Fiat 500X er skabt til dem, der er forelskede i en
Fiat 500, men må erkende, at virkeligheden har brug
for mere plads. Fiat 500X 1,4 MAIR 170 Cross Plus
4x4 Aut. er for dem, hvor også en unik vifte af
anvendelsesmuligheder åbner sig, når man sætter sig
ind bag rattet. Den er da også dobbelt så dyr som
den billigste 500X, men man får meget for pengene,
ikke mindst efter afgiftsreduktionen, som jo især
kommer dyrere biler (og deres købere) til gode.
Om man så HAR brug for det, man får, er en anden
sag, der afhænger den enkeltes behov og ønsker.
Firehjulstræk, 170 turbobenzin hestekræfter, forøget
frihøjde (til 18 cm), og det var så det. Nå nej, man
får også en dobbeltkoblings automatgearkasse med i
prisen, med ni trin oven i købet. Det er samme
gearkasse, som vi tidligere har prøvekørt i Jeep Cherokee og Jeep Renegade. Den fungerede rigtig godt
i Cherokee, knap så godt i Renegade og det er det
samme i en 500X. For en 500X deler undervogn med
Renegade.
Frihøjden
i "Cross" er 18 cm - 2 cm mere end i 500X.
Teknikken hænger sammen
Så hvis man fravælger automatgearet og slår sig til
tåls med, at det også koster 30 hestekræfter og det
i givet fald er dieselolie, der bruges som
drivmiddel, er man måske bedre kørende. Vi ved det
ikke med sikkerhed, for vi har ikke prøvet den, men
vi gætter på det. (Det bliver dog ikke nævneværdigt
billigere).
Firehjulstrækket i Fiat 500X hænger nemlig uløseligt
sammen med enten 170-hestes benzinmotor eller 140
hestes dieselmotor. Sagt på en anden måde: Man kan
ikke få det hele. Og det da er ofte heller ikke
nødvendigt:
Store hjul
18” alufælge er standard på den prøvekørte bil. Vi
har prøvet 500X med 17” alufælge, men uden
firehjulstræk og derfor også 2 cm nærmere kørebanen.
Sidstnævnte fælgmontering er at foretrække, men da
frihøjden var lavere, er de ikke direkte
sammenlignelige. Men igen: Vi tror på, at 17” hjul
er bedre, for det vil alt andet lige give en bedre
føling med kørebanen, hvis den er ujævn.
Og det er ikke uvæsentligt. Det ville nemlig også
være synd, at sende 500X Cross 4X4 ud i krævende
terræn med
fine stor alufælge, og da den på den anden side er
skabt med semi-terrængående køreegenskaber, der
netop skulle gøre den til den ultimative
500-variant, er 17” hjul de rette. Så 18” hjul ER
ikke nødvendige – det bliver det også billigere af.
Tilbage til den prøvekørte bil…
Nu skal denne artikel dog ikke udvikle sig til en
historie om en bil, vi har prøvekørt og en vi ikke
har prøvet. Så med fokus på den prøvekørte bil, kan
vi i hvert fald fastslå: Fiat 500X 1,4 MAIR 170
Cross 4x4 Aut. er topmodellen i 500X serien. Den har
kræfter til at nå 100 km/t på bare 8,6 sekunder –
også på våd asfalt - herligt. Firehjulstrækket sikrer den fine
accelerationsevne og den har glimrende vejgreb også
gennem hurtige kurver. Brændstoføkonomien på 14,9
km/l er egentlig OK, firehjulstrækket, automatgearet
og de mange kræfter taget i betragtning.
Lad os også dvæle lidt ved den elektroniske styrede
automatgearkasse og forklare
vores indledende
bemærkninger: Til trods for, at den har 9 trin,
valgte elektronikken på intet tidspunkt at anvende
det niende trin på motorvej. Som regel valgtes 7.
trin som det højeste, så det var en alternativ
oplevelse. Måske, ved fart udover det tilladte i
Danmark, blander 8. og 9. trin sig i
kraftoverførslen,
Hvad resten af drivlinen angår, er motoren en fin
maskine med masser af trækkraft og stor smidighed.
Den er rimelig støjsvag og helt i harmoni med bilens
køreegenskaber. Og vigtigt er det, at
firehjulstrækket ikke er i brug ved almindelig
landevejskørsel. Det sikrer en god stabilitet og er
også med til at holde brændstofforbruget i ave. På
grund af de fine alufælge har vi ikke prøvet bilen i
rigtig råt terræn, dækmonteringen var heller ikke
den rette dertil, men selvom Fiat’en henad vejen
deler teknik med Jeep Renegade, er den ikke en Jeep.
Bunker af udstyr
Foruden 18” alu-fælgene, hækspoiler, tagrælinger,
Keyles Go, 2-zone klimaanlæg, læderrat, Fiats
såkaldte uConnect radio med navigation, fartpilot,
el-ruder for og bag, Xenon forlygter, tågeforlygter
med kurvelys, højdejusterbare forsæder, elektrisk
håndbremse, parkeringssensor bag, Fiat Mood Selector
(tre køreprogrammer – normal, sport, terræn) mv. var
den prøvekørte bil blevet udrustet med lyspakke,
læderindtræk og ikke mindst en helt unik
perlemorslak.
Billederne lader ikke den enestående lakering (til
en merpris på 25.000 kroner) komme helt til sin ret.
Den skal opleves i virkeligheden. Men dermed levede
Fiat 500X Cross yderligere op til overskriften: Lidt
af alting. Faktisk temmelig meget, sådan alt i alt.
Findes ikke magen til
Virkeligheden er, at ikke kun hvad lakeringen angår,
skal Fiat 500X 1,4 MAIR 170 Cross 4x4 Aut. i det
hele taget opleves i virkeligheden. Bilen er nemlig
et sammensurium af emotionelle indtryk med
udgangspunkt i det det populære 500-design i
kombination med teknik fra Jeep og egne tolkninger
af, hvordan en bil skal se ud.
Man kan sige det på den måde, at dens lige findes
ikke, og det er vel i bund og grund det, der altid
har kendetegnet en Fiat 500, uanset den så har fået
et X, nogle store hjul, firehjulstræk, automatgear
osv. At man så iblandt undrer sig, bør vel egentlig
komme bilen til fordel.
|