- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Bravo 1,4 Multiair Turbo Sport 140 hk

Bravo for den fornyede energi


Af Søren Clauding – juli 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat Bravo har fået fornyet energi. Med 140 turboheste under motorhjelmen og en

Forbilledlig benzinøkonomi får bilen et gevaldigt skub fremad.

 

Vi har tidligere prøvekørt Fiat Bravo (læs hér>>>, hér>>> og hér>>>). Og det er ingen hemmelighed, at bilen har nogle år på bagen. Men med det nye maskineri, som alene findes i Bravo’en og ikke i andre af Fiats modeller, har bilen formentlig fået det nødvendige skub fremad for at holde liv i en gennemprøvet teknik et stykke tid endnu.

 

Imponerende benzinøkonomi

Fiat Bravo 1,4 Multiair Turbo Sport 140 hk koster 305.000 kroner. Det er 35.000 kroner mindre end dieselversionen med 163 hestekræfter – til trods for, at fartpræstationerne ikke er meget forskellige. Men det mest imponerende er, at brændstofforbruget for benzinmotoren er stort set det samme som for dieselen. Ikke mindre end 17,5 kilometer kan Multiair-versionen køre på en liter benzin og den lækker mindre CO2 end dieselbilen. Det er rigtig flot, fordi man får så gode fartpræstationer med i købet.

 

Smidig maskineri

Motoren er smidig og dynamisk. Vil man have bedre respons, trykker man på sport-knappen på instrumentpanelet, så reagerer motoren prompte på speederbevægelserne, stop/start systemet er sat ud af funktion og servostyringen strammes op.


 


Det sidste er ikke uden betydning. De 225 mm brede 45 procent lavprofildæk monteret på 17” letmetalfælge giver nemlig en forøget føling med underlaget. Og da den elektriske servostyring er af den type, hvor servovirkningen så at sige er forbundet til rattet og forstærker rattets bevægelser, er det rart med en reduceret effekt. Det giver ganske enkelt bedre føling med bilen og gør det lettere at køre den hurtigt gennem kurverne.

 

Stram men komfortabel affjedring

140 hestes turbomotoren findes ikke på andre Fiat modeller, men heller ikke på andre Bravo varianter. Det er kun ”Sport”-varianten med sportspakke, der nyder godt af den. Sportspakken indeholder en strammere, men på ingen måde ubehagelig sportsundervogn, spoilere, skørter mm.

 

I kabinen oplever man også det sportslige i form af sorte sæder med røde syninger og sort/rødt glinsende paneler. Det harmonerer perfekt med den knaldrøde bemaling af testbilen og går også igen i læderrat, gearknob osv. og suppleres af carbonfiber-look på instrumentbrædtet.



Motoren brummer med

I den prøvekørte variant er bilen ualmindelig harmonisk og maskineriet sætter prikken over i’et. Motoren brummer godt med, når man accelererer til 100 km/t på 8,9 sekunder, men ellers blander den sig ikke meget i støjbilledet.

 

Udstyret omfatter foruden sportspakken f.eks. 2-zone klimaanlæg, fartpilot og parkeringssensorer for og bag. I bagagerummet findes under bagagerumsgulvet plads til et reservehjul – men kun et lappekit følger med. Derefter er der ikke andet at gøre end at sikre, at man ikke flænser et dæk i stykker, for så er man bundet til stedet indtil der kommer hjælp.



Model:

Fiat Bravo 1,4 Multiair Turbo Sport 140 hk

Listepris:

Kr. 304.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. turbo-benzinmotor. 140 hk. 230 Nm/1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 204 km/t/ 17,5 km/l /132 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

400 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. P-sensor for og bag.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt