- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Dodge Journey 2,0 CRD

Amerikaner på langfart


Tekst: Søren Clauding – august 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Journey betyder rejse. En Dodge med det navn skaber store forventninger, for moderne bilture handler ikke kun om funktion, men også om muligheder, komfort og køreglæde. Så vi tog af sted på ”a long Journey”.

 

Udgaven, vi langturs testede, var Journey med 2-liters CRD motor. Et maskineri bygget af Volkswagen, som er ret gode til det der med dieselmaskiner. 140 heste under motorhjelmen og et moment, der trækker godt på forhjulene.



Asfalt æder

En Dodge Journey er måske godt nok en SUV at se til. Den kantede form fører tankerne hen på firehjulstræk. Men Journey æder asfalt, ikke grus, firehjulstræk er ikke en option og dermed er bilen nærmest en kæmpe stationcar! Den er en krydsning, men en krydsning mellem amerikanske krav til masser af plads og europæiske krav til driftsøkonomi og kørefærdigheder. Det hele går op i en højere enhed med fokus på den store børnefamilie, der vil havde det ekstra godt, når de er på langfart.

 

Prisen er unik. 350.000 for den billigste version med 170-hestes 2,4-liters benzinmotor og 400.000 kroner for den prøvekørte variant med diesel. Trods størrelsen på 4,89 meter og halvanden kubikmeter bag forsæderne, klarer Journey langturen med et forbrug meget nær det officielle tal på 14,3 km/l. I praksis kører Dodge Journey lidt kortere. Med meget forsigtig speederfod kan man dog få den til at køre 15 km/l.

 

Ultra amerikansk

Designet gør Dodge Journey usædvanlig i trafikbilledet. Den er ultra amerikansk og vækker opmærksomhed. Designet har skabt mulighed for at montere store 17” alufælge med moderat dækhøjde på 65 procent. Det underbygger komfortable køreegenskaber og en undervogn, hvis force ikke mindst ligger i multilink bagakslen. Den gør køreoplevelsen til et vigtigt købsargument. Motorvejskørsel er OK, men det er ude i landskabet Dodgen boltrer sig som en fisk i vandet.

 

Motorpræstationerne er ikke overvældende – men det er heller ikke nødvendigt i en US-cruiser. Hastighedsgrænserne lægger alligevel deres begrænsninger på udfoldelserne, så hvorfor ikke nyde turen, frem for at ræse igennem.

 

Passagerer i fokus

Det er der ingen tvivl om, at alle passagerer vil. Journey er ikke skabt omkring føreren alene. Hele passagerafsnittet er gennemtænkt og variabelt. Der er ikke noget, Dodge Journey kan, som ikke mange konkurrenter kan. Journey’en er bare lidt nemmere at gå til.

 

Det bageste af de tre sæder lægges ned ved at hive i to stropper – én for hver sædehalvdel. Man hiver gennem


 

 


 

den bageste åbning under den højtløftede bagklap og der skal faktisk bare et enkelt træk til, så er sæderne forvandlet til bagagerumsgulv. Det samme gælder den midterste sæderække, hvor sæderne ikke bare foldes ned, men undervejs kan skydes frem, så adgangen til bagsæderne er helt problemfri.

 

Ikke kun til pynt

Dodge Journey er en af de få biler, hvor det sjette og det syvende sæde ikke bare er til pynt. Oven i købet sidder man i sæderne som i en biografsal: den midterste sæderække lidt højere end forsæderne og den bageste lidt højere end den midterste.

 

Trods størrelsen er letheden i anvendelsen slående. Man får lyst til at bruge bilens muligheder. Detaljer som håndgreb i bagklappens højre side, så den kan betjenes med et stykke bagage i venstre hånd, flaskeholdere i forskellige størrelser og adskillige vel disponerede handskerum underbygger indtrykket. Rattet er multijusterbart og skulle man som fører finde på, at beskæftige sig med, hvad der foregår bag bilen, hjælpes man af store sidespejle og nakkestøtter på de bageste bagsæder, som kan foldes ned, når sæderne ikke er i brug men heller ikke taget ud af brug.


 


På langturen savner man ikke meget. Sædevarme ville dog være en fordel, ikke mindst på en fugtig sommermorgen, kørecomputer er en rar ting til at holde styr på brændstofforbrug m.v. det er heller ikke standard, men sædevarmen kan tilkøbes og i stedet for kørecomputeren må man jo blot bruge hovedet!

 


Modelnavn:

Dodge Journey 2,0 CRD SXT

Listepris:

Kr. 299.900

Motor/ transmission:

4 cyl. 2-l turbo-diesel, (140 hk, 310 Nm/1750-2500 omdr./ min). 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

11,6 sek/ 188 km/t/ 14,3 km/l 172 g/km

Længde

4,88 m

Bagagekapacitet

136 l/ 758/ 1461 l

Diverse:

ABS. ESP. ASR. 17” alufælge. 8 airbags. Klimaanlæg. Dæktryksdisplay. El-justerbare sidespejle med varme. 6-vejs el-justerbart førersæde. El-sideruder. Fartpilot. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Isofix. 7 sæder.


Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt