Amerikanerbiler er for mange europæere ensbetydende
med fest i gaden. Hvad angår Dodge Caliber med den
uendelig lange modelbetegnelse 2,0 CRD SXT Van er
det fest i gaden i bogstaveligste forstand. I hvert
fald har man muligheden. For når bagklappen er åben,
kan man udløse et panel med to kraftige højtalere.
De sender lyden direkte bagud og hvis ikke lige det
gælder om, at supplere motorlyden med NASCAR bulder
på CD, har man grundlaget for et ”Real Street
Party”, som man kun kan opleve det ”Over There”.
Måske var NASCAR lyden en idé. For der er ikke meget
amerikanerbil over maskineriet. Det er en
dieselmotor baseret på VW-teknik. Som sådan virker
det fremragende – men associationerne til en
amerikansk buldrende V8 er slettet fra
oplevelsessfæren. Til gengæld kan man køre ligeså
billigt på dansk indkøbt dieselolie som en V8-flyder
vil gøre det på amerikansk stort set skattefri
”Petrol”. 16,4 km pr. liter dieselolie – ret godt
for en bil i Dodgens størrelse og ikke mindst af
dens art.
Krydsning
Dodge Caliber er en såkaldt cross-over. Den er dog
mere en cross-over mellem en amerikanerbil og en
europæer-dito, for sædvanligvis er en cross-over en
sportslig SUV. Men det eneste sportslige ved Dodge
Caliber er den hældende taglinie og det eneste SUV
er de store 18” alufælge (standard er endda kun
17”). Det skulle da lige være præstationerne, for
selvom det endnu ikke er specielt eksotisk med
diesel-power ”up front” så rykker det, når speederen
jokkes i bund. 100 km/t på 9,3 sekunder og næsten
200 km/t på toppen. Godt gået af en bil, hvor
frontpartiet i højere grad skal tilgodese ønsket om
en bil, der ligner en Dodge end optimere
aerodynamikkens love.
Eksotisk er det heller ikke med gule nummerplader –
men det skal nu engang til, hvis man vil ned i pris,
hvad der slet ikke er dumt i en Dodge Caliber.
350.000 kroner er prisen med hvide plader og
siddepladser bagi. 225.000 slipper man for med gule
plader og et bagagerum, hvor man kan have al det
med, der skal til for at skabe en fed fest.
Trendy signalværdi
Foruden lydeffekten er en Dodge Caliber mest et
signal. Et signal om at ejeren tænker anderledes.
For nogle er det trendy at kører en amerikaner. Men
anderledes skal man tænke, for til samme penge kan
man let få en europæer med mange flere
brugsmuligheder.
Man skal ikke tænke på Dodge Caliber som på en bil i
traditionel forstand. Men på visse punkter holder
man dog fanen højt, givet vis under intensiv
inspiration fra moderfirmaet, DaimlerChrysler:
Flertrins airbags, airbaggardiner, ESP og ikke
mindst Isofix barnestolsbeslag er standard.
|