- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større.


Biltest: Fiat 500 S 0,9 Twin Air Turbo 105 hk

Levende og sjov 500-variant


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden Fiat lancerede den moderne retro-variant over den originale Fiat 500 i 2007, er den kommet i mange forskellige varianter. Senest også i en udgave med 105 turbo-benzinheste. Det særlige er imidlertid, at turbomotoren blot er på 900 ccm – og den har kun 2 cylindre.

 

Det er ikke nyt med 2-cylindrede motorer hos Fiat. Det har man arbejdet med i et par år og formålet er naturligvis, at spare brændstof. Men der kommer en anden positiv ting ud af det også: en 2-cylindret motor er lettere end hvis den havde fire, det ændrer lidt på vægtfordelingen i bilen, balancen skubbes lidt bagover og dermed bliver bilen sjovere at køre i.

 

Fornyet køreglæde

I det hele taget er det med køreglæden blevet fornyet i Fiat 500 med bogstavtilføjelsen ”S”. Fiat 500 undervognen er nemlig forholdsvis fast, affjedringen er spændstig, måske til tider mere spændstig end godt er, og det trækker nedad, når man blot skal have en lille nuttet bil at tøffe rundt med i bytrafikken.

 

Men når man nu har 105 turbo-heste, kan nå 100 km/t på 10 sekunder og samtidig har en bedre balance i køretøjet, som gør den sjovere at komme omkring hjørnerne med, får den spændstige undervogn ny berettigelse. Nu passer tingene ligesom sammen.

 

Kik i bilens hjerte

Maskineriet har den karakteristiske  pludrende lyd, men den bliver mindre iørefaldende, når man trykker højrefoden i bund – noget man i øvrigt visuelt kan følge, hvis man har tid til det, på instrumentet over ratstammen: Hér kan man se det aktuelle turbotryk og det er ligesom at få lov til at kikke ind i hjertet på bilen og se, hvordan det slår.


 


Fiat 500 S er absolut en god fornyelse, et godt alternativ. Helt billig er den dog ikke, hvis man tænker på at den billigste 500 kan købes for 120.000 kroner. 190.000 kroner – som i den prøvekørte version var udbygget med forskelligt ekstraudstyr for 28.000 kroner (bl.a. klimaanlæg i stedet for aircondition, Xenonforlygter, bedre lydanlæg, sorte 16” ”S-fælge” og metallak). Men hvis det ikke er plads, man går efter, får man egentlig ret meget for pengene, ekstraudstyret er også moderat prissat – skæg og ballade og en form for maskulin tiltrækningskraft, hvad Fiat 500 i basisudgave sandt at sige ikke har meget af.

 

S-udstyret

S-udstyret inkluderer et sportskit med sideskørter, hækspoiler og defusere, læderrat, sportssæder, 7” skærm med mulighed for eksempelvis også at måle G-trykket, mørke ruder bagtil, som giver et frækt look, el-ruder, sidespejle med varme og meget mere. Vi kunne stadig godt tænke os, at rattet ville kunne justeres i længderetningen, men det kan de normalt ikke på småbilerne, og Fiat 500 er en lille bil, selvom prisen på S-modellen ikke er minimal. Sædevarme ville også være herligt her i vinterkulden.

 

En del af den pæne pris tjener man ind på benzinøkonomien – det er som nævnt et af plusserne ved en 2-cylindret motor. Man kan køre 23,8 km/l påstås det. Det kræver imidlertid, at man kører økonomisk og lader være med at bruge sportsindstillingen – for sådan en har Fiat 500 S nemlig også. Der er bare det ved det, at det gør man ikke. Kører man en 500 S, nusser man ikke afsted og det koster penge. Men indrømmet: Benzinforbruget er lavere end for en typisk 4-cylindret bil på samme størrelse med samme fartpotentiale.


Andre Fiat prøvekørsler - find dem hér >>>


Fiat 500 S test i Motorradioen >>>

Radioindslag vil kunne genhøres på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Derefter slettes de.


 


Modelnavn:

Fiat 500 0,9 TwinAir Turbo 105 hk

Listepris:

Kr. 189.900

Motor:

2 cyl. 0,9 l turbobenzinmotor. 95 hk. 145 Nm/2000 omdr./min. 

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

10,0 sek/188 km/t/ 23,8/l. 99 g/km

Længde

3,55 m

Bagagerum

185 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. 15” alufælge. Sportskit. Tågeforlygter. 7 airbags. Aircondition. 4 justerbare nakkestøtter. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder. Deleligt bagsæde.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt