Fiat 500 L Living i Motorradioen
Når Fiat 500 er blevet for lille og der måske endda
er kommet familie til, så har Fiat en løsning: Fiat
500L. Når familien er vokset yderligere, er der
kommet endnu en løsning: Fiat 500 L Living, som er
endnu større. En Xtra Large udgave af Fiat 500…
Når det så er sagt, er det ikke lige præcis en stor
bil, der er tale om. Den er små 20 cm længere end
Fiat 500L og er dermed vokset til i alt 4,34 meter.
Men når det tilføjes, at man har fundet plads til to
yderligere sæder, derude på bagperronen, bliver Fiat
500L Living ganske enkelt den korteste 7-sædede
personbil på markedet. Ikke så dårligt.
Familier med vokseværk
De to ekstra sæder følger dog ikke med i prisen på
246.990 kroner for den prøvekørte Popstar version
med 85-hestes dieselmotor. De koster 15.000 kroner
oveni, og sandt at sige er pladsen beskeden på de to
ekstra siddepladser. I praksis er det derfor netop
interessant for familier med vokseværk, fordi de to
ekstra sæder så vil være forbeholdt de allermindste.
Men det er der vel heller intet galt i.
Til gengæld er der ikke meget Fiat 500 tilbage i en
500L Living. Så et reelt alternativ til den lille
originale (i hvert fald original i nyere tid) 500 er
der vel ikke tale om. Det er egentlig også lige
meget, for 500L Living er en udmærket bil, der
sagtens kan stå på egne hjul. Og den regulære
prissænkning, der har fundet sted siden lanceringen
for få måneder siden, har gjort den til et udmærket
alternativ, hvis man har brug for mere plads.
Benzin er en mulighed
Den førnævnte pris bør heller ikke nævnes alene. For
bare 222.000 kroner får man selvsamme bil, blot med
en 105-hestes 3-cylindret benzinmotor under hjelmen.
Det er klart et prisbilligt alternativ, og med den
motor i maskinrummet, nøjes man med at betale 290
kroner pr. halvår. Med den nævnte dieselmotor,
hvormed 500L Living kan køre 23,8 km/l, skal der
betales 1400 kroner pr. halvår. Benzinbilen kører
hele 20,8 kilometer pr. liter benzin, så
forbrugstallene er ikke meget forskellige.
Det skal dog tilføjes, at til trods for den beskedne
effekt på 85 hestekræfter og medfølgende beskedne
fartpræstationer (f.eks. 0-100 km/t på 15,4
sekunder), er motoren sjov og dynamisk og i god
harmoni med det, bilen lægger op til.
Utrolig rummelig
Uanset om man køber bilen med den ene eller den
anden motor får man et usædvanlig rummeligt køretøj
ud af det. Længden taget i betragtning er et
bagagerum (uden de to ekstra sæder) på 638 liter
temmelig stort. Og det kan udvides til over 1,7
kubikmeter. En del af hemmeligheden ligger i en
forholdsvis stor højde, men det skyldes også, at de
kompakte mål er utrolig godt udnyttet.
Det får man allerede en idé om ved at sætte sig ind
på bagsæderne (midterste sæderække, hvis bilen er
7-sædet). Der er kolossalt meget plads til benene,
over skuldrene og i højden. Bagsædet er asymmetrisk
deleligt og hver del kan justeres i længderetningen
ligesom ryglænenes hældning kan justeres.
Man får altså udmærket fleksibilitet og en god
portion plads med i købet.
Gode køreegenskaber
Hvis sammenligningen går på de mindre 500 modeller,
får man en ting til: Meget bedre køreegenskaber.
Fiat 500 er, pga. sin korte akselafstand og en
undervogn, der efterhånden har nogle år på bagen,
forholdsvis stram og tilsvarende forholdsvis
ukomfortabel. Omvendt er Fiat 500L så
affjedrings-komfortabel, at det til en vis grad er
gået ud over stabiliteten.
500L Living er strammet op i forhold til 500L,
hvilket givet vis skyldes, at den skal være i stand
til at køre med større vægt uden at blive helt
umulig omkring hjørnerne og i stiv sidevind.
Resultatet er blevet, at den uden læs kører rigtig
godt – i hvert fald som vi nordeuropæere som regel
ønsker en bil: Sporsikker, stabil og med god føling
med underlaget.
Godt udstyr
Med i prisen følger også et udmærket udstyr:
Aircondition, el-sidespejle med varme, fjernbetjent
centrallåsesystem og fartpilot med –begrænser samt
muligheden for at forøge servo-virkningen i
styretøjet ved bykørsel, så det er lettere at dreje
bilen omkring de snævre sving.
Mærkeligt nok er sædevarme ikke standard
(italienere…) men fortvivl ikke: Det kan tilkøbes
for blot 3000 kroner. P-sensor koster 4000 kroner og
det er værd at investere i, for selvom Fiat 500L
Living fortsat er en kompaktbil, er der efterhånden
blevet lidt langt ned til bagenden af bilen og
udsynet er ikke det bedste. |