Fiat Bravo har fået fornyet energi. Med 140
turboheste under motorhjelmen og en
Forbilledlig benzinøkonomi får bilen et gevaldigt
skub fremad.
Vi har tidligere prøvekørt Fiat Bravo (læs
hér>>>,
hér>>> og
hér>>>). Og det er ingen hemmelighed, at bilen
har nogle år på bagen. Men med det nye maskineri,
som alene findes i Bravo’en og ikke i andre af Fiats
modeller, har bilen formentlig fået det nødvendige
skub fremad for at holde liv i en gennemprøvet
teknik et stykke tid endnu.
Imponerende benzinøkonomi
Fiat Bravo 1,4 Multiair Turbo Sport 140 hk koster
305.000 kroner. Det er 35.000 kroner mindre end
dieselversionen med 163 hestekræfter – til trods
for, at fartpræstationerne ikke er meget
forskellige. Men det mest imponerende er, at
brændstofforbruget for benzinmotoren er stort set
det samme som for dieselen. Ikke mindre end 17,5
kilometer kan Multiair-versionen køre på en liter
benzin og den lækker mindre CO2 end dieselbilen. Det
er rigtig flot, fordi man får så gode
fartpræstationer med i købet.
Smidig maskineri
Motoren er smidig og dynamisk. Vil man have bedre
respons, trykker man på sport-knappen på
instrumentpanelet, så reagerer motoren prompte på
speederbevægelserne, stop/start systemet er sat ud
af funktion og servostyringen strammes op.
Det sidste er ikke uden betydning. De 225 mm brede
45 procent lavprofildæk monteret på 17”
letmetalfælge giver nemlig en forøget føling med
underlaget. Og da den elektriske servostyring er af
den type, hvor servovirkningen så at sige er
forbundet til rattet og forstærker rattets
bevægelser, er det rart med en reduceret effekt. Det
giver ganske enkelt bedre føling med bilen og gør
det lettere at køre den hurtigt gennem kurverne.
Stram men komfortabel affjedring
140 hestes turbomotoren findes ikke på andre Fiat
modeller, men heller ikke på andre Bravo varianter.
Det er kun ”Sport”-varianten med sportspakke, der
nyder godt af den. Sportspakken indeholder en
strammere, men på ingen måde ubehagelig
sportsundervogn, spoilere, skørter mm.
I kabinen oplever man også det sportslige i form af
sorte sæder med røde syninger og sort/rødt glinsende
paneler. Det harmonerer perfekt med den knaldrøde
bemaling af testbilen og går også igen i læderrat,
gearknob osv. og suppleres af carbonfiber-look på
instrumentbrædtet.
Motoren brummer med
I den prøvekørte variant er bilen ualmindelig
harmonisk og maskineriet sætter prikken over i’et.
Motoren brummer godt med, når man accelererer til
100 km/t på 8,9 sekunder, men ellers blander den sig
ikke meget i støjbilledet.
Udstyret omfatter foruden sportspakken f.eks. 2-zone
klimaanlæg, fartpilot og parkeringssensorer for og
bag. I bagagerummet findes under bagagerumsgulvet
plads til et reservehjul – men kun et lappekit
følger med. Derefter er der ikke andet at gøre end
at sikre, at man ikke flænser et dæk i stykker, for
så er man bundet til stedet indtil der kommer hjælp.
|