Fiat Bravo et på det nærmeste et designmæssigt
mesterstykke. Den nye kompakte mellemklasse-Fiat,
som for nylig er introduceret i Danmark kombinerer
et moderne, smart design med et højt funktionsniveau
og rigtig gode køreegenskaber.
Derved holder Fiat traditionerne i hævd. Man har
ikke opfundet den dybe tallerken en gang til, men
forfinet den, der var i en grad så konkurrenterne må
være misundelige.
Kompromisløs
De gode køreegenskaber er opnået ved at der ikke er
gået på kompromis med basale konstruktionsmæssige
krav. Hvis en bil skal køre godt, skal karrosseriet
være stift. Det må ikke vride sig, for gør det det,
styrer bilen med og det er nu engang smartest at det
er personen bag rattet, der styrer bilen. Derved er
Fiat Bravo også et godt eksempel på, at selv den
aller bedste undervogn ikke har en jordisk chance
imod et soft karrosseri. Bravo hjulophængene er ikke
specielt avancerede og alligevel kører bilen knald
godt.
En del af forklaringen udmøntes i høj læssehøjde ved
bagagerummet. Var den lav, ville karrosseriet vride
sig, så det er den ikke. Derved er bagagerummet
forvandlet til et dybt men i øvrigt rimelig
rummeligt og regulært badekar. En sjov detalje: Fiat
nye pågående røde logo udgør bagagerumsknappen som
derved reelt indgår usynligt som en del af bilens
design – det er set tidligere, ikke mindst hos Fiat,
men er stadig en god idé.
Overboost
Den prøvekørte variant var Bravo 1,4 T-Jet med
sportsaffjedring. Det sidste hjælper med til at
sikre stabiliteten ved hurtig kurvekørsel og hurtig
ligeud kørsel i kraftig sidevind. Og hurtig kan den
køre, selvom motoren kun er en 1,4 liters
benzinmaskine. Der er nemlig sat turbo på og så
blæser man let derudad. 0-100 km/t kan ske på 8,5
sekunder. Og er det ikke nok trykker man blot på en
”overboost” knap – så kan det ske på 8,2 sekunder.
Det mærkes nok mere end det måles. Men en sjov
finesse, hvor speeder-responsen også passes til.
Det behøver i øvrigt ikke at være så kostbart, for
ved almindelig blandet kørsel når man længere end 14
km/l (og CO2 udledningen er 167 g/km) – ret godt for
så kraftfuld et maskineri.
Sportslig kabine
I
kabinen opleves sports-udstyret gennem nærmest
rød-glinsende sædebetræk.
|