Det er, indrømmet, ikke meget vi hér på
Motorsiden.dk gør ved varebiler. Hvad det angår,
henviser vi gerne til kollegerne på
www.altomvarebiler.dk. Men iblandt er der grund
til, at friske ikke mindst jer læsere op på, hvad
moderne varebiler virkelig kan tilbyde. Især måske
en mastodont, som den store version af Fiat Ducato.
Fiat Ducato findes i flere forskellige størrelser,
det er en del af den fleksibilitet, som er så
nødvendig, når man vælger varebil. Med mindre man
køber den til persontransport – og da er
fleksibiliteten nu heller ikke uden betydning –
bliver rigtig mange varebiler anskaffet til at løse
meget præcise behov, og da er fleksibilitet et krav,
hvis man vil gøre sig på den ganske særlige del af
bilmarkedet.
Udviklingssamarbejde
Der er imidlertid nogle helt grundliggende forhold,
som gør at man ikke behøver at opfinde den dybe
tallerken en gang til. Det er såvel Fiat som
samarbejdspartnerne i PSA koncernen, Citroën og
Peugeot, indstillet på, og den nye Ducato, som
sammen med de to andre blev udnævnt til Årets
Varebil i 2014, er en videreførelse af dette
samarbejde.
Fiat Ducato og søsterbilerne fra Peugeot og Citroën
produceres imidlertid i Italien af Fiat. Peugeot
Boxer og Citroën Jumper er i princippet identiske
med Ducato, men ikke helt. For Fiat har valgt sin
egen drivline i den bil, vi her har sat under lup.
Optimal drivline
Den prøvekørte Ducato har i det kompakte maskinrum
en 4-cylindret turbodieselmotor på 2,3 liter. Den
præsterer op til 130 hestekræfter og nok så vigtigt,
et drejningsmoment på 1800 omdr./min. Den har 6
manuelle gear og udvekslingen er sådan, at den
rimeligt kan trække de op til 1,3 tons i det 15
kubikmeter store varerum. Vi har ikke kørt den med
fuld læs, men halvt læsset og det går glimrende.
Udfordringen er, at kombinere god trækevne ved stort
læs med fornuftige fartpræstationer og en god
brændstoføkonomi. Uden last kan man køre op til 155
km/t (det kan man vel også fuldt læsset, men da
tager det blot noget længere tid at ramme
topfarten). Brændstoføkonomien er på den prøvekørte
variant 14,3 km/l (svarer til en CO2 udledning på
183 g/km) og de mindre versioner kan køre op til
16,1 km/l. Det er et pænt kompromis, for
selvfølgelig kunne man få bilen til at køre længere
på literen – så ville det blot gå ud over trækevnen
i praksis.
Kolossalt varerum og gode køreegenskaber
Det store varerum er stå stort, at man kan stå
oprejst og gå gennem rummet, hvis man er 1,80 meter
høj. Der er ingen sideruder, så nysgerrige indkik er
ikke et tema, og varerummet kan aflåses separat.
Men hvad der egentlig overraskede mest var hvor
lydløs motoren den er og hvor stabilt og
komfortabelt bilen kører. Begge dele kan desværre
foranledige uerfarne bilister til at tro, at man
forsvarligt kan køre ligeså hurtigt i Ducato’en ,
som man finder det behageligt. Men det er en fejl.
Selvom Fiat Ducato er komfortabel og trods det høje
tyngdepunkt ligger godt på vejen gennem svingene, er
begrænsningen dækkenes vejgreb. Det gælder både ved
nedbremsning og kurvekørsel, hvor man især med stort
læs bør giver sig tid. Ellers kan man hurtigt ende
op i et supertanker-scenarie, hvor bilen hverken kan
styres eller bremses ud af en kritisk situation i
trafikken, måske skabt af de trods alt mere vævre
små personbiler. Det skal tilføjes, at det er en
generel betragtning om varebiler og Ducato hører til
i den gode ende…
Righoldigt udstyr
Udstyret i den prøvekørte Ducato inkluderede
klimaanlæg, regn- og lyssensorer, bakkamera
(hensigtsmæssigt, når man nu ikke kan se bagud – men
ærlig talt: Hér kunne Fiat nu godt have flottet sig
lidt mere og installeret en større skærm i den store
kabine, der er plads til den).
Endvidere havde den også tågeforlygter og
vejbaneassistent. Sidstnævnte er ret virksom, for
selvom Ducato er forbavsende stabil i sidevind, kan
man ubevidst let komme tæt på vejstriberne og så er
det rart, at blive ”sat på plads”. Akustisk og
bestemt i øvrigt via højtalerne. Systemet muliggør
også skiltegenkendelse og man risikerer ikke, at
rive antennen af bilen, med mindre man ødelægger
sidespejlene – for det er dér, den er. Også
navigation indgik i ”udstyrspakken”.
Fornuftig prissat
L3H2 er udtryk for bilens længde og højde. Den
prøvekørte variant findes ikke i en længere udgave,
men der findes en højere version. Prisen for den
prøvekørte er 288.000 kroner inkl. udstyr, og Ducato
kan fås ned til 180.000 kroner. Priserne er ekskl.
moms.
Bemærk i øvrigt, at Fiats varebilsprogram varetages
af en særlig virksomhed i virksomheden, kaldet Fiat
Professional, hvor man har ekspertise ikke blot i at
bygge bilerne, men også i at servicere kunderne
efter deres behov. |