Den er sød, den er nuttet og havde den været
amerikansk, var den rigtig ”cute”. Men den er ikke
amerikansk, den er italiensk og når det handler om
bil design, er der ingen, der kan hamle op med
italienerne.
Fiat 500 anno 2008 er en ægte retro-bil. En tro kopi
af 1960’ernes populære mikrobil – i hvert fald, så
man skal tænke efter for at huske forskel. Det er
det geniale ved Fiat 500. Til trods for, at bilen er
skabt ud fra moderne krav om funktion og sikkerhed,
er den tro mod sit ophav. Så tro, som kun en
italiensk designer kan skabe den. Den er uden
sammenligning den mest vellykkede ”retro” til dato.
Men den er da også den senest tilkomne.
Forårsbil
I
Danmark er den meget sent tilkommen, for den kunne
ses i gadebilledet i ”Roma” allerede sidste sommer.
Men en retrobil har begrænset levetid, så
italienerne har ikke overgearet deres
produktionsapparat, blot for at tilgodese et
eksploderende selvskabt modelune. Derfor er Fiat 500
først lanceret i Danmark i marts. Fint nok, for
sådan en bil køber man om foråret, hvor alting
springer ud og sommeren indstiller humøret på
optimisme.
Ikke, at det i sig selv er nødvendigt med Fiat 500.
OK dens moderne konkurrenter, dvs. småbiler i
kategorien under 150.000 kroner som basis, er mere
funktionelt designede, de er også mere tidsrigtige –
men ikke nær så nuttede. Og de vækker bestemt ikke
opsigt som Fiat 500.
Kunststykket er netop, at Fiat har fastholdt
udstrålingen fra dengang. Helt igennem, på alle
leder og kanter. Men i teknisk forstand er bilen
helt forskellig fra ophavet.
Frontmotor
Motoren er flyttet om foran, de små hjul erstattet
af brede ”sutter”, plastic inventaret erstatter det
oprindelige lakerede metal. Men stilen er fastholdt.
Godt nok – men i forhold til de moderne konkurrenter
da…
Fiat 500 købes på grund af dens udtryk. Det kan oven
i købet individualiseres gennem stafferinger,
skørter og forkromede detaljer helt ned til
startnøgler i ni forskellige designs. I farver, der
matcher bilen – eller ejerindens sko, der i sagens
natur må stamme fra Italien.
Som Ferrari så Fiat
Som holdningsudtryk er Fiat 500 genial. Som
brugsgenstand knap så overbevisende, men det gælder
vel også en Ferrari.
Bagagerummet er lille og den skrånende bagklap gør
det bestemt ikke større. Indstigningen til bagsædet
er ikke nem og ligetil (og Fiat 500 fås ikke med
egen indgang til bagsædet). Sikkerhedsselerne ved
forsæderne skal man være akrobat for at få greb om.
De runde designtro nakkestøtter er vi ikke
begejstrede for. Rattet sidder ikke
|