| 
							 
							
							Amerikanerbiler er for mange europæere ensbetydende 
							med fest i gaden. Hvad angår Dodge Caliber med den 
							uendelig lange modelbetegnelse 2,0 CRD SXT Van er 
							det fest i gaden i bogstaveligste forstand. I hvert 
							fald har man muligheden. For når bagklappen er åben, 
							kan man udløse et panel med to kraftige højtalere. 
							De sender lyden direkte bagud og hvis ikke lige det 
							gælder om, at supplere motorlyden med NASCAR bulder 
							på CD, har man grundlaget for et ”Real Street 
							Party”, som man kun kan opleve det ”Over There”. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Måske var NASCAR lyden en idé. For der er ikke meget 
							amerikanerbil over maskineriet. Det er en 
							dieselmotor baseret på VW-teknik. Som sådan virker 
							det fremragende – men associationerne til en 
							amerikansk buldrende V8 er slettet fra 
							oplevelsessfæren. Til gengæld kan man køre ligeså 
							billigt på dansk indkøbt dieselolie som en V8-flyder 
							vil gøre det på amerikansk stort set skattefri 
							”Petrol”. 16,4 km pr. liter dieselolie – ret godt 
							for en bil i Dodgens størrelse og ikke mindst af 
							dens art. 
							
							  
							
							
							
							Krydsning 
							
							
							Dodge Caliber er en såkaldt cross-over. Den er dog 
							mere en cross-over mellem en amerikanerbil og en 
							europæer-dito, for sædvanligvis er en cross-over en 
							sportslig SUV. Men det eneste sportslige ved Dodge 
							Caliber er den hældende taglinie og det eneste SUV 
							er de store 18” alufælge (standard er endda kun 
							17”). Det skulle da lige være præstationerne, for 
							selvom det endnu ikke er specielt eksotisk med 
							diesel-power ”up front” så rykker det, når speederen 
							jokkes i bund. 100 km/t på 9,3 sekunder og næsten 
							200 km/t på toppen. Godt gået af en bil, hvor 
							frontpartiet i højere grad skal tilgodese ønsket om 
							en bil, der ligner en Dodge end optimere 
							aerodynamikkens love. 
							
							  
							
							
							Eksotisk er det heller ikke med gule nummerplader – 
							men det skal nu engang til, hvis man vil ned i pris, 
							hvad der slet ikke er dumt i en Dodge Caliber. 
							350.000 kroner er prisen med hvide plader og 
							siddepladser bagi. 225.000 slipper man for med gule 
							plader og et bagagerum, hvor man kan have al det 
							med, der skal til for at skabe en fed fest. 
							
							  
							
							
							
							Trendy signalværdi 
							
							
							Foruden lydeffekten er en Dodge Caliber mest et 
							signal. Et signal om at ejeren tænker anderledes. 
							For nogle er det trendy at kører en amerikaner. Men 
							anderledes skal man tænke, for til samme penge kan 
							man let få en europæer med mange flere 
							brugsmuligheder. 
							
							  
							
							
							Man skal ikke tænke på Dodge Caliber som på en bil i 
							traditionel forstand. Men på visse punkter holder 
							man dog fanen højt, givet vis under intensiv 
							inspiration fra moderfirmaet, DaimlerChrysler: 
							Flertrins airbags, airbaggardiner, ESP og ikke 
							mindst Isofix barnestolsbeslag er standard. 
							 |