Der er næppe nogen tvivl om, at Fiat er presset,
især i Danmark, af diverse prisbillige alternativer
til den nuttede lille Fiat 500. Nu kan man
imidlertid erhverve en Fiat 500 for bare 140.000
kroner, oven i købet et eksemplar, som kører
temmelig langt på literen og med en vis
fremtidssikring indbygget. Og charmen er den samme
som hidtil. Det bringer den tilbage i kampen om
kunderne. Bilen hedder Fiat 500 0,9 65 TwinAir.
Med basis-udstyret ”POP” rammer man den laveste pris
og den version er dermed den billigste Fiat 500. Vi
havde så fornøjelsen, at prøve den med det såkaldte
”Lounge” udstyr, som forøger listeprisen til 160.000
kroner. Det inkluderer automatisk aircondition,
el-sidespejle med varme, læderrat, 15” alufælge og
et stort glastag – penge, som er givet godt ud. Men
er prisen den afgørende købsfaktor, kan også
POP-udgaven gøre det.
Fremtidsteknik
Fremtidssikringen ligger ikke så meget i det
konkrete køretøj, men i den teknologi, Fiat har lagt
under motorhjelmen. Fabrikken brød den
konventionelle tankegang, da man skabte den lille
to-cylindrede ”TwinAir” motor, som med turbolader
præsterer 85 hestekræfter og en fremragende
benzinøkonomi – den kan køre 25 km/l i den seneste
udgave.
En turbolader koster penge, den er en fordyrende
faktor og sandt at sige kan det være lidt svært, at
opnå de gode forbrugstal, fordi man har et
incitament til at bruge effekten – og det koster
benzin.
2 cylindre
Imidlertid tror Fiat fuldt og fast på 2-cylinder
teknologien til mindre biler. Færre bevægelige dele
gør næsten pr. definition motoren billigere, mindre
friktion i motoren gør den mere effektiv – og hvis
man så afskaffer den fordyrende turbolader… Og det
er præcis hvad man har gjort i den nye modelvariant.
I den nye lille 2-cylindrede benzinmotor skal
cylindrene selv sørge for at trække vejret, helt
uden den roterende eksterne turboassistance.
Resultatet er naturligt nok færre hestekræfter, en
smule forøget benzinforbrug (23,8 km/l), men
samtidig et forbrug, der i praksis ikke vil være
nævneværdigt forskelligt fra turbo-varianten.
Boost for alle
Hvis Fiats filosofi omkring de 2 cylindre holder
stik – og hvorfor skulle den ikke det, fabrikken er
som bekendt ”verdensmester i småbiler” – medvirker
man som køber til at booste en teknologi, der er
skånsom mod miljøet. Det boost har også Fiat brug
for – den hidtidige 1,2 liters 4-cylindrede sag fra
engang i 80’erne kan der næppe presses meget mere
miljø-optimering ud af. Den skal på pension og
TwinAir’en er parat til at tage over.
Klik på
billedet og se det større
Motoren opleves som i de tidligere TwinAir
varianter, vi har prøvet (læs
f.eks. test af Fiat 500 TwinAir med turbolader hér
>>>). Men selvfølgelig mangler der i
sammenligningen effekt. Kører man bilen stille og
roligt (det er man i øvrigt nødt til, for det tager
over 14 sekunder at nå 100 km/t), og nøjes med at
nyde charmen ved en Fiat 500, er det intet problem.
Den pludrende motorlyd er sød og fælles for de to
biler og sandt at sige passer effekten og
fartpræstationerne udmærket til bilen.
Den faste undervogn
Det sidste skyldes ikke mindst, at køreegenskaberne
så småt er ved at være overhalet indenom af
konkurrenterne. Fiat 500’s faste undervogn er
nødvendig for at sikre den fornødne stabilitet, men
andre har skabt mere komfortable affjedringer, uden
at det er gået ud over retningsstabilitet og
kurveegenskaber. Det er på tide, at Fiat tager hånd
om den del – og man kan jo udmærket bevare det
nuttede, næsten tidløse look, som fortsat appellerer
til rigtig mange bilkøbere.
15”
alufælgene på Lounge varianten ser godt ud, men
passer ikke helt til køreoplevelsen. De medvirker
til at gøre affjedringen endnu mere fast – men
forbedrer også styrepræcisionen og stabiliteten ved
høj fart.
Sol i øjnene
Glastaget er en stor gevinst, fordi det psykologisk
gør bilen større, når man sidder i den. Indvendigt
kan man lukke af for lyset ved at trække en slags
jalousi-persienne for. Den lukke imidlertid ikke
rigtigt af for lyset og er solen skarp, skinner den
lige igennem og rammer meget let ind i øjnene på
passagererne, hele bilen rundt. Et tæt gardin ville
være løsningen.
Klik på
billederne og se dem større
|