Vi har tidligere prøvekørt Fiat Bravo (læs
hér>>> og
hér>>>) og nu har Fiat gjort det igen:
Forvandlet det, der let kunne være blevet til en
almindelig kompaktbil, til en spændende sportssedan
med masser af appeal og dynamik.
Kunststykket består i at iklæde den i forvejen både
smarte og elegante Bravo model lidt sportsantræk og
ikke mindst en 165-hestes kraftfuld dieselmotor.
Sidstnævnte underbygger det sportsligt luksuøse
interiør, der sammen med et højt udstyrsniveau
retfærdiggør prisen på 330.000 kroner, som, alt
andet lige, placerer Bravo’en i en klasse for sig
(den billigste variant koster 180.000 og byder på
ligeså meget plads, men selvsagt mindre udstyr og
færre hestekræfter).
Vi skal ikke hér gå i dybden med Bravo 2,0 MJT Sport
på andre områder end lige præcis det, der
kendetegner bilen i sammenligning med tidligere
prøvekørte modelvarianter.
Kraftfuld diesel
Det mest markante er selvsagt den kraftfulde
dieselmotor. Et maskineri, der foruden et
kæmpemæssigt kraftoverskud er utrolig smidig og
letkørt – egenskaber, der distancerer den fra det,
man ofte møder hos konkurrenter. Fiat har virkelig
styr på det der med diesel. Drejningsmomentet topper
ved 1750 omdr./min og rammer 360 Nm – det tal siger
det hele. De 100 km/t nås på 8,2 sekunder og hvis man vil, kan fartmaskinen nå
215 km/t. Et minus er lydbilledet. Fiat har ikke elimineret den såkaldte
dieseltikken og det er måske ikke det mest sexede
ved en sportslig bil.
Sportslige køreegenskaber
Det næst mest markante er køreegenskaberne, for hvor
konkurrenter i samme klasse tilstræber høj
stabilitet og stor styrepræcision og fine
kurveegenskaber ved at stramme undervognen op til
det næsten
|