Hvis man vil vække opsigt i trafikken, kan man
f.eks. investere et par millioner i en smart
sportsvogn. Men man kan også bruge en halv million
på en Dodge Nitro. Effekten er ens – men der er mere
anerkendelse og nysgerrighed i blikkene, når det
gælder Nitro’en og ikke en smule misundelse. Sagt i
Jantelovens hjemland.
Dodge Nitro vækker behørig opsigt på grund af dens
udseende men også fordi der ikke findes mange af dem
i Danmark. Dodge er en del af Chrysler koncernen og
fabrikken har intet gjort for, at man ikke skulle få
øje på Nitro. Den er Dodge’s første mellem-størrelse
SUV (og havde verdenspremiere i Chicago for under to
år siden). Alligevel ligner den forfra en af de
store amerikanske trucks. Bagtil har den udprægede
Chrysler retro-træk fra 50’erne (som også ses i de
moderne Chrysler modeller) og i profil minder den
lidt om… Land Rover Discovery.
Regulær SUV
Ikke, at den bare tilnærmelsesvis har terræn
egenskaber, der svarer til Discovery’en. Dodge Nitro
er en regulær SUV, og den snyder ikke. Den lever
stort set op til det, man forventer af den ved at se
på den. Og det er nu egentlig en ret god egenskab.
Den er en buldrebasse. Under den store motorhjelm,
klemt inde mellem de bastante forskærme, ligger en
2,8 liters række 4’er. Dvs. en 4-cylindret
turbo-dieselmotor, der på mirakuløs vis er kommet
til at lyde som en V6 benziner. Måske ikke helt, men
den nærmer sig. Den lyder i hvert fald ikke som en
typisk europæisk dieselmotor har for vane.
Ret kompakt
Så den ikke bare ser godt ud, den lyder også godt og
det er en vigtig del af dens US-herkomst. Selvom den
ser stor ud, måler den blot 4,6 meter i længden, så
den er absolut til at have med at gøre på de danske
veje – og i de danske byer. Eneste problem er
udsynet bagud pga. de små vinduer, der oven i købet
i det prøvekørte eksemplar var kraftigt sort tonede.
Nitro koster under en halv million i
standard-udførsel på hvide nummerplader og
med 2-hjuls træk. Den prøvekørte variant havde også
firehjulstræk, når man drejede på en knap i
midterkonsollen plus SXT udstyr, automatgearkasse og
yderligere en stribe udstyr, så totalprisen løb op i
750.000 kroner. Udstyret fik den jo ikke lige præcis
til at se mindre anmassende ud: Bl.a. store 20
tommer alufælge og lavprofildæk. Noget som også
havde en vis indflydelse på køreegenskaberne.
Kører godt
Dodge Nitro kører nemlig overraskende godt på
almindelig plan asfalt og hjulene gjorde deres til
at gøre køreoplevelsen endnu bedre. Fast og samtidig
komfortabel. Vil man hurtigt omkring hjørnerne, hvad
det høje tyngdepunkt (som i virkeligheden ikke er så
højt endda) ikke umiddelbart lægger op til, går det
forbavsende godt. Især hvis man benytter
firehjultrækket til at hindre baghjulsudskridning!
Det er sjældent, at firehjulstræk på en SUV direkte
har en sådan direkte indflydelse, men det skyldes
formentlig, at fordelingen af kræfterne er permanent
og altså ikke styres af elektronikken. Det fungerer
rigtig godt.
I
terræn’et har Nitro fordel af forholdsvis stor
frihøjde og firehjulstræk, men bestemt ikke af
lavprofil asfalt dæk. Der skal dog reelle
terrænmæssige udfordringer til, før Nitro giver op.
På grusveje, ujævnt underlag og i moderat mudder
klarer den sig – og under alle omstændigheder langt
bedre end ”den opsigtsvækkende sportsvogn” ville
gøre det!
|