Dacia biler skal tages for det de er. Det gælder i
høj grad Dacia Logan MCV – og spørgsmålet er da,
hvad er den? I klar tale: Den er rummelig (prisen
taget i betragtning), den er overkommelig i pris
(men man får det, man betaler for) og så får man 3
års garanti (og det er mere end de fleste bilmærker
giver).
Dertil kommer, at man også får en Renault motor i
maskinrummet, i den prøvekørte udgave den lille
3-cylindrede benzinmotor, som også findes i Renault
Clio og Captur. Om det så er en fordel må bero på
ens egen vurdering. Undertegnede er ikke begejstret
for den, ikke fordi den ikke er økonomisk, for det
er den – med den i maskinrummet kan Logan MCV køre
20 kilometer på hver liter benzin. Men den har et
uens accelerationsforløb og det bliver ikke
anderledes, fordi man lægger den i en anden bil.
Godt selskab
Indrømmet: Kører man i cruise-tempo er det meget
lidt man mærker til omdrejningsforvirringen. Og i
cruise-tempo er motoren også særdeles lydløs. Måske
er det da heller ikke alle, der reagerer på den
lille detalje. Og måske er det helt centralt for
købet af en Dacia: Man skal købe den, hvis den
passer til ens behov. Og dem kan de fleste kun selv
definere.
Hvis man husker det under for hele oplevelsen af
Dacia Logan MCV, gør det måske heller ikke så meget,
at den har en lidt egen artig duft i kabinen. Men nu
er det nævnt – så kan man jo selv tage stilling til
om det er et gene. MCV betyder i øvrigt ”Multi
Convival Vehicle”, altså et køretøj man føler sig i
godt selskab med. Det er vel, hvad det hele drejer
sig om.
Masser af bagageplads
Til gengæld behøver man ikke selv tage stilling til
rummeligheden og især bagagekapaciteten. For den er
åbenlys. 573 liter regulær bagageplads, en aftagelig
bund, som ville kunne skjule et reservehjul, hvis et
sådan fulgte med, et heldækkende bagagerumsdækken
med en fast hattehylde op imod bagsædernes ryglæn,
en højt opslående bagklap og bagsæderyglæn, der når
de lægges ned, efterlader en delvis plan bund.
Bagsædepladsen er rimelig, om end den er set større
i biler, der måler 4,5 meter i længden.
Kabinedesignet er bestemt også set mere opfindsomt –
den er mildest talt lidt kedelig indvendig. Men det
hele er funktionelt og koster som nævnt ikke særlig
meget.
Laureate-udstyret
Den prøvekørte version er den næst dyreste i
programmet. Den koster 135.000 kroner og er
topudstyret, hvilket vil sige, at den har 3
Isofix-beslag på bagsædet, elektriske sideruder
foran, sædevarme, fjernbetjent centrallås,
aircondition (med en lidt for kraftig blæser, selv
på laveste trin), tagbøjler og radio med Bluetooth.
Yderligere var der i testbilen spenderet 1000 kroner
på et læderrat, 2000 kroner på p-sensorer bagpå
(nyttigt, fordi udsynet bagud er beskedent) og
navigation til 5000 kroner. Priserne indikerer, hvor
billigt udstyret er – men ret beset ville en løs
navigator klare opgaven ligeså godt, og den har
fordelen ved at man kan indstille den hjemme, inden
man skal ud at køre.
Bedre balance
Cadia Logan MCV er baseret på Sandero (læs
vores test af Dacia Sandero hér >>>). Men den
kører anderledes, den har en bedre balance. Det
skyldes måske, at den som stationcar også er blevet
strammet lidt op nede bagtil, så den kan håndtere en
større vægt. Den er dog fortsat komfortabel, men ret
upræcis i styringen.
Det hele går for så vidt udmærket, så længe man ikke
forsøger at køre de 175 km/t, den officielle topfart
er sat til. Det har vi heller ikke lyst til og
selvfølgelig ikke prøvet på det danske vejnet. Men
alene hastighedsforøgelsen fra 110 til 130 km/t de
steder, hvor det var en mulighed, tog sin tid.
Underdimensioneret
Overraskende nok tager det kun godt 11 sekunder at
nå de 100 km/t. i tom tilstand, vel at mærke, og
0,9-liters motoren virker en smule
underdimensioneret til Logan MCV, hér vil den
tilsvarende 90-hestes diesel formentlig gøre sig
bedre. Men vi har ikke prøvet den.
Bemærk i øvrigt, at den billigste Logan MCV blot
koster 110.000 kroner. Den er godt nok rippet for
udstyr, men den er ligeså stor som den prøvekørte
version. Tankevækkende, hvis man er på jagt efter en
rummelig og billig nybil.
|