- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Dacia Logan MCV 0,9 TCe 90 hk Laureate

Tag den for det den er…


Af Søren Clauding – maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia biler skal tages for det de er. Det gælder i høj grad Dacia Logan MCV – og spørgsmålet er da, hvad er den? I klar tale: Den er rummelig (prisen taget i betragtning), den er overkommelig i pris (men man får det, man betaler for) og så får man 3 års garanti (og det er mere end de fleste bilmærker giver).

 

Dertil kommer, at man også får en Renault motor i maskinrummet, i den prøvekørte udgave den lille 3-cylindrede benzinmotor, som også findes i Renault Clio og Captur. Om det så er en fordel må bero på ens egen vurdering. Undertegnede er ikke begejstret for den, ikke fordi den ikke er økonomisk, for det er den – med den i maskinrummet kan Logan MCV køre 20 kilometer på hver liter benzin. Men den har et uens accelerationsforløb og det bliver ikke anderledes, fordi man lægger den i en anden bil.



Godt selskab

Indrømmet: Kører man i cruise-tempo er det meget lidt man mærker til omdrejningsforvirringen. Og i cruise-tempo er motoren også særdeles lydløs. Måske er det da heller ikke alle, der reagerer på den lille detalje. Og måske er det helt centralt for købet af en Dacia: Man skal købe den, hvis den passer til ens behov. Og dem kan de fleste kun selv definere.

 

Hvis man husker det under for hele oplevelsen af Dacia Logan MCV, gør det måske heller ikke så meget, at den har en lidt egen artig duft i kabinen. Men nu er det nævnt – så kan man jo selv tage stilling til om det er et gene. MCV betyder i øvrigt ”Multi Convival Vehicle”, altså et køretøj man føler sig i godt selskab med. Det er vel, hvad det hele drejer sig om.

 

Masser af bagageplads

Til gengæld behøver man ikke selv tage stilling til rummeligheden og især bagagekapaciteten. For den er åbenlys. 573 liter regulær bagageplads, en aftagelig bund, som ville kunne skjule et reservehjul, hvis et sådan fulgte med, et heldækkende bagagerumsdækken med en fast hattehylde op imod bagsædernes ryglæn, en højt opslående bagklap og bagsæderyglæn, der når de lægges ned, efterlader en delvis plan bund.



Bagsædepladsen er rimelig, om end den er set større i biler, der måler 4,5 meter i længden. Kabinedesignet er bestemt også set mere opfindsomt – den er mildest talt lidt kedelig indvendig. Men det hele er funktionelt og koster som nævnt ikke særlig meget.

 

Laureate-udstyret

Den prøvekørte version er den næst dyreste i programmet. Den koster 135.000 kroner og er topudstyret, hvilket vil sige, at den har 3 Isofix-beslag på bagsædet, elektriske sideruder foran, sædevarme, fjernbetjent centrallås, aircondition (med en lidt for kraftig blæser, selv på laveste trin), tagbøjler og radio med Bluetooth.



Yderligere var der i testbilen spenderet 1000 kroner på et læderrat, 2000 kroner på p-sensorer bagpå (nyttigt, fordi udsynet bagud er beskedent) og navigation til 5000 kroner. Priserne indikerer, hvor billigt udstyret er – men ret beset ville en løs navigator klare opgaven ligeså godt, og den har fordelen ved at man kan indstille den hjemme, inden man skal ud at køre.

 

Bedre balance

Cadia Logan MCV er baseret på Sandero (læs vores test af Dacia Sandero hér >>>). Men den kører anderledes, den har en bedre balance. Det skyldes måske, at den som stationcar også er blevet strammet lidt op nede bagtil, så den kan håndtere en større vægt. Den er dog fortsat komfortabel, men ret upræcis i styringen.

 

Det hele går for så vidt udmærket, så længe man ikke forsøger at køre de 175 km/t, den officielle topfart er sat til. Det har vi heller ikke lyst til og selvfølgelig ikke prøvet på det danske vejnet. Men alene hastighedsforøgelsen fra 110 til 130 km/t de steder, hvor det var en mulighed, tog sin tid.

 

Underdimensioneret

Overraskende nok tager det kun godt 11 sekunder at nå de 100 km/t. i tom tilstand, vel at mærke, og 0,9-liters motoren virker en smule underdimensioneret til Logan MCV, hér vil den tilsvarende 90-hestes diesel formentlig gøre sig bedre. Men vi har ikke prøvet den.

 

Bemærk i øvrigt, at den billigste Logan MCV blot koster 110.000 kroner. Den er godt nok rippet for udstyr, men den er ligeså stor som den prøvekørte version. Tankevækkende, hvis man er på jagt efter en rummelig og billig nybil.

Dacia Logan MCV i Motorradioen


 

 


Model:

Dacia Logan MCV 0,9 TCe 90 hk Laureate

Listepris:

Kr. 134.990

Motor og transmission:

3 cyl. 0,9 ltr. 90 hk. 135 Nm/ 2500 omdr./min. 5 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,1 sek./ 175 km/t/ 20,0 km/l / 116 g/km

Længde:

4,5 m

Bagagerum:

573 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. 6 airbags. Aircondition. Højdejusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot. Tagbøjler. 3 X Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt