Da Fiat for tre år siden lancerede Fiat 500L som det
rummelige alternativ til de bilejere, for hvem den
”almindelige” Fiat 500 var for lille, var det
største handikap nok, at 500L ikke var helt tro imod
sit ophav. Der var nok, hvad det angår i hvert fald,
skelet lidt for meget til f.eks. MINI Countryman.
Det er anderledes med den nye Fiat 500X, den er i
højere grad tro mod det, den er opstået af.
Det er ingen dårlig idé, for de, der køber en Fiat
500, køber den med hjertet. I den moderne bilverden
går sådan en bil imod ethvert krav om især
rummelighed, men også mange funktioner er set bedre
i den klasse, selvom Fiat med den nye 500 har taget
kvantespring på ikke mindst infotainmentområdet.
Appellerer til hjertet
Men en Fiat 500 købes med hjertet, fordi den er
nuttet, fordi den ser ud som den gør, fordi den
kategoriserer ejerens identitet (og det vil vi ikke
uddybe nærmere…), fordi den appellerer til andre
instinkter end en moderne fornuftsbil – og det gør
Fiat 500X i det store hele også.
Naturligvis lægger størrelsen en dæmper på
oplevelsen af en nuttet bil. Det er ikke det rette
ord, at sætte på, men 500X er en langt mere
iøjefaldende og appellerende bil end 500L. Mere
vellykket, kan man også sige.
Tidens trend
Og så ramler den lige ind i tidens trend. Europæere,
og også mange danskere, vil have SUV’er og
CrossOvere – og helst de mere kompakte af slagsen.
Sådan en er Fiat 500X og det alene gør den
interessant for væsentlig flere bilkøbere. At den
også har noget, at have sig selv i, gør det ikke
ringere. Den har ganske enkelt mere egen identitet.
Fiat 500X er til dels baseret på teknik hentet fra
Grande Punto, 500L og Jeep Renegade. Fornuftigt, for
det ser ud som om at man har taget det bedste fra
hver af disse. Visuelt sidder den godt i øjet,
køreegenskaberne er udmærkede (især hvis man holder
sig væk fra store fælge med lavprofildæk – efter
vores opfattelse, i hvert fald), rummeligheden er
acceptabel. Prisen er måske lidt vel moden, men
sammenligner man med de større MINI’er som f.eks.
Countryman, er 500X placeret i forhold til den på
samme måde som 500 er det i forhold til MINI.
Kompakt SUV
Den er højere end en almindelig flad personbil –
1,60 meter måler den (hvilket dog er 5 cm lavere end
500L) – og den har også en frihøjde på 16 cm.
Sidstnævnte hører sig til blandt de kompakte SUV’er,
og vælger man den i udgaven med trækmulighed på alle
fire hjul (AWD) er frihøjden 18 cm (og bilen
tilsvarende 2 cm højere). Den vender vi tilbage til.
Den her prøvekørte version hedder 500X 1,4 MAir 140
Popstar. 1,4 betyder 1,4 liter og 140 er effekten på
140 potentente hestekræfter. MAir er en forkortelse
af MultiAir, som betegner Fiats indsprøjtningssystem
til benzinturbomotorerne og Popstar er et
mellemudstyr – en overbygning på Pop-niveauet. X’et?
Tja, mon ikke det både kan relateres til ”Cross” i
Crossover eller muligheden for lidt
semi-offroadkørsel?
Hurtig
Maskineriet er velfungerende, benzinmotoren gør det
muligt at nå 100 km/t på 9,3 sekunder, og
benzinøkonomien er moderate 16,7 km/l. 6-trins
gearkassen er glimrende, gearskiftene nemme.
500X måler 4,25 meter i længden. Der er rimelig
plads i kabinen, men den karakteristiske 500-form
har snuppet lidt af bagagepladsen. Den rummer 350
liter i bagagerummet og kapaciteten kan øges til 1
kubikmeter. Det er OK, fordi der også er plads til
hjerterum i den bil. Og så har den i øvrigt to
handskerum, så er der plads til alle familiens
handsker…
Udstyr og hjerterum
Det med hjerterum er vigtigt, også når man ser på
indretning og udstyr i det hele taget. For
Popstar-udgaven med den nævnte motor koster nemlig
270.000 kroner. Men det inkluderer dog også 17”
alufælge som gør affjedringen kontant men harmonisk
i forhold til bilens potentiale i enhver henseende.
Læderrat, fartpilot, el-ruder for og bag,
tågeforlygter med kurvefunktion, p-sensorer bag og
det udmærkede infotainmentsystem ”uConnect” er
inkluderet.
Det samme er muligheden for at ændre på drivelinens
konfiguration. Man kan vælge mellem en
automatindstilling, en mere sportslig indstilling og
den mere tilgivende AllWeather indstilling.
Ekstraudstyr presser prisen opad
Den prøvekørte version var desuden udstyret med
forskelligt ekstraudstyr, som f.eks. klimaanlæg i
stedet for aircondition (med køl i handskerum),
nøgleløs entre, navigation via en 5” skærm (de tre
dele sælges samlet til 10.000 kroner). Bakkamera,
Forward Collision Warning, vognbaneassistent og
Blind Spot Alert koster tilsammen yderligere 15.000
kroner. Sædevarme skal ligeledes tilkøbes og den
flotte blå metallak koster 7000 kroner oveni.
|