| 
							 
							
							295 hestekræfter på forhjulene af en 
							mellemklassebil. Det er vildt og det bliver ikke 
							mindre vildt af at bilen er en Dodge Caliber, 
							udviklet af koncernens Street & Racing Technology 
							afdeling og tildelt navnet SRT4. Race på amerikansk. 
							Helt ustyrligt. 
							
							  
							
							
							Næsten i hvert fald. For når de næsten turbo-300 
							heste parret med et magnum moment på over 360 Nm 
							slippes løs, virker det som om de springer i alle 
							mulige retninger. Der skal styres, når der 
							accelereres lige ud. Forklaringen er, at det hele 
							ville gå op i enten hjulspind eller 
							stabilitetskontrol, hvis ikke Dodge havde sat spær 
							på differentialet. 
							 
							
							  
							 
							  
							
							
							
							Go-kart med forhjulstræk 
							
							
							Spærret bevirker, at hjulene roterer som på en 
							go-kart. De tager fat, hvor de kan få fat og det 
							afslører mest af alt, hvor skiftende et vejgreb, 
							danske asfaltveje byder på. Gennem kurverne er 
							styringen suveræn og hér dokumenterer den faste, 
							sænkede undervogn og de 19 tommer store 
							blankpolerede letmetalfælge og 225 mm brede 45 
							procent lavprofildæk, at S&RT afdelingen kan deres 
							kram. De har skabt en ægte landevejsracer. 
							
							  
							
							
							Forbløffende nok er det også en landevejsracer, der 
							kan benyttes til hverdagsbrug. For affjedringen er 
							ikke så hård, som man kunne have frygtet – de store 
							hjul gør nok deres til at absorbere ujævnhederne – 
							men det og et moderat støjniveau gør bilen helt 
							civiliseret. 
							
							  
							
							
							
							1300 kroner pr. hest 
							
							
							Og så skal vi lige have det fyret af: Prisen er 
							exceptionel. 390.000 kroner – det er 1300 kroner pr. 
							hestekraft. Det er næsten 70.000 kroner mindre end 
							en Mazda3 MPS med bare 260 heste, næsten 80.000 
							kroner mindre end Ford Focus ST med kun 225 heste, 
							det er samme pris som Opel Astra OPC med over 100 
							færre heste og flere hundrede tusinde mindre end 
							Mitsubishi Lancer Evolution og Subaru Impreza WRX 
							Sti som dog begge har firehjulstræk. 
							
							  
							
							
							SRT4 noteres for 230 km/t på toppen og 100 km/t nås 
							på 6,6 sekunder – officielt. Vi gjorde det på 6,4 
							sekunder ifølge den indbyggede måler, som hører til 
							legetøjet i en Caliber SRT4. Samme måler håndterer 
							også G-kraft påvirkningen ved acceleration, 
							opbremsning og ikke mindst ved kurvekørsel. Næppe 
							den store praktiske betydning, men det har 295 heste 
							på forhjulene ret beset heller ikke. 
							
							  
							
							
							
							Legetøj 
							
							
							Caliber SRT4 er et stykke legetøj. Det er dyrt i 
							Danmark, men skærer man to tredjedele af prisen 
							(afgiften) får man et mere klart billede af idéen 
							med at investere i et dyrt legetøj. Ikke mindst i 
							USA, for slipper man med 140.000 kroner i 
							anskaffelse og får benzinen markant billigere end i 
							Europa, ser økonomien fornuftig ud. 
							
							  
							
							
							Ikke at det i øvrigt er opslidende for bankkontoen 
							at dens indehaver kører SRT4. Kører man behersket, 
							holder man omkring 10 km/l. Men det er klart, at 
							skal man vinde dragracet fra samtlige lyskryds, 
							slubrer maskineriet mere i sig. 
							  
							 
							
							Subwurfer hører sig 
							til, anbragt i bagagerummet på en Caliber SRT4 
							
							
							  
							
							   |