Bilkunderne køber småbiler som aldrig før. Og
markedet bugner af de ganske små biler, som især i
Danmark er økonomisk fordelagtige for køberne, fordi
det danske afgiftssystem favoriserer de
allerbilligste biler, og for
importørerne/fabrikkerne…af samme grund.
Men småbilerne tilgodeser ikke nødvendigvis de
behov, en bilejer måtte have. Derfor er der ekstra
god grund til at holde tungen lige i munden, når man
vælger. Mange indser nemlig først for sent, at deres
nye lille bil dybest set kun kan benyttes til at
transportere to personer og en smule bagage.
Brugbare biler
Det ved man hos Fiat. Den italienske bilfabrik er
ekspert i småbiler og de ved på den ene side, hvor
meget et smart design betyder for bilejerne, men på
den anden side også, hvor vigtig brugbarheden er.
Det sidste viser sig for mange bilkøbere først, når
de har vænnet sig til deres smarte nye bils udseende
og begynder at ærgres over bilens begrænsninger.
Den nye Fiat Panda er Fiats bud på en funktionel
mini-bil. Den er ikke smart og nuttet som Fiat 500,
men den har stort set samme størrelse som
VW-Mini’erne og byder på bedre pladsforhold.
Anvendelig plads
225 liter bagageplads lyder ikke i sig selv af så
meget. Men den store bagklap og den regulære form
gør pladsen let at benytte, og når bagsæderyglænene
lægges ned, får man en rigtig anvendelig bagperron,
fordi der er forholdsvis højt til loftet.
Bagsædepladsen er bedre end hos konkurrenterne.
Benpladsen er god og især er det vigtigt, at man kan
få fødderne ind under forsæderne. Det giver
bevægelsesfrihed og gør det lettere at opholde sig i
længere tid på bagsædet i bilen. Det har i øvrigt
også gjort det muligt at indrette Panda’en, så den
regulært har tre siddepladser med tilhørende
nakkestøtter på bagsædet – noget, som utvivlsomt
overrasker mange ved småbilerne, at de fleste kun er
4-personers biler.
Gennemtænkt design
I øvrigt er indretningen i Fiat Panda både moderne
og designmæssigt gennemtænkt, hvor gengangerne er
afrundede firkanter, som både benyttes til design af
udstyrselementerne som funktionsgreb. Eksempelvis er
håndbremsegrebet formet, så det minder lidt om en computermus. Det er ergonomisk optimeret og optager
mindre plads end et traditionelt håndbremsegreb. Der
er masser af fralægningsplads, et godt aflukkeligt
handskerum og fralægningshylder også i
instrumentbordet.
Den prøvekørte variant var udstyret med en 1,2
liters benzinmotor på 69 hestekræfter. Det er den
mest tørstige af de tre motorvarianter, Fiat Panda
kan købes med. 19,6 km/l præsterer den, men fordelen
er, at der er tale om en 4-cylindret motor, som
giver et lavere støj- og vibrationsniveau end de to
alternativer, der begge er baseret på Fiats nye
2-cylindrede benzinmotorkonstruktion. Sidstnævnte
findes til Panda i både en 65-hestes version som en
85-hestes turboudgave.
I harmoni med bilen
Vi har ikke prøvet Panda’en med de to 2-cylindrede
motorer men gætter på, at den lille af dem ikke
lever op til bilens kørepotentiale, hvorimod den
kraftige er kvik og underholdende, hvis vi skal
dømme fra andre Fiat’er med samme motor. Dermed også
indikeret, at 1,2 liters motoren heller ikke er den
mest spændende, men den er smidig og civiliseret og
underbygger dermed bilens lidt luksuøse udstråling.
En anden fordel ved at benytte den motor er, at det
har gjort det muligt for Fiat at sælge Panda’en for
120.000 kroner i Easy udstyrsvarianten (det er
10.000 kroner under prisen med 85-hestes
turbomotoren) og Easy-udstyret er temmelig
omfattende. Det inkluderer bl.a. splitbagsæde
(40/60), Hill-holder, elektriske sideruder i
fordørene, 2 Isofix beslag, fjernbetjent centrallås
og en tagræling, som kan benyttes, hvis ikke der er
plads nok i kabinen.
Træk-kraft
Er der brug for endnu mere plads, kan man også sætte
en trailer på en Panda. Den må trække op til 800 kg,
hvilket er helt usædvanligt for en bil i denne
størrelse. Desuden har den fuld sikkerhedspakke med
seks airbags i stedet for de fire, der til dels er
standarden i klassen. Man savner sædevarme, som dog
kan tilkøbes for 4000 kroner. Det kan blot ikke ske,
uden at man også bruger 4000 kroner på at købe
el-opvarmet forrude og dermed er der tale om en
minimumudskrivning på 8000 kroner – som dog er en
rimelig pris for de to ting.
Fiat Panda er med sine 1,55 meter forholdsvis høj og
man kunne frygte, at den ville true med at vælte,
hvis man kørte frisk gennem kurverne. Det er
imidlertid ikke noget, den bare nærmer sig. Den har
en komfortabel affjedring, som gør, at bilen virker
større end den er, og den krænger da også en smule,
når man kører hurtigt i svingene, men den styrer
udmærket. Ved bykørsel kan man vælge at blive
hjulpet af City-servostyringen, som er en
indstilling af servo-effekten. Derved bliver
styringen meget lettere. Et system, Fiat i øvrigt
har tilbudt i årevis, men først nu så småt er ved at
dukke op hos dyrere konkurrenter.
Støjniveauet er behersket og helhedsindtrykket mere
komfortabelt end man oplever det hos konkurrenterne
i samme størrelse.
|