- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Fiat 500X 1,4 MAIR

170 Cross Plus 4x4 Aut.

Lidt af temmelig meget


Af Søren Clauding – november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat 500X er skabt til dem, der er forelskede i en Fiat 500, men må erkende, at virkeligheden har brug for mere plads. Fiat 500X 1,4 MAIR 170 Cross Plus 4x4 Aut. er for dem, hvor også en unik vifte af anvendelsesmuligheder åbner sig, når man sætter sig ind bag rattet. Den er da også dobbelt så dyr som den billigste 500X, men man får meget for pengene, ikke mindst efter afgiftsreduktionen, som jo især kommer dyrere biler (og deres købere) til gode.

 

Om man så HAR brug for det, man får, er en anden sag, der afhænger den enkeltes behov og ønsker. Firehjulstræk, 170 turbobenzin hestekræfter, forøget frihøjde (til 18 cm), og det var så det. Nå nej, man får også en dobbeltkoblings automatgearkasse med i prisen, med ni trin oven i købet. Det er samme gearkasse, som vi tidligere har prøvekørt i Jeep Cherokee og Jeep Renegade. Den fungerede rigtig godt i Cherokee, knap så godt i Renegade og det er det samme i en 500X. For en 500X deler undervogn med Renegade.


Frihøjden i "Cross" er 18 cm - 2 cm mere end i 500X.


Teknikken hænger sammen

Så hvis man fravælger automatgearet og slår sig til tåls med, at det også koster 30 hestekræfter og det i givet fald er dieselolie, der bruges som drivmiddel, er man måske bedre kørende. Vi ved det ikke med sikkerhed, for vi har ikke prøvet den, men vi gætter på det. (Det bliver dog ikke nævneværdigt billigere).

 

Firehjulstrækket i Fiat 500X hænger nemlig uløseligt sammen med enten 170-hestes benzinmotor eller 140 hestes dieselmotor. Sagt på en anden måde: Man kan ikke få det hele. Og det da er ofte heller ikke nødvendigt:

 

Store hjul

18” alufælge er standard på den prøvekørte bil. Vi har prøvet 500X med 17” alufælge, men uden firehjulstræk og derfor også 2 cm nærmere kørebanen. Sidstnævnte fælgmontering er at foretrække, men da frihøjden var lavere, er de ikke direkte sammenlignelige. Men igen: Vi tror på, at 17” hjul er bedre, for det vil alt andet lige give en bedre føling med kørebanen, hvis den er ujævn.



Og det er ikke uvæsentligt. Det ville nemlig også være synd, at sende 500X Cross 4X4 ud i krævende terræn med fine stor alufælge, og da den på den anden side er skabt med semi-terrængående køreegenskaber, der netop skulle gøre den til den ultimative 500-variant, er 17” hjul de rette. Så 18” hjul ER ikke nødvendige – det bliver det også billigere af.

 

Tilbage til den prøvekørte bil…

Nu skal denne artikel dog ikke udvikle sig til en historie om en bil, vi har prøvekørt og en vi ikke har prøvet. Så med fokus på den prøvekørte bil, kan vi i hvert fald fastslå: Fiat 500X 1,4 MAIR 170 Cross 4x4 Aut. er topmodellen i 500X serien. Den har kræfter til at nå 100 km/t på bare 8,6 sekunder – også på våd asfalt - herligt. Firehjulstrækket sikrer den fine accelerationsevne og den har glimrende vejgreb også gennem hurtige kurver. Brændstoføkonomien på 14,9 km/l er egentlig OK, firehjulstrækket, automatgearet og de mange kræfter taget i betragtning.

 

Lad os også dvæle lidt ved den elektroniske styrede automatgearkasse og forklare vores indledende bemærkninger: Til trods for, at den har 9 trin, valgte elektronikken på intet tidspunkt at anvende det niende trin på motorvej. Som regel valgtes 7. trin som det højeste, så det var en alternativ oplevelse. Måske, ved fart udover det tilladte i Danmark, blander 8. og 9. trin sig i kraftoverførslen,

 

Hvad resten af drivlinen angår, er motoren en fin maskine med masser af trækkraft og stor smidighed. Den er rimelig støjsvag og helt i harmoni med bilens køreegenskaber. Og vigtigt er det, at firehjulstrækket ikke er i brug ved almindelig landevejskørsel. Det sikrer en god stabilitet og er også med til at holde brændstofforbruget i ave. På grund af de fine alufælge har vi ikke prøvet bilen i rigtig råt terræn, dækmonteringen var heller ikke den rette dertil, men selvom Fiat’en henad vejen deler teknik med Jeep Renegade, er den ikke en Jeep.

 

Bunker af udstyr

Foruden 18” alu-fælgene, hækspoiler, tagrælinger, Keyles Go, 2-zone klimaanlæg, læderrat, Fiats såkaldte uConnect radio med navigation, fartpilot, el-ruder for og bag, Xenon forlygter, tågeforlygter med kurvelys, højdejusterbare forsæder, elektrisk håndbremse, parkeringssensor bag, Fiat Mood Selector (tre køreprogrammer – normal, sport, terræn) mv. var den prøvekørte bil blevet udrustet med lyspakke, læderindtræk og ikke mindst en helt unik perlemorslak.

 

Billederne lader ikke den enestående lakering (til en merpris på 25.000 kroner) komme helt til sin ret. Den skal opleves i virkeligheden. Men dermed levede Fiat 500X Cross yderligere op til overskriften: Lidt af alting. Faktisk temmelig meget, sådan alt i alt.

 

Findes ikke magen til

Virkeligheden er, at ikke kun hvad lakeringen angår, skal Fiat 500X 1,4 MAIR 170 Cross 4x4 Aut. i det hele taget opleves i virkeligheden. Bilen er nemlig et sammensurium af emotionelle indtryk med udgangspunkt i det det populære 500-design i kombination med teknik fra Jeep og egne tolkninger af, hvordan en bil skal se ud.

 

Man kan sige det på den måde, at dens lige findes ikke, og det er vel i bund og grund det, der altid har kendetegnet en Fiat 500, uanset den så har fået et X, nogle store hjul, firehjulstræk, automatgear osv. At man så iblandt undrer sig, bør vel egentlig komme bilen til fordel.

Andre Fiat prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Modelnavn:

Fiat 500X 1,4 MAIR 170 Cross Plus 4x4 Aut.

Listepris:

Kr. 376.467

Motor:

4 cyl. 1,4 l turbobenzinmotor. 170 hk. 250 Nm/ 2500 omdr./min. 9 trins DCT gear. 4X4.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

8,6 sek/ 200 km/t/ 14,9/l. 110 g/km

Længde

4,25 m

Bagagerum

350 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESC. 18” alufælge. Bi-Xenon forlygter. Tågeforlygter med kurvelys. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-ruder for og bag. 6 airbags. Nøgleløs betjening. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Fartpilot med -begrænser. 5” berøringsskærm. Bluetooth. P-sensorer bag.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt