| 
							 
							
							Hvis man vil vække opsigt i trafikken, kan man 
							f.eks. investere et par millioner i en smart 
							sportsvogn. Men man kan også bruge en halv million 
							på en Dodge Nitro. Effekten er ens – men der er mere 
							anerkendelse og nysgerrighed i blikkene, når det 
							gælder Nitro’en og ikke en smule misundelse. Sagt i 
							Jantelovens hjemland. 
							
							  
							
							
							Dodge Nitro vækker behørig opsigt på grund af dens 
							udseende men også fordi der ikke findes mange af dem 
							i Danmark. Dodge er en del af Chrysler koncernen og 
							fabrikken har intet gjort for, at man ikke skulle få 
							øje på Nitro. Den er Dodge’s første mellem-størrelse 
							SUV (og havde verdenspremiere i Chicago for under to 
							år siden). Alligevel ligner den forfra en af de 
							store amerikanske trucks. Bagtil har den udprægede 
							Chrysler retro-træk fra 50’erne (som også ses i de 
							moderne Chrysler modeller) og i profil minder den 
							lidt om… Land Rover Discovery. 
							
							  
							
							
							
							Regulær SUV 
							
							
							Ikke, at den bare tilnærmelsesvis har terræn 
							egenskaber, der svarer til Discovery’en. Dodge Nitro 
							er en regulær SUV, og den snyder ikke. Den lever 
							stort set op til det, man forventer af den ved at se 
							på den. Og det er nu egentlig en ret god egenskab. 
							
							  
							
							
							Den er en buldrebasse. Under den store motorhjelm, 
							klemt inde mellem de bastante forskærme, ligger en 
							2,8 liters række 4’er. Dvs. en 4-cylindret 
							turbo-dieselmotor, der på mirakuløs vis er kommet 
							til at lyde som en V6 benziner. Måske ikke helt, men 
							den nærmer sig. Den lyder i hvert fald ikke som en 
							typisk europæisk dieselmotor har for vane. 
							 
							
							  
							 
							
							
							
							Ret kompakt 
							
							
							Så den ikke bare ser godt ud, den lyder også godt og 
							det er en vigtig del af dens US-herkomst. Selvom den 
							ser stor ud, måler den blot 4,6 meter i længden, så 
							den er absolut til at have med at gøre på de danske 
							veje – og i de danske byer. Eneste problem er 
							udsynet bagud pga. de små vinduer, der oven i købet 
							i det prøvekørte eksemplar var kraftigt sort tonede. 
							
							  
							
							
							Nitro koster under en halv million i 
							standard-udførsel på hvide nummerplader og 
							med 2-hjuls træk. Den prøvekørte variant havde også 
							firehjulstræk, når man drejede på en knap i 
							midterkonsollen plus SXT udstyr, automatgearkasse og 
							yderligere en stribe udstyr, så totalprisen løb op i 
							750.000 kroner. Udstyret fik den jo ikke lige præcis 
							til at se mindre anmassende ud: Bl.a. store 20 
							tommer alufælge og lavprofildæk. Noget som også 
							havde en vis indflydelse på køreegenskaberne. 
							
							  
							
							
							
							Kører godt 
							
							
							Dodge Nitro kører nemlig overraskende godt på 
							almindelig plan asfalt og hjulene gjorde deres til 
							at gøre køreoplevelsen endnu bedre. Fast og samtidig 
							komfortabel. Vil man hurtigt omkring hjørnerne, hvad 
							det høje tyngdepunkt (som i virkeligheden ikke er så 
							højt endda) ikke umiddelbart lægger op til, går det 
							forbavsende godt. Især hvis man benytter 
							firehjultrækket til at hindre baghjulsudskridning! 
							Det er sjældent, at firehjulstræk på en SUV direkte 
							har en sådan direkte indflydelse, men det skyldes 
							formentlig, at fordelingen af kræfterne er permanent 
							og altså ikke styres af elektronikken. Det fungerer 
							rigtig godt. 
							 
							
							
							%20Vivi%20Siiger.dk%20_4866w.jpg)  
							 
							
							  
							I 
							terræn’et har Nitro fordel af forholdsvis stor 
							frihøjde og firehjulstræk, men bestemt ikke af 
							lavprofil asfalt dæk. Der skal dog reelle 
							terrænmæssige udfordringer til, før Nitro giver op. 
							På grusveje, ujævnt underlag og i moderat mudder 
							klarer den sig – og under alle omstændigheder langt 
							bedre end ”den opsigtsvækkende sportsvogn” ville 
							gøre det! 
							   
							
							
							%20Vivi%20Siiger.dk%20_4875w.jpg)  
							  
							
							%20Vivi%20Siiger.dk%20+6558w.jpg)   |