Vi har tidligere prøvet et par varianter af Fiat 500
(Læs
om Fiat 500 1,2 Lounge hér>>> og
Fiat 500 1,4 Sport hér>>>) men kunne ikke dy os
for, at kaste os over den lille nuttede
retro-italiener en gang til, da den nu også kunne
fås med dieselmotor. Det var ret godt, for
indtrykket blev endnu bedre.
Vi skal ikke gentage alt det, vi har skrevet i de
andre tests, blot konstatere, at dieselmotoren er en
mellemting mellem de to benzinvarianter. Den mindste
benzin’er yder 69 hk, den store yder 100 hk og
dieselen slipper af med 75 hestekræfter, når man
presser speederen i bund og kommer helt op i
omdrejninger.
23,8 km/l
Hvad forbrug angår, er den imidlertid ikke en
mellemting, for officielt kan man køre ikke mindre
end 23,8 kilometer på en liter dieselolie. I praksis
her ved vintertide nok snarere omkring de 20. Men
det er også rigtig langt og da dieseludgaven
prismæssigt ligger imellem de to benzin-varianter,
bliver man altså ikke økonomisk straffet ved at køre
diesel – snarere tværtimod.
En del af hemmeligheden bag den lille supermaskine
er Fiats avancerede multijet system, som sprøjter
dieselolien ind i motorens forbrændingskamre i flere
tempi i stedet for blot en enkelt gang. Styringen
foretages elektronisk og følger kørselsforhold,
temperaturer, luftfugtighed og alle de andre
parametre, der er med til at optimere en
forbrænding. Resultatet er ikke bare en supergod
brændstoføkonomi, som også holdes på et højt niveau,
selvom man ikke kører udpræget økokørsel. Man får
også en stilfærdig motorgang ud af det og det
harmonerer perfekt med den lille søde bil.
Højere kørselskomfort
Og så oplevede vi 500 dieselens køreegenskaber som
mindre bestemte end tilfældet f.eks. er for 1,2
benzinudgaven. Den fandt vi en anelse for stram, sat
i forhold til motoreffekt
|