- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Croma Stationwagon 1,9 MJ Dynamic

Grande, grande, Grande Punto


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat er gode til at designe smukke biler, små biler og velkørende biler. Fiat Grande Punto er et glimrende eksempel, men hvordan ser det ud, når det gælder storebror i familien, Fiat Croma.

 

Fiat Croma Stationwagon er den eneste større bil i Fiat personbil modelprogrammet. Den har fået come-back efter nogle år, hvor Fiat slet ikke fremstillede en stor personbil. Spørgsmålet er, om det er på godt og ondt, nu hvor Fiat måske mest udmærker sig ved at være ekspert i små biler.

 

Re-stylet

Den tidligere Croma byggede på et samarbejde med Saab. Der indeholder levn fra den tid som f.eks. tændingslåsen i midterkonsollen bag gearstangen men ellers er den moderne Croma helt sin egen. Den første version af den aktuelle generation så dagens lys på Genève Motorshow i 2005. Siden er den blevet ”re-stylet”, så nu ligner den en… Fiat Grande Punto. Bare meget mere ”grande” en Grande Punto.



Det har kunnet lade sig gøre – og med held – for, og måske derfor, Croma findes alene som Stationwagon, en biltype andre måske ville kalde Sportwagon eller måske endda hatchback. I praksis er der tale om en forstørret Grande Punto – med oceaner af plads.

 

Fantastiske pladsforhold

Samtidig med at Croma er blevet lang – 4,76 meter – er den også blevet høj. Det giver fantastiske pladsforhold, både i bagagerummet og i passagerafsnittet.

 

I bagagerummet er der så meget plads, at man, udover at have god plads til et reservehjul under bagagerumsbunden, har god plads i dybden. Så god plads, at man har fundet anledning til at montere en dobbeltbund, der med et enkelt tag kan foldes ned eller op. Derved kan bagagerumskapaciteten justeres og man kan naturligvis benytte pladsen under dobbeltbunden til bagage, som helst skal lidt af vejen eller helst ikke må udsættes for den solvarme, som et bagagerum ofte er offer for.


 


Sædevarme oveni

I det hele taget har italienerne et anderledes forhold til varme end vi nordboere. De undlader også at montere sædevarme som standard – men fartpilot og 2-zone klimaanlæg hører med. Og så kan man jo her i Danmark ret beset blot betale de 4.500 kroner oveni, som gør at man ryggen får det bedre på en kold forårsdag.

 

Prisen for en Croma Stationwagon er små 430.000 kroner. En udmærket pris fordi den inkluderer en kraftig 1,9 liters Multi Jet dieselmotor, der yder 150 hestekræfter og et godt moment på 320 Nm. Foruden de mange kræfter får man både et sæt gode køreegenskaber og førnævnte rummelighed i bagagerummet og ikke mindst suveræn benplads på bagsædet.

 




 

Stor – også i højden

Hemmeligheden er, at Croma også er ret høj (1,61 meter) og en relativ opret siddestilling på bagsædet giver endnu mere benplads. Man kunne tro at en højere bil med deraf følgende højere tyngdepunkt ville forringe køreegenskaberne.

 

Om det er erfaringen fra de mindre biler skal vi lade være usagt, men en Fiat Croma køre rigtig godt. Den har en anderledes dæmpning end typiske mellemeuropæiske biler. Små ujævnheder mærkes stort set ikke, de lidt større slår hårdere igennem. Men forhindrer ikke at styringen er både præcis og ubesværet – samtidig med at stabiliteten er stor, også i kraftig sidevind.

 

Da udstyrsniveauet også er OK, er helhedsbilledet en velkørende, komfortabel og økonomisk stor mellemklassebil, der burde få større plads i danskernes bilhjerter. Måske er der ikke så meget status og prestige i at køre Fiat Croma Stationwagon. Men der er en god portion sund fornuft i at gøre det.

 


Model:

Fiat Croma Stationwagon 1,9 MJ Dynamic

Listepris:

Kr. 426.490

Motor:

4 cyl. 1,9 l. common-rail multijet dieselmotor. 150 hk – 320 Nm ved 2000 o/min. 6 gear. Partikelfilter.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,6 sek/210 km/t/

16,4 km/l, 161 g/km

Længde:

4,76 m

Bagagerum:

500 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 7 airbags. 5 stjerner i EuroNCAP. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Fartpilot. Isofix. FPS Brandforebyggelses system. Højdejusterbare forlygter.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt