Journey betyder rejse. En Dodge med det navn skaber
store forventninger, for moderne bilture handler
ikke kun om funktion, men også om muligheder,
komfort og køreglæde. Så vi tog af sted på ”a long
Journey”.
Udgaven, vi langturs testede, var Journey med
2-liters CRD motor. Et maskineri bygget af
Volkswagen, som er ret gode til det der med
dieselmaskiner. 140 heste under motorhjelmen og et
moment, der trækker godt på forhjulene.
Asfalt æder
En Dodge Journey er måske godt nok en SUV at se til.
Den kantede form fører tankerne hen på
firehjulstræk. Men Journey æder asfalt, ikke grus,
firehjulstræk er ikke en option og dermed er bilen
nærmest en kæmpe stationcar! Den er en krydsning,
men en krydsning mellem amerikanske krav til masser
af plads og europæiske krav til driftsøkonomi og
kørefærdigheder. Det hele går op i en højere enhed
med fokus på den store børnefamilie, der vil havde
det ekstra godt, når de er på langfart.
Prisen er unik. 350.000 for den billigste version
med 170-hestes 2,4-liters benzinmotor og 400.000
kroner for den prøvekørte variant med diesel. Trods
størrelsen på 4,89 meter og halvanden kubikmeter bag
forsæderne, klarer Journey langturen med et forbrug
meget nær det officielle tal på 14,3 km/l. I praksis
kører Dodge Journey lidt kortere. Med meget
forsigtig speederfod kan man dog få den til at køre
15 km/l.
Ultra amerikansk
Designet gør Dodge Journey usædvanlig i
trafikbilledet. Den er ultra amerikansk og vækker
opmærksomhed. Designet har skabt mulighed for at
montere store 17” alufælge med moderat dækhøjde på
65 procent. Det underbygger komfortable
køreegenskaber og en undervogn, hvis force ikke
mindst ligger i multilink bagakslen. Den gør
køreoplevelsen til et vigtigt købsargument.
Motorvejskørsel er OK, men det er ude i landskabet
Dodgen boltrer sig som en fisk i vandet.
Motorpræstationerne er ikke overvældende – men det
er heller ikke nødvendigt i en US-cruiser.
Hastighedsgrænserne lægger alligevel deres
begrænsninger på udfoldelserne, så hvorfor ikke nyde
turen, frem for at ræse igennem.
Passagerer i fokus
Det er der ingen tvivl om, at alle passagerer vil.
Journey er ikke skabt omkring føreren alene. Hele
passagerafsnittet er gennemtænkt og variabelt. Der
er ikke noget, Dodge Journey kan, som ikke mange
konkurrenter kan. Journey’en er bare lidt nemmere at
gå til.
Det bageste af de tre sæder lægges ned ved at hive i
to stropper – én for hver sædehalvdel. Man hiver
gennem
|