Fiat har bragende succes med den nye Fiat Bravo. Vi
har tidligere testet en version med 1,4 liters
turbobenzinmotor (læs
hér>>>) og allerede dengang indikerede vi, at
designet ville gøre Bravo til en vinder. Men hvad
sker der med bilen, når man i stedet for en 150
hestes benzinmotor lægger en miljørigtig
brændstoføkonomisk dieselmotor ud foran.
Vi sendte Fiat Bravo med 1,6 liters Multijet Dynamic
på langtur. Kørte et godt stykker over 1000
kilometer for virkelig at forstå, hvad det er Fiat
har gjort og hvad de har opnået.
Men først lidt data:
Motoren er en 1,6 liters 4 cylindret common-rail
turbodiesel. Den yder 105 hestekræfter, som ikke
lyder af så meget (den findes i øvrigt også i en
kraftigere udgave med 120 heste), men et kolossalt
drejningsmoment på 290 Nm ved sensationelt lave 1500
omdr./min. kompenserer helt og aldeles for den
moderate effekt.
Fiat har indbygget det såkaldte multijet system i
motoren. I stedet for at sprøjte dieselolie ind i
motorens forbrændingskammer én gang i forbindelse
med hver tændingstakt, sprøjtes brændstoffet ind i
flere tempi – helt afhængig af omdrejningstal og
belastning.
Super økonomisk
Derved optimerer man forbrændingen og med optimal
forbrænding får man mest muligt ud af brændstoffet.
På samme tid får man mere styrke og bruger mindre
brændstof. Derfor er bilen i stand til at køre 22,2
kilometer pr. liter dieselolie – til trods for at
resten af konstruktionen på ingen måde gør den til
en økobil. F.eks. er dækkene 205 mm brede og man har
altså vejgreb fuldstændig som i enhver anden Bravo.
22,2 km/l i det officielle tal. Langturs testen
viste, at 16-18 km/l er et realistisk tal. Men det
kan komme endnu højere op, hvis man kører bevidst
økokørsel og prioriterer sjette gearet højt. På
testturen blæste en kraftig sidevind, der blev til
tider kørt i stærkt kuperet terræn, der blev
benyttet aircondition og el-bagrude – det påvirker
også brændstoføkonomien, så konklusionen er, at Fiat
kommer meget tæt på de officielle tal i praksis. Det
er et godt stykke arbejde, man har gjort.
Større vægt
Køreegenskaberne er en anden faktor der ændres, når
man i dette tilfælde øger egenvægten med omkring 100
kg. Størstedelen skyldes motoren, en del
transmissionen (som skal være kraftigere for at
håndtere det store moment), seks gear osv. Det meste
af vægten er placeret over forhjulene og derfor har
Fiat formentlig (sådan føles det) strammet
forhjulsaffjedringen en anelse op.
Det har fastholdt stor styrepræcision og den større
vægt på forhjulene giver |