Den havde verdenspremiere på IAA i Frankfurt sidste
efterår. I Danmark lancerede Fiat den for kort tid
siden og succes’en var i hus med det samme. Fiat
Grand Punto er simpelthen en af de store
salgssucces’er dette forår og forklaringen er enkel:
Den er, trods sin størrelse, et Grande køretøj – det
smarteste, der er lavet, siden DaimlerChrysler
introducerede Smart.
I øvrigt er den allerede ved at være glemt som
Grande Punto. Fiat har besluttet, at fortsætte
produktionen af den hidtidige model mindst året ud
og den vil da være kendt som Fiat Punto Classic.
Derved ligner Fiat billedet det gængse: En ny
generation er ofte større end forgængeren og det er
præcis, hvad Punto årgang 2006 er.
Målt i cm er den 19 cm større og 3 cm bredere. Målt
i bagagerumsvolumen er forøgelsen beskedne 10 liter
og målt i motorkraft er tallet 5 hestekræfter – i
hvert fald for den prøvekørte Active-version med 1,2
liters benzinmotor.
Men dér, hvor Fiat Punto virkelig er vokset er på
oplevelsen. Dermed er den helt i tråd med tidens
stil. Visuelt er den et mesterstykke. Et udtryk for,
at biler til stadighed kan fornyes. I brug er den så
enkel og ligetil, at man slet ikke behøver at
koncentrere sig om den. Man kører, har det rart og
trives fra første meter. Det er smart – mere end på
overfladen.
Oplevelsen starter allerede hos forhandleren, fordi
Fiat sælger Punto til introduktionspriser som gør
den rigtig attraktiv. 140.000 kroner er billigt for
en bil, der er mere end 4 meter lang og temmelig
rummelig – og blot 12.000 mere end for den billigste
Punto Classic. Men det er ikke billigt for en bil
med 1,2 liters motor på bare 65 hestekræfter. Falder
Fiat Punto igennem noget sted, er det hér. For Punto
kan tåle mange flere kræfter – i en sådan grad at
man savner dem, når man kører.
Ikke fordi 1,2 liters motoren er dårlig. Den er
faktisk en meget lydløs og fin maskine med pæn
trækkraft og en ovenud god benzinøkonomi på 16,4
km/l. Alligevel kører den kortere på literen en
forgængeren, men det kan formentlig hel tilskrives
størrelsen – og vægtforøgelsen.
Trivslen i kabinen gælder især for
forsædepassagererne. Føreren har eksempelvis
multijusterbart rat, el-betjente sideruder og
tripcomputer til sin rådighed plus to fremragende
store sidespejle og mange gode fralægningsrum.
Bagsædepassagererne har alle tre hver en nakkestøtte
– oven i købet justerbar – og er man to små, kan
barnestolene fastspændes i Isofix beslagene.
Bagagerummet er med sin 275 liter på niveau med
andre biler i samme størrelse. Ubekvemt er det – men
måske en større sikkerhed imod indbrud – at
bagagerummet kun kan åbnes via fjernbetjeningen
eller en knap i kabinen.
Der er tænkt over sikkerheden i Punto og den har
scoret ikke færre end 5 stjerner i EuroNCAP
kollisionstesten – det er en enkelt mere end
forgængeren. Men ESP er ikke standard og kan heller
ikke leveres til basisudgaverne. Faktisk skal man
investere i Sport-udgaven til 256.000 kroner for at
få ESP.
|