Om den er en Fiat 500L Easy, som den vist i bund og
grund var, eller en Popstar har ikke den store
betydning. Iblandt skifter modelbetegnelserne
hurtigere end bilerne kan nå at blive testet. Men
forskellen er næsten ens, bedyrer den danske
importør. Og vi tager ham på ordet.
Et faktum er det i hvert fald, at det er den store
lille Fiat 500, vi satte fokus på. Ikke mindst
udrustet med en 85-hestes dieselmotor. Dén er
fortsat på markedet, men den havde vi så heller ikke
prøvet, da vi første gang sad bag rattet i 500L
sidste sommer (læs
den første test af Fiat 500L hér >>>), for
dengang var den ikke introduceret endnu.
Karakteristikken holder vand
Der er gået en rum tid inden vi havde anledning til
at afprøve Fiat 500L på danske landeveje. Men heller
ikke dét gør så meget, for karakteristikken i Torino
og omegn står stadig til troende. Kun er vi nok
blevet en smule mere moderate med hensyn til
familieforholdet. Naturligvis er Fiat 500L skabt som
en velvoksen version af Fiat 500. Men ligheden
forekommer mindre umiddelbar end da vi første gang
kastede vore øjne på den.
Det er nok meget godt. For i bund og grund kan det
godt være, at Fiat 500L er tiltænkt dem, som
pludselig og måske af meget påtrængende familiære
grunde har fået behov for mere plads end en Fiat 500
tilbyder. Men virkeligheden er, at den ligeså godt
kan udfylde rollen for enhver anden, der har lagt ud
med en lille bil af vilkårligt mærke og indset, at
behovet rakte til mere end blot hurtig transport i
tørvejr. Og dem er der stadig flere af i et land,
hvor bilsalget er nået skyerne, fordi afgifterne har
favoriseret de helt små biler med begrænset
anvendelighed – og der derfor er blevet købt
minibiler som aldrig før.
Kampagnepriser
Problemet er blot, at springet fra den billigste
mini til en rummelig en af slagsen er stort. Derfor
er der priskrig på kniven for tiden og derfor har
Fiat reduceret listeprisen på den prøvekørte version
– uanset den nu måtte have den ene eller den anden
udstyrsbetegnelse – til blot 235.000 kroner. Og den
billigste kampagnevariant er prissat til 210.000
kroner.
Det er priser, der er til at have med at gøre. Og de
vil givet vis kunne appellere til mange andre end
tidligere Fiat 500 ejere. Fiat 500L forener nemlig
forbavsende stor rummelighed og stor anvendelighed
med typiske by-egenskaber, som en længde på blot
4,14 meter.
Landevejskørsel
Vi betragter imidlertid ikke Fiat 500 L som en
regulær bybil. Faktisk er den en udmærket og
komfortabel landevejsbil. Dens affjedring er
tilgivende, den er bedre til at håndtere
ujævnhederne med dieselmotoren i maskinrummet end
benzinudgaven, men det skal da tilføjes, at
dækmonteringen på den prøvekørte bil ikke var ideel.
Det kan snyde lidt, ikke mindst hvad kørepræcisionen
angår. Hér må vi læne os op af indtrykket fra
Italien.
Motoren er en brummer. Den er ikke meget
flatterende, men bliver man på landevejen, er den
særdeles økonomisk og falder til ro, når hastigheden
er stabil. Officielt kører Fiat 500L med den 1,3
liter store turbodiesel 27 kilometer på en liter
dieselolie på landevejen – vi kørte endnu længere.
Det er den omvendte verden i forhold til, hvad der
typisk kommunikeres ud – men indrømmet: speederfoden
skal være rolig og det er bedre at holde sig under
de 80 km/t end over – men det egner bilen sig i bund
og grund også bedre til. Holder man dansk (og
italiensk) motorvejsfart, stiger forbruget og man er
lynhurtigt under de 20 km/l. Kører man lidt af
hvert, er det officielle tal 23,8 km/l. Det er
heller ikke svært at nå iflg. den indbyggede måler –
og den sætte vi så vores lid til, Fiat.
God i dagligdagen
Motorkræfterne leveres meget lineært, der er ikke så
meget spræl (nej: der er overhovedet ikke noget
spræl) i maskinen, men den er tilstrækkelig ved
bykørsel og landevejscruise. 0-100 km/t tager 14,9
sekunder – og det er vel at mærke uden at hele
familien er med ude at køre.
I dagligdagen oplever man foruden den gode plads
også de mange variationsmuligheder. Om man har brug
for dem alle er meget individuelt. Men plads er lig
med frihed og med over 400 liter bagageplads, der
kan mere end tredobles, når sæderne og bagagerummet
flekses, er vi sikre på, at familier med vokseværk
har ro på bilfronten en rum tid.
Og vi er stadig dybt imponerede over, at der rundt
omkring findes ikke færre end 22 fralægningsrum.
Hvordan skal man dog huske, hvor det lige var at man
lagde tingene fra sig…
En sidste ting: En bil med så lyst indtræk som i den
prøvekørte version er ingen god idé. Ikke hvis der
skal børn med i køretøjet. Indtrækket ser frækt ud,
ligesom resten af kabinen, men det bliver alt for
hurtigt nusset.
|