Fiat 500L Trekking i Motorradioen
Fiat 500L er den store Fiat 500 for dem, for hvem
den lille er blevet for lille. I Trekking udgaven
kan den desuden komme frem, hvor den almindelige
giver op.
Når den tildeles Trekking navnet stiger højden med
1,4 cm til 1,68 meter. Det lyder ikke af meget, men
da også et særligt off-road tractionsystem er
inkluderet i merprisen på 15.000 kroner, er man
faktisk i stand til at komme frem med den rummelige
og kompakte familiebil, hvor normalversionen giver
op.
Unik teknik
Teknologien gør den ikke til en off-roader, men hvis
man kunne finde på at bevæge sig væk fra den plane
asfalt, er det herligt at slippe for at skulle
udføre diverse hundekunster for at opnå en
tilsvarende effekt. I praksis kan det slet ikke lade
sig gøre, fordi traction-systemet med stor præcision
leder motorkræfterne til de to trækkende forhjul i
præcis den mængde, som er nødvendig for at sikre
maksimalt vejgreb. Det kan man som fører ikke
kopiere.
Vi har prøvet systemet steder, hvor almindelige
biler ville give op, bl.a. i et opkørt mudderhul.
Det virker fortræffeligt, og den forøgede frihøjde
på 13 mm betyder, at man iblandt lige kan slippe
henover ujævnhederne, hvor andre biler ville komme
til korte. M&S Dæk (mud and snow) er også standard.
Det understreger det helt centrale: Øget
fremkommelighed opnås ofte med firehjulstræk, men
frihøjde og ikke mindst nogle til formålet gode dæk,
har ligeså stor betydning.
Systemet virker i øvrigt op til 30 km/t, men hvem
ønsker også at køre i terræn med hastigheder over?
Mere med i prisen
Basalt set er en 500L trekking en 500L. Sådan en
har vi tidligere prøvet i flere tempi og alle de
funktionelle egenskaber er fortsat gyldige (læs
vores prøvekørsel af Fiat 500 L Popstar hér >>>).
Men det er klart, at de 342.000 kroner, man skal
betale for Trekking udgaven inkluderer andet end et
traction-system, en forøget frihøjde og lidt bedre
hjul – som vi jo har afsløret står i beskedne 15.000
kroner (og det ER virkelig en beskeden merpris).
Udstyrslisten er lang og tæller bl.a. 17” alufælge,
el-justerbare sideruder både for og bag,
længdejustering af hvert enkelt splitbagsæde, fuldt
integreret såkaldt Uconnect berørings-radio med
medieplayer, multijusterbart læderrat, fartpilot med
begrænser, tågeforlygter med kurvefunktion, mørkt
tonede ruder bag og et flexbagagerum med justerbar
bagagerumsbund samt "off-road" paneler for og bag.
Yderligere var den prøvekørte bil som ekstraudstyr
bl.a. udrustet med 2-zone klimaanlæg til 8000 kroner
og City Brake Control til bare 3000 kroner.
Sædevarme manglede imidlertid – det var lidt
tarveligt, til den pris.
Trækvillig 1,6’er
Udover testen i mudderhullet er der ikke nævneværdig
forskel på bilens køreegenskaber på plan asfalt,
sammenlignet med en almindelig 500 L. Motoren var en
trækvillig 1,6 liters turbodiesel, som præsterer op
til 105 hestekræfter men vigtigere: 320 Nm allerede
ved 1750 omdr./min.
Fartpræstationerne er så som så, men en 500L
Trekking er heller ikke beregnet til race. Til
gengæld går den over 21 km/l og det er en udmærket
brændstoføkonomi, bilens størrelse taget i
betragtning. |