Siden Fiat lancerede den moderne retro-variant over
den originale Fiat 500 i 2007, er den kommet i mange
forskellige varianter. Senest også i en udgave med
105 turbo-benzinheste. Det særlige er imidlertid, at
turbomotoren blot er på 900 ccm – og den har kun 2
cylindre.
Det er ikke nyt med 2-cylindrede motorer hos Fiat.
Det har man arbejdet med i et par år og formålet er
naturligvis, at spare brændstof. Men der kommer en
anden positiv ting ud af det også: en 2-cylindret
motor er lettere end hvis den havde fire, det ændrer
lidt på vægtfordelingen i bilen, balancen skubbes
lidt bagover og dermed bliver bilen sjovere at køre
i.
Fornyet køreglæde
I det hele taget er det med køreglæden blevet
fornyet i Fiat 500 med bogstavtilføjelsen ”S”. Fiat
500 undervognen er nemlig forholdsvis fast,
affjedringen er spændstig, måske til tider mere
spændstig end godt er, og det trækker nedad, når man
blot skal have en lille nuttet bil at tøffe rundt
med i bytrafikken.
Men når man nu har 105 turbo-heste, kan nå 100 km/t
på 10 sekunder og samtidig har en bedre balance i
køretøjet, som gør den sjovere at komme omkring
hjørnerne med, får den spændstige undervogn ny
berettigelse. Nu passer tingene ligesom sammen.
Kik i bilens hjerte
Maskineriet har den karakteristiske pludrende lyd,
men den bliver mindre iørefaldende, når man trykker
højrefoden i bund – noget man i øvrigt visuelt kan
følge, hvis man har tid til det, på instrumentet
over ratstammen: Hér kan man se det aktuelle
turbotryk og det er ligesom at få lov til at kikke
ind i hjertet på bilen og se, hvordan det slår.
Fiat 500 S er absolut en god fornyelse, et godt
alternativ. Helt billig er den dog ikke, hvis man
tænker på at den billigste 500 kan købes for 120.000
kroner. 190.000 kroner – som i den prøvekørte
version var udbygget med forskelligt ekstraudstyr
for 28.000 kroner (bl.a. klimaanlæg i stedet for
aircondition, Xenonforlygter, bedre lydanlæg, sorte
16” ”S-fælge” og metallak). Men hvis det ikke er
plads, man går efter, får man egentlig ret meget for
pengene, ekstraudstyret er også moderat prissat –
skæg og ballade og en form for maskulin
tiltrækningskraft, hvad Fiat 500 i basisudgave sandt
at sige ikke har meget af.
S-udstyret
S-udstyret inkluderer et sportskit med sideskørter,
hækspoiler
og defusere, læderrat, sportssæder, 7” skærm med
mulighed for eksempelvis også at måle G-trykket,
mørke ruder bagtil, som giver et frækt look,
el-ruder, sidespejle med varme og meget mere. Vi
kunne stadig godt tænke os, at rattet ville kunne
justeres i længderetningen, men det kan de normalt
ikke på småbilerne, og Fiat 500 er en lille bil,
selvom prisen på S-modellen ikke er minimal.
Sædevarme ville også være herligt her i
vinterkulden.
En del af den pæne pris tjener man ind på
benzinøkonomien – det er som nævnt et af plusserne
ved en 2-cylindret motor. Man kan køre 23,8 km/l
påstås det. Det kræver imidlertid, at man kører
økonomisk og lader være med at bruge
sportsindstillingen – for sådan en har Fiat 500 S
nemlig også. Der er bare det ved det, at det gør man
ikke. Kører man en 500 S, nusser man ikke afsted og
det koster penge. Men indrømmet: Benzinforbruget er
lavere end for en typisk 4-cylindret bil på samme
størrelse med samme fartpotentiale.
|