelvis til sikkerhedsfaktoren. Foruden ESP med Antispin, Hill-holder og ABS med Elektronisk Bremsekraft Fordeling (100 hp’eren bremser for resten utrolig godt – men bremseskiverne fortil er også væsentlig større end i standardmodellen og de er desuden ventilerede) er brænd forebyggelsessystem, der afbryder benzin tilførslen i tilfælde af ulykke, standard. Gardinairbags kan tilkøbes som ekstraudstyr – men aircondition er standard.

 


Modelnavn:

Fiat Panda 1,4 100 hp

Listepris:

Kr. 175.275

Motor:

4 cyl. 1,4-l benzin motor (100 hk, 131 Nm

Præstationer 0-100 km/t/ topfart /benzinøk:

9,5 sek/185 km/t/15,4 km/l. Sports-mode.

Længde

3,58 m

Bagagerum:

200 liter

Diverse:

ABS, ESP. EBD. 4 airbags. 15” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Sportssæder. Aircondition med pollenfilter og recirkulering af kabineluften. Fjernbetjent centrallås. Indvendig justerbare forlygter. El-sidespejle. Isofix. Nødreservehjul.


Link til importøren>>> 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt