- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Fiat Panda 1,2 Easy

Brugsrigtig mini


Af Søren Clauding – december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilkunderne køber småbiler som aldrig før. Og markedet bugner af de ganske små biler, som især i Danmark er økonomisk fordelagtige for køberne, fordi det danske afgiftssystem favoriserer de allerbilligste biler, og for importørerne/fabrikkerne…af samme grund.

 

Men småbilerne tilgodeser ikke nødvendigvis de behov, en bilejer måtte have. Derfor er der ekstra god grund til at holde tungen lige i munden, når man vælger. Mange indser nemlig først for sent, at deres nye lille bil dybest set kun kan benyttes til at transportere to personer og en smule bagage.

 

Brugbare biler

Det ved man hos Fiat. Den italienske bilfabrik er ekspert i småbiler og de ved på den ene side, hvor meget et smart design betyder for bilejerne, men på den anden side også, hvor vigtig brugbarheden er. Det sidste viser sig for mange bilkøbere først, når de har vænnet sig til deres smarte nye bils udseende og begynder at ærgres over bilens begrænsninger.

 

Den nye Fiat Panda er Fiats bud på en funktionel mini-bil. Den er ikke smart og nuttet som Fiat 500, men den har stort set samme størrelse som VW-Mini’erne og byder på bedre pladsforhold.

 

Anvendelig plads

225 liter bagageplads lyder ikke i sig selv af så meget. Men den store bagklap og den regulære form gør pladsen let at benytte, og når bagsæderyglænene lægges ned, får man en rigtig anvendelig bagperron, fordi der er forholdsvis højt til loftet.

 

Bagsædepladsen er bedre end hos konkurrenterne. Benpladsen er god og især er det vigtigt, at man kan få fødderne ind under forsæderne. Det giver bevægelsesfrihed og gør det lettere at opholde sig i længere tid på bagsædet i bilen. Det har i øvrigt også gjort det muligt at indrette Panda’en, så den regulært har tre siddepladser med tilhørende nakkestøtter på bagsædet – noget, som utvivlsomt overrasker mange ved småbilerne, at de fleste kun er 4-personers biler.

 

Gennemtænkt design

I øvrigt er indretningen i Fiat Panda både moderne og designmæssigt gennemtænkt, hvor gengangerne er afrundede firkanter, som både benyttes til design af udstyrselementerne som funktionsgreb. Eksempelvis er håndbremsegrebet formet, så det minder lidt om en computermus. Det er ergonomisk optimeret og optager mindre plads end et traditionelt håndbremsegreb. Der er masser af fralægningsplads, et godt aflukkeligt handskerum og fralægningshylder også i instrumentbordet.

 


Den prøvekørte variant var udstyret med en 1,2 liters benzinmotor på 69 hestekræfter. Det er den mest tørstige af de tre motorvarianter, Fiat Panda kan købes med. 19,6 km/l præsterer den, men fordelen er, at der er tale om en 4-cylindret motor, som giver et lavere støj- og vibrationsniveau end de to alternativer, der begge er baseret på Fiats nye 2-cylindrede benzinmotorkonstruktion. Sidstnævnte findes til Panda i både en 65-hestes version som en 85-hestes turboudgave.



I harmoni med bilen

Vi har ikke prøvet Panda’en med de to 2-cylindrede motorer men gætter på, at den lille af dem ikke lever op til bilens kørepotentiale, hvorimod den kraftige er kvik og underholdende, hvis vi skal dømme fra andre Fiat’er med samme motor. Dermed også indikeret, at 1,2 liters motoren heller ikke er den mest spændende, men den er smidig og civiliseret og underbygger dermed bilens lidt luksuøse udstråling.

 

En anden fordel ved at benytte den motor er, at det har gjort det muligt for Fiat at sælge Panda’en for 120.000 kroner i Easy udstyrsvarianten (det er 10.000 kroner under prisen med 85-hestes turbomotoren) og Easy-udstyret er temmelig omfattende. Det inkluderer bl.a. splitbagsæde (40/60), Hill-holder, elektriske sideruder i fordørene, 2 Isofix beslag, fjernbetjent centrallås og en tagræling, som kan benyttes, hvis ikke der er plads nok i kabinen.

 

Træk-kraft

Er der brug for endnu mere plads, kan man også sætte en trailer på en Panda. Den må trække op til 800 kg, hvilket er helt usædvanligt for en bil i denne størrelse. Desuden har den fuld sikkerhedspakke med seks airbags i stedet for de fire, der til dels er standarden i klassen. Man savner sædevarme, som dog kan tilkøbes for 4000 kroner. Det kan blot ikke ske, uden at man også bruger 4000 kroner på at købe el-opvarmet forrude og dermed er der tale om en minimumudskrivning på 8000 kroner – som dog er en rimelig pris for de to ting.

 

Fiat Panda er med sine 1,55 meter forholdsvis høj og man kunne frygte, at den ville true med at vælte, hvis man kørte frisk gennem kurverne. Det er imidlertid ikke noget, den bare nærmer sig. Den har en komfortabel affjedring, som gør, at bilen virker større end den er, og den krænger da også en smule, når man kører hurtigt i svingene, men den styrer udmærket. Ved bykørsel kan man vælge at blive hjulpet af City-servostyringen, som er en indstilling af servo-effekten. Derved bliver styringen meget lettere. Et system, Fiat i øvrigt har tilbudt i årevis, men først nu så småt er ved at dukke op hos dyrere konkurrenter.

 

Støjniveauet er behersket og helhedsindtrykket mere komfortabelt end man oplever det hos konkurrenterne i samme størrelse.

Fiat Panda i Motorradioen >>>


 

 


Model:

Fiat Panda 1,2 Easy

Listepris:

Kr. 119.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l benzinmotor. 69 hk. 102 Nm. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,2 sek./ 164 km/t/ 19,6 km/l /118 g CO2/km

Længde:

3,65 m

Bagagerum:

225 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hill-holder. City-servostyring. Tagræling. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. Højdejusterbart rat. 2 X Isofix. Splitbagsæde.


 

 

Ned i mindste detalje: Selv grebet til justering af ryghældningen på forsædet er skabt i det kantede design med afrundede hjørner - som både er behageligt og praktisk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt